Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #40291 Perinteinen perhemalli ja avioliitto tulilinjalla

04.08.2014 17:59

Perheasiaa runsaan parin vuoden takaa, joka edelleen on yhtä ajankohtaista:

”Kristittyjen yhteinen Rakas perhe -teemavuosi 2012 kutsuu seurakuntia tukemaan perheitä aktiivisemmin. Perheitä haastetaan pysähtymään arjen kiireen keskellä ja rakentamaan perheen yhteyttä vahvemmaksi.

– Moni nuori haaveilee aviopuolisosta ja lapsista. Samalla haavekuva on kovan hyökkäyksen kohteena. Yhä useampi nuori kasvaa rikkinäisessä kodissa. Unelmointi tapahtuu särkyneisyyden keskellä, murehtii teemavuoden käynnistäneen Suomen Evankelisen Allianssin puheenjohtaja Timo Keskitalo.

Perinteinen perheen malli, jossa on isä ja äiti avioliitossa sekä lapset, kokee rajua ideologista runttausta.

– Median ja kasvatuksen aloilla halutaan markkinoida monimuotoista perhettä, eikä suinkaan aina edes tasa-arvoisena mallina vaan perinteisen mallin tilalle ikään kuin kehittyneempänä ja parempana versiona. Mikään ei kuitenkaan muuta sitä, että lisääntyminen tapahtuu miehen ja naisen välisessä kanssakäymisessä. Mikään ei myöskään muuta sitä, että perhe, jossa on isä ja äiti, on lapselle kaikkein luonnollisin kasvun paikka, Keskitalo toteaa.” (Rakas perhe 2012, Ideaviesti – maaliskuu 2012)

Avioliittoasiaa noin vuoden takaa, joka edelleen on yhtä ajankohtaista:

”Suomen avioliittolainsäädäntö on jo ennestään täysin tasa-arvoinen kaikille niille, jotka avioliiton solmimisen ehdot täyttävät. Jokainen tietyt ikäehdot ja sukulaisuusehdot täyttävä henkilö saa Suomessa solmia avioliiton yhden vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Jokaisella homoseksuaalillakin on tämä täysimääräinen oikeus. Homoseksuaalikin saa solmia avioliiton täysin samoilla ehdoilla kuin kuka tahansa muukin. Laki on jo nyt sama ja tasa-arvoinen kaikille avioliiton osalta. Nykyinen lainsäädäntö ei kiellä avioliittoa homoseksuaalisesti suuntautuneilta kansalaisilta.

Mutta avioliittolainsäädäntökeskustelu siirtyy kokonaan uuteen teemaan ja aiheeseen täsmälleen silloin, kun homoseksuaalisesti suuntautunut ilmoittaa, ettei halua solmia avioliittoa samoilla edellytyksillä kuin muut eli vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Tällöin ei enää puhuta lainkaan olemassa olevan avioliiton solmimisen edellytysten tasa-arvoisesta soveltamisesta kaikkiin kansalaisiin, vaan kokonaan muusta eli avioliittoinstituution olemuksesta ja määritelmästä.

Tällöin puhutaan siitä, pitääkö koko avioliiton määritelmä muuttaa homoseksuaalien toiveiden mukaiseksi eli pitääkö perinteinen avioliittoinstituutio lakkauttaa ja luoda kokonaan uusi ja uudella tavalla määritelty instituutio? Tämä on käsitteellisesti kokonaan toinen kysymys kuin keskustelu nykyisen kaltaisen avioliiton solmimisen mahdollisuuden tasa-arvoisesta soveltamisesta, jollainen mahdollisuus jo nyt siis täysimittaisesti ja kaikenkattavasti vallitsee.”