KIRSI IKÄHEIMONEN:
Kirsi Ikäheimonen (henkilöstöpäällikkö)
Ylisalmi: (…) Voitko kertoa vapaamuotoisesti.
Ikäheimonen: Ensimmäisen kerran kuulin tästä Kadarin asiasta tai näistä haasteista, ongelmