Harry Swanljung
12:00
Ylisalmi: Edustan täällä kaupungin hallitusta sen lisäksi avustan viraston johtaja Swanljungia ja koulutoimenjohtaja Lehmusta, vaikka hän ei ole nyt paikalla. (…) Eli meidän etumme ovat yhteneväisiä.
14:50
W: Kadar vaatii ensisijaisesti, että tämä irtisanominen kumotaan ja virka palautetaan hänelle. Kadar kokee, että hän on tässä asiassa tullut monivuotisen ajojahdin kohteeksi. (…) Kadarilla ei oo missän vaiheessa ollut mahdollisuutta vastata todellisiin irtisanomisperusteisiin. Niitä ei tuotu yksilöidysti esille on vaan viitattu että rikkoo sääntöjä. Mutta sellaiseen asiaan on mahdotonta vastata. (…)
(…)
Swanljung: Tosiaankin kuin tässä aika paljon on on ollut kysymys ei niinkään yksittäisistä tapahtumista kuin toimintatavoista niin niin semmonen pieni kertaus siitä, että mitä mitä vuosien varrella on tapahtunut. (…) No, keväällä 2008 rehtori Pirkko Käräjämäki Vöyrinkaupungin koulusta niin vastaavatyyppisestä asiasta asiasta otti otti minuun yhteyttä ja totesi totesi, että että öön lehtori Kadar Kadar on ööö tai ööö …(?) Kadar on häirinnyt lehtori Perälän työntekoa ö öään tavalla joka myös jossa oli myöskin nii ku liittyy sitten lehtori Perälän työssä jaksamiseen liittyviä näkökulmia (?) ja on tämä nii kuin tietyllä tavalla samantyyppinen toimintatapa ööö ööö uusiutui. (…) ja … jaa mmm alun perin ajatuksena ajatuksena ehkä oli että tästä olisi on saattaisi olla syytä jo silloin antaa varoitus siitä ja sitten järjestettiin kuulemistilaisuus 23.-5.2008, jossa jossa läsnä olivat rehtori Käräjämäki ja Nummela, allekirjoittanut ja sitten sitten opettaja Kadar ja hänen avustajana opettaja Ritva Käräjämäki … Onkilahden koulusta ja ja käytiin käytiin nyt sitten sitten äääöö Kadar öö esitti omat näkemykset siitä, että miksi hän oli näin toiminut ja jaa öööööhyvä on niin ku muistiossakin todetaan … niin niin tavallaan … voi voi nii kuin jotain ymmärtää mutta toisaalta sitten kuitenkin on näin että että varsinkin kun rehtori Nummela oli kehottanut Kadaria kuitenkin pidättäytymään pidättäytymään niin kuin lisää viestien l-lähettämisestä jättämään tietyllä tavalla tavalla lehtori Perälän rauhaan ja hän ei sitä ollut ottanut huomioon niin niin niin asia kuitenkin oli olii oliii mun miun mielestäni sillä lailla vakavaa että että se piti käsitellä ja kuitenkin päädyin siihen siihen sitten kuulemistilaisuuden jälkeen että että ehkä noin jatkoa ajatellen on viisain viisainta antaa tämmonen kirjallinen ohjaus, että ei varsinainen että tai ei ole joka ei ole varoitus niin että että vaan että että ehkä sillä laill sillä lailla niin niin yhteiset yhteiset toimintatavat jatkossa osoittautui kuitenkin että tätä kirjallista ohjausta niin niin öö opettaja Kadar ei o koskaan suostunut hyls koskaan suostunut hyväksymäään vaan siihen vuosien varrella toistuvasti palasi ja ja sen vähitellen niin niin tulehdutti yhteistyö ilmapiirin … ö meillä oli olisi ollut tarve niin niin uusia ö ala- ja yläkoulun tai musiikkiluokkien opetussuunnitelma niin että että ööö ööö opetussuunnitelma olisi ollut ollut yhteinen ja tässä tarkoituksessa niin niin ..