Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Vieras

/ #12

16.07.2015 16:41

Hei, laitan tähän kopiona Heikkisen vastauksen minulle, kun kyselin laskelmaa sille asumistuelle ja moitiskelin hänen kielenkäyttöään eläkeläisiä kohtaan.
*liisa laukkanen 10. heinäkuuta (6 päivää sitten)
+Hei. Luin vastauksesi tuolta adresista ja ajattelin kysyä hlökohtaisesti yht...

Heikkinen Hannakaisa
13. heinäkuuta (3 päivää sitten)

-> minä
Hei,

Kiitos palautteestasi. Olet aivan oikeassa siitä, että opiskelijoita ei voi verrata eläkeläisiin. Haluankin pyytää anteeksi epäonnistunutta vertausta ja pahoitella siitä aiheutunutta mielipahaa. On myös ikävää, että monet ovat kokeneet minun vähättelevän eläkeläisiä. Sitä en missään nimessä ole tarkoittanut. Arvostan eläkeläisiä suuresti ja ymmärrän ja tunnen tilanteenne hyvin. Olen tehnyt työurani vanhusten parissa eri vanhusten palvelukeskuksissa ja myötäelänyt monia elämänkohtaloita. Tämä hallituksen päätös ei siis todellakaan ole mieluinen.

On kuitenkin hyvä muistaa, että myöskään kaikki yleisen asumistuen saajat eivät ole terveitä, eivätkä pysty esimerkiksi sairauden vuoksi käymään töissä. Lisäksi varsinkaan nykyisessä taloustilanteessa kaikki eivät saa töitä, vaikka olisivatkin nuoria ja terveitä. Myöskään kaikkien vanhemmilla ei ole varaa auttaa lapsiaan rahallisesti. Yhtä lailla voisi pyytää, että aikuiset, työikäiset lapset auttaisivat iäkkäämpiä vanhempiaan taloudellisesti. Osa varmasti voisi näin tehdäkin, mutta kaikilla ei ole siihen varaa.

Yleisen asumistuen piirissä on paljon pienituloisia ihmisiä. Heistä osalla voi olla yhtä suuret lääkekulut kuin eläkeläisillä, tai sitten heillä saattaa olla pieniä lapsia. Jokaisen tilanne on yksilöllinen, emmekä voi yleistää, että kaikkien työikäisten tilanne automaattisesti olisi parempi kuin eläkeläisten.

Vastauksessani viittasin Kelan antamiin alustaviin laskelmiin. Niiden mukaan yli puolella alle 15 000 euron vuositulojen kotitalouksista tuki ei putoaisi. En myöskään vastauksessani sanonut, että kenelläkään pienituloisella tuki ei putoaisi. Vastasin sen tiedon mukaan, mikä minulle oli annettu. Mitään lopullisia laskelmia emme ole sieltä saaneet, eli ehkä he vielä laskevat ja tutkivat tätä asiaa. Lopullisia laskelmia kaipailisin itsekin, että meillä syksyllä sitten on oikeat tiedot, joiden perusteella voimme tehdä päätöksen.

Anteeksi, etten tämän enempää voinut olla avuksi!

Ystävällisin terveisin,
Hannakaisa Heikkinen