Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Pink Butterfly

/ #39325 Re: Pylly vasten pyllyä pump pump, siinä sitä jotakin on . . .

23.07.2014 05:32

#39318: - Pylly vasten pyllyä pump pump, siinä sitä jotakin on . . .

Tyypillisiä tirkistelyfantasiakuvia heteromiehille. Naisille kehollinen läheisyys ja toistensa koskettaminen on kulttuurissamme monin verroin sallitumpaa kuin miehille .Jos kuvassa olisi miehiä ,täällä olisi heti kommentteja ällöttävyydestä ,saastasta ja ties mistä. Nyt ei ole. Mistä se kertoo, siitäkö ,että lesbolaisuus olisi jotenkin suvaitumpaa?

No ,ehkä se ei herätä miesten aggressiivisia reaktioita ja Raamatussakaan siitä ei kai puhuta juuri mitään, mutta suvaittua se tuskin on muuten kuin miehille tarkoitettuna eroottisena  katseluviihteenä.

Samoin kriteerein ja ulkonäkövaatimuksin tietenkin kuin kuvat  yksittäisistä naisista.

Kuvan tarkoitus siis ei ole julistaa naistenvälistä rakkautta, vaan ilmentää paremminkin jotain sellaista ,että ´me olemme niin miehen  puutteessa ,että joudumme tässä  turvautumaan toisiimme.Olisipa paikalla edes joku mies...´Tämän viestin kuvan (mies-)katsoja tietenkin manipuloidusti ottaa innokkaasti vastaan ja hänelle syntyy illuusio siitä ,että hän on ´keksinyt´tai ehkä  peräti´oivaltanut´sen siitä.

Mies tai poika, joka kunnioittaa lesboja ja naisten keskinäisiä suhteita ei ole kiinnostunut ,eikä hänelle itselleen  tuota (ainakaan  henkisellä tasolla)  mitään tyydytystä päästä ´tiirailemaan´niitä.

Naisilla, jotka rakastavat toisiaan ,ei ole minkäänlaista  tarvetta tehdä rakkaudestaan toisiaan kohtaan näytöstä miestenlehden kuvaajalle maksusta.

On lisäksi  hyvinkin eri asia missä tämä kuva on julkaistu ja mille katsoja ja lukijaryhmälle suunnattu.Onko siis kuvaa käytetty vain ikäänkuin  symbolina lesbolaisuudesta kertovalle jutulle naistenlehdessä, vai onko se esitetty Playboyn keskiaukeamakuvana,vaiko jonkun iltapäivätabloidin ns. ´kolmossivun kuvana´.

Harva kuitenkaan sanoisi näiden kuvien edustavan ´maailman saastaisinta harrastusta´,tai olevan ´ällöttäviä´. Tähän liittyy paljon miehiin kohdistuvaa,ja yllättävää kyllä, myös miesten itsensä ylläpitämään seksuaalisen syyllistämisen taakkaa. Koskaanhan ei esimerkiksi puhuta ´naisen saastaisista seksihimoista´, tai ´naisen himokkaasta irstaasta katseesta´.

Tuollainen,tämän kuvan  otsikossakin ilmenevä ´heh heh´-huumori ym.kaksimielisyydet on tarkoitettu vain, ikäänkuin  lieventämään hetkellisesti tätä keskivertomiehen kokemaa kulttuurisen ja uskonnolisen syyllisyyden taakkaa, mutta myös kääntämään ´huumoriksi´ kaiken todellisen keskusteluntarpeen  sukupuolirooleista , niiden stigmasta ja sitovuudesta.