ööö vs. koulutoimenjohtaja Kärkkäinen antoi sen öö ö kyseisten koulujen ala- ja yläkoulun Onkilahden Vöyrinkaupungin koulujen opet musiikinopettajille tehtäväksi tehdä siinä pohjatyö, mutta hyvin nopeasti osoittautui, että työ työ ei ei sitten ee edennyt sen takia että että koko ajan kuitenkin kysyttiin, että mitä siellä oikein 2008 tapahtui ja siihen palattiin ja ja ja tää tää niin kuin häiritsi tätä työtä. No, kun ei ei ei tällä tavalla päästy eteenpäin niin niin ööö sitten aaa ajatuksenamme olisi(?), että että öö laatimalla yhteiset musiikinluokkien opettajien pelisäännöt niin niin, jotka sinänsä löytyy siitä aineistosta niin niin että se olisi tapa jolla jolla sitten ohjeistettaisiin niin että että päästäisiin jälleen niin ku yhteistoimintaan ö takaisin. 36:22
47:55
Swanljung: Sittenhän tulivat vastaan voi sanoa silloin silloin äää kesän alussa yks ööö kesän alussa ykstoista elikkä sen varoituksen antamisen jälkeen tuli ilmi, että että Kadar oli tehnyt poliisi tutkinta pyynnön myöskin allekirjoittaneesta (H. S?) äää ää ktj Kärkkäisestä (?) rehtoreista Nummelasta ja Käräjämäki ja ja sitten tuli tuli myöskin myöskin nämä nämää aluehallintovirastolle ja kaiken kiusaamiseen liittyvä kantelu? ja oikeusasiamiehelle yleisempi(?) tietyllä tavalla tavalla niin niin muodostui hiukan hiukan niin kuin pohdittavaksi ainakin se että että minkänäköiseen mahdolliseen ääääy estellisyysepäily(?) saattaisi aiheuttaaa että näitä näitä tutkintapyyntöjä pyyntöjä on ja ja ja siksi siksi sitten keväällä 12 kun tätä pohdittiin niin niin nipäädyttiin siihen, että että ktj Lehmus, joka on suhteellisen uusi uusi meidän meidän ööö toimiöö työssämme niin niin että hän hän oli tietyllä tavalla kuitenkin kuitenkin niin niin rehtori Nummelan välitön esimies niin niin olisi oikea henkilö ottamaan ottamaaan ööö asiaa käsiteltäväkseen. (…) ja … ja ja ja tältä osin niin niin niin öö … asia siirrettiin Juha-Pekka Lehmuksen Lehmuksen ööö päätettäväksi. (?) ja hän sen asianomaisen päätöksen teki. Oma kuvionsa sitten oli tämän päätöksen tiedoksi antaminen, että että jostain syystä niin meidän osoitetiedot eivät olleet ajan tasalla ja ja Kadaria yritettiin tavoittaa, no? ja site kun vihdoin ?hänet? tavoitettiin (kahvila Cafe Pariis), sama toistui, että hän ei sitä sitä asiakirjoja äääö suostunut suostunut niin kuin allekirjoittamaan, (?) oikeaksitodistaja oli mukana mukana ja ja ja jollain väitti, että ne samat asiakirjat ovat tulleet hänelle oli jo postitse (…) loppuun asti niin se toimintatapa on säilynyt samanlaisena ja käytännössä vienyt niin kuin pohjan pois tämmöseltä tämmöseltä niin kuin luottamukselta mitä mitä niin kuin nöö työnantajalla täytyy olla opettajan virassa toimivan henkilön kanssa. 51:24
40:10
Swanljung: Tämän (viestittelyn) vuoksi maaliskuun lopussa 2011 järjestettiin sitten kuulemistilaisuus. (…) Sen tilaisuuden päätteeksi jäin siihen käsitykseen sinänsä, että tämmonen sopu sopuhalu olisi olemassa ja ja … ja jaaa öö m-minun tehtäväkseni jäi sen sen sennöö tilaisuuden jälkeen niin niin niin että tavallaan sitte kun se sopimus…ehdotuksen suurin piirtein (?) päästäisiin? eteenpäin näin eteenpäin äää eletään no, no sen sen tein ja se toimitettiin suurin piirtein huhti huhtikuun see kymmenenteen päivään mennessä mennessä niin niin ääää Kadarin avustajana toimineelle Veikko Vörlundille ja ja ?Kadarille itselleenkin ja jaa m sitten jäin odottamaan vastausta. (…) Ja tämän tiimoilta sitten kutsuin niin kuin uuden tämmosen … kuulemis tavallaan kuulemis- tai sopimistilaisuuden kokoon ööö 25.5.2011, jossa jossa niin kuin minun käsitykseni hyvin pitkälle oli se, että (?) me sopisimme ?yhteisymmärryksessä voitaisiin ?asioita eteenpäin. Tämä ei nyt sitten loppujen lopuksi kuitenkaan kuitenkaan ööö opettaja Kadarille sopinut vaan hänellä oli oli niin kuin oma ehdotuksensa, joka joka tuli tässä tässä asianajaja Wargelinin lähettämässä lähettämässä viimeisessä aineistossa mukana jossa jossa edelleenkin haluttiin palata palata niiden 2008 asioihin ja käydä yksityiskohtaisesti läpi. No, tämä oli kyllä mun näkökulmasta sillä lailla kynnyskysymys, että että se ei oo mahdollista osittain siksikin, että ei tietysti näin monen vuoden jälkeen niin niin ole pieniä yksityiskohtia enää enää mahdollista s ööö ööö niin kuin ööö käydä läpi ja sitten toisaalta, että siellä oli myös taustalla näitä näitä sellaisia toiseen työntekijään liittyviä asioita, joita me emme voi voi niin kuin … muiden työntekijöiden työnantaja ei voi niin kuin toisen työntekijän kanssa kanssa sitten käsitellä ja ja ja että että tältä osin mun näkemykseni mukaan oli että että opettaja Kadarin olisi pitänyt luottaa esimiesten toimintaan niin paljon että että että siellä on ollut asialliset perusteet että ja miksi on miksi on tietyllä tavalla menetelty ja ja ei niin kuin kyseenalaista kyseenalaistaa niin kuin esimiesten äää toimintaa. .. ja … tavallaan sitten osoittautui että se keskustelu on ka ka oli hyödytöntä niin niin niin jouduin turvautumaan sitten sitten varoituksen antamiseen. työnantajan näkemysten näkemysten niin niin öö … nn antamaan antamaan niin sanotusti pontta pontta työnantajan työnantajan ohjeille. 46:35 Voin sanoa, että että että ööö… jos vähän tämmonen pieni asia, mutta kun sivujuonne, ja tietyllä tavalla tavalla tavalla niin kuin tätä toimintatapaa kuvaava on myöskin, että että sitten kun se varoitus annettiin niin niin niin Kadar kuitenkin kieltäytyi sen vastaanottamisen allekirjoittamasta ja tietyllä tavalla vähän niin kuin näissä sääntöasioissakin niin siirsi itsensä tietyllä tavalla asioiden ulkopuolelle ja ja ööö jaaa ööö niin kuin se asia ei jollain lailla häntä koskisi. Ja ööö ööö ööö, no tämmönen tämmönen niin kuin niin kuin vaikutelma mulle sitten. (47:25)
57:30
W: Sanoitte, että tässä puhuttiin kahdesta viestistä (…) ne viestit ei ole missään tässä (viraston) materiaaleissa, mistä se johtuu?
Swanljung: … mmm .., no mmm mun mielestäni niin kuin ne viestit sinänsä niitähän ei sinänsä kiistetty, että niitä oli lähetetty öööja niiden sisältö ei ollut periaatteessa oleellinen tekijä vaan vaan vaan se että niitä ylipäätään (?) lähetetty. Se oli se se minkä minkä ööö ööö öö minkä niin kuin lehtori Perälän työhön vaikutti ja ja ja oli tavallaan se se hänen työssä jaksamistaan nakertava tekijä
W: Eli viestien sisällöstä (melu?) mitään ongelmaa.
Swanljung: En mä siihen ota (…) kantaa. (…) se toimintatapa on se oleellinen, jota mä pidän niin kuin moitittavana.
(…)
W: (30-vuotis juhlakonsertti) Kuka siitä vastasi, sen järjestelyistä?
Swanljung: … (hiljaisuus 7 sek) mun ymmärtääkseni sen musiikinopettajat yhdessä yhdessä edelleenkin niin kuin sanottu että miten se ihan ihan mutte eööö ööö ööu mutta e ööö mun ym … tavallaan niin kuin yhdysopettaja siinä tai a e a eee oli niin kuin keskeisin vastuuhenkilö Anne Tienhaara Tienhaara ja jaa ja jööö Juri oli sitten yhtenä opettajana muiden joukossa.
W: No, silloin ei ollut yhdysopettaja.
Swanljung: Silti mun ymmärtääkseni se oli Anne Tienhaara. (…) Se öö … sanotaanko nyt näääin että että niin päin että minun tietoni on, että Kadar ei ollut (?)
1:05:15
W: Eli jos nyt ymmärsin oikein, kun pöytäkirjankin lukee läpi, siellä oli kaksi kysymystä (…) nämä viestit Perälälle ja työjohdollisen aseman ottaminen. Nekö oli ne aiheet siinä 2008 kevään kuulemistilaisuudessa?
Swanljung: … mmm no, nnnn nn kai aika pitkälle voi sanoa sanoa näin (tarkis?)kahdest? sanottiin, mutta että että ehkä nyt nyt se että että ehkä keskeisintä on että että täytyy antaa toisen työntekijän tehdä työtään rauhassa. Ymmärsin, että että ne viestit sinänsä liittyvät näihin nähin … jjjärjestely järjestelyasioihin mutta että että että ehkä oleellisinta kuitenkin on ollut tää että öö että öö lehtori Perälä koki nämä viestittelyt häiritseväksi jaa ja kun kun se Kadarin tietoa tuotiin hänen olisi pitänyt ottaa tämä huomioon.
(…)
1:16:00
W: Oliko teillä tietoa siitä, että esimerkiksi yläkoulun, rehtori Pirkko Käräjämäki ei halunnut keskustella Kadarin kanssa?
Swanljung: Ei.
(…)
1:16.05
W: Oliko Teillä tietoa siitä, että yläkoulun rehtori ei olisi halunnut keskustella Kadarin kanssa.
Swanljung: Ei.
W: Oliko tässä kysymys siitä, jostakin tietojen vuotamisasioista?
(…)
1:18.50
Swanljung: (vuotoasia, kuulemistilaisuus) 11.2 oliii liittyen tähän tuki ry:n puheenjohtajan välittämiin tietoihin, jossa kuultiin niin kuin näitä Onkilahden koulun musiikinopettajia (?) Tienhaaraa ja Käräjämäkeä ja ja Kadaria kutakin erikseen. siitä että olisi selvinnyt siitä, että mistä nämä tiedot ovat tulleet (?)
(…)
1:19:35
W: Selvisikö se vuotaja? (tulevan syksyn 3. lk:n luokanopettajan nimi), jos näin sanoisin?
Swanljung: No se, ei ei ei ei ei jos ööö sanotaan, ku ku ku kukukaan ei myöntänyt eikä eikä tämä puheenjohtaja muistanut niin niin eee eei se eikä niin kuin sataprosenttisella varmuudella selvinnyt, mutta mutta käytännössä käytännössä kai voi todeta että että yhdeksänkytviisprosenttisella varmuudella selvis siinä mielessä että sen sen asiasisältö oli sen luontoinen että että oikeastaan se siellä sisälsi mm. sellaisia sellaisia näihin muihin opettajiin koht? asiavirheitä jotka jotka jotmu jotka asianomainen joit asianomainen varmasti olisi tiennyt niin oikeastaan sellaisilla poissulkemismenetelmällä (?) poissulkemismenetelmällä niin niin niin kyllä Kadar niin kuin sitä se erittäin todennäköinen …
W: Vaikka Ritva Käräjämäki on ihan ekspressis verbis ilmoittanut, ett hän (oli?)
Swanljung: Ei hän ole sitä sillä lailla myöntänyt.
W: Kirjallisesti ilmoittanut, niin se ei teille riitä.
Swanljung: … … (hiljaisuus 5 sek) sillä lailla myöntänyt siinä, et seee eee (??)et olisi oli siis(?) se on vuotoa (?) saattanut sanoa jotain, mutta ja ja joskus aikaisemmin ja ja ja ja ottaen huomioon se millä lailla se viesti kier?, siinä tuli joulu joulun välipäivinä esiin, niin niin niin se ei ollut mikään vanhaa asiaa vaan että että kyllä se tieto oli oli selvästikkin liikku(?) sitten suhteeseen (?) siihe?
W: Eli vaikka toinen ihminen myöntää, se on Kadarin vika? Sitäkö haluatte sanoa?
Swanljung: Tässä nyt voi tietysti esiintyä tiettyä tiettyä niin kuin puolustamista ööjaöö … … … ja mun nähdäkseni sitä on aika tavalla niin niin niin niin todennäköistä et niin kuin sanottu se myöntäminen oli noin eeey … kuitenkin enemmän tai vähemmän niin kuin niin kuin saattanut sanoa ei ole varma, mutta … … …
W: Kirjallisesti ilmoittanut, se ei teille riitä.
Swanljung: Ei ole sillä lailla myöntänyt että … (?) on saattanut sanoa jotain. (…) ja joskus aikaisemmin, mutta mutta …
W: Eli vaikka toinen ihminen myöntää, se on Kadarin vika.
1:28.35
W: Tässä nyt väitettiin, että Kadar on Perälän terveydentilaa vaarantanut.
Swanljung: Vaikuttanut hänen työssä jaksamiseen, jo.
W: Kun Perälä kirjeellä itse ilmoittanut, että se ei pidä paikkaansa. Tästä virkavapaudesta hän oli päättänyt jo vuotta aikaisemmin.
Swanljung: No, tää, mä sanoisin, että silloin oltiin keväässä 2008, niin hänellä oli se käsitys (…)
1:36:50
W: Kun siellä lukee pöytäkirjassa (…) 2008, että tämä viestittely aiheutti Perälän työssäjaksamisongelmia ja kun Kadarille itselleen Perälä on ilmoittanut, että niin ei ole, niin miksi Kadar ei saanut tästä asiasta puhua ja saada siihen oikaisua.
Swanljung: mmm … vuonna 2008, kun tätä asiaa arvioitiin, niin se oli … elikkä että että että se että että että mahdollisesti niin kuin … sovinnon vuoksi … sitten … ja ehkä nyt mieli muuttuukin … en osaa sitä sanoa, mut sillä ei ole merkitystä, koska nämä voi sitä 2008 tilannetta voi ruveta arvioida uu uudestaan puolitoista vuotta kaks vuotta myöhemmin. Vaan se mikä mikä oli mun mun tietysti täytyi tehdä ratkaisu silloin keväällä 2008.
(…)
W: Eli Kadarin olisi ollut nieltävä, tää on vääryys ja unohdettava kaikki.
Swanljung: Eeei se nyt ollut ollut ollut siinä mielessä … kyllä se oli oli kun puhumme toimintatavastaanniin niin niin niin ei ei ei siinä toimintatavan osalta ole ollut mitään, ei häntä virheellisesti … moitittu, mikä olimme eri mieltä niin kuin siitä, mikä sen on aiheuttanut mutta tietysti työnantajan näkökulmasta jouduin katsomaan tätä toimintatapaa.
W: Kysymys oli pelkästään viestin lähettämisestä …?
1:38:00
Swanljung: (Perälän terveydentila: Hän ei ollut täysin työkykyinen.) Jo, ei, kyllä enemmän tietysti sitä sitä äääööö viestien viestien lähettämistä siinä mielessä että, jos toinen työntekijä niin kuin kokee itsensä ei täysin täysin työkykyiseksi, niin niin tietyllä tavalla kaikki tämmonen tämmonen ö niin nikun … ääääy … tavallaan kuin painostus joka niin niin niin rasittaa sitä sitä henkistä jaksamista edelleen.
W: Onko Kadar vuoden 2008 jälkeen lähettänyt viestin Perälälle?
Swanljung: … … … mmmä vaarmaankin varmaankin niin … niin … nnmä ymmärtäisin, että jotain viestejä on lähetetty sillä lailla että … kyllähän tässä on yritetty onhan tuossa liittyy tuohon ööö tuoo viesti, johon viittasit, että Perälä myöhemmin olisi sanonut, että että se ei vaikuttanut häneen niin niin jollain lailla sen on täytynyt tulla kyllä jotain viestiä on laitettu, mutta ei sitä ollut kielletty sinänsä. elikkä että että ettää on yksi asia, joka ?kai johtuuko se siihen?, että normaali työhön liittyvä yhteydenpito tietysti on ollut jatkuvasti sallittua ja ei ei siihen o puututtu… mutta että että että … tässä on on esiintynyt väittämiä, että että että että Kadar on sanonut että häntä olisi kielletty lähettämästä viestejä yläkoulun rehtorille tai omallekin rehtorilleen tai Perälälle ilmeisesti en tiedä sitä mä en se sitä mä en (melu) jos on kysymys nnn … niin emme me ole kieltäneet niin, kuin normaalia työntekoon ööö liittyvä päinvastoin todettu, että se on mahdollista, mutta jos jos viestin sisältö on moittiva ja tietyllä tavalla niin vanhoihin niin semmosia olemme kielt niin sanotusti kehottaneet pidättäytymään sellaisten viestien lähettämisestä. Se en suoranaisesti ole(?) kieltänyt vaan käyttänyt varmaan ilmaisua, että pidättäytymis(?) tai ?ei ole viisasta semmosen viestin ??lähettäminen. (1:41:35)
1:43:30
W: (…) Sitten oli niin, että varoituksen jälkeen teillä ei ole omaa tietoa taikka käsitystä … varoituksen ja irtisanomisen välisestä ajasta.
Swanljung: Mä antaisin, antaisin kyllä (?) Juha-Pekka Lehmuksen.
W: Mä vain varmistan, mutta eikö Lehmus ollut omassa virassaan vain kaksi kuukautta ennen irtisanomista.
Swanljung: … öööm, ei, (…)
Lehmus: Kaksi-kolme kuukautta. (…)
(…)
1:45:35
W: Tiesittekö, että Kadar hoiti Perälän tunteja siihen aikaan (ennen v. 2008)?
Swanljung: Ei. en. …
W: Ette tiedä.
Swanljung: En. Onko siitä olemassa jotain jotain …?
W: Kadar sanoo, että jossakin kokouksessakin tuli ilmi. (…) ja vastaus oli, että tiedät.
Swanljung: Niin, että että että hän että että Kadar kertoo jotain, eihän se tarkoita, että se asia on niin. Sillä lailla ett että kyllä siitä täytyy olla viralliset määräykset. En mä voi siihen perustaa, et mä kuulen sen joltain osapuolta vaan kyllä siinä siihen ja nehän oli oli ja en tiedä onko ollut tämmöstä ööö ööö mitään sellaista määräystä (?) saattaa olla että ei oo o siit siit siitä ei minulla (…). 1:46:30
1:52:00
Pj. tuomari: Tällä varoituksella ei sitten kuitenkaan kai tarkoitus ollut puuttua oppilaiden epäasialliseen kohteluun?
Swanljung: Siinä vaiheessa mulla ei mitään semmosta tietoa ollut, se ei tietystikään, niin niin suoraan, no, tietysti voidaan kysyä, mikä kuuluu opettajien velvollisuuksiin kaiken kaikkiaan (…) Mutta (…) ei siinä tilaisuudessa ei tietystikään ollut mitään puhetta, koska mitään sellaista tietoa ei ollut (?).
Pj. tuomari: Eli Kadaria ei tältä osin ole varoitettu.
Swanljung: Jo, ei.
Pj. tuomari: Eli varoitus koskee tässä irtisanomispäätöksessä kohta yksi työjohdollisten ohjeiden noudattamatta jättämistä ja sitten tätä sopeutumattomuus työyhteisöön.
(…)
1:56:55
Tuomari: Kerroitte, että tämä Kadarin irtisanominen siirtyi Lehmuksen tehtäväksi. Tehtiinkö siitä jotakin kirjallisia päätöksiä vai annoitteko siitä suullisen päätöksen tai mihin se perustuu, että päätöksen tekeminen siirtyy hänelle.
Swanljung: Noo, öö, lähtökohtana oli, että että ööö että rehtori Nummela niin niin oli oli tavallaan epävarma tästä että että että voiko siinä syntyä tällainen esteellisyystilanne ja silloin katsottiin parhaaksi että asia siirtyy siirtyy niin niin hänen lähimmälle esimiehelleen, joka (tässä prosesissa sillä lailla ?).
Tuomari: Päätittekö Te siitä esimiehenä? Viraston johtajana.
Swanljung: Näin, näin näin tietysti täytyy olla, koska näin me sopineet. Joo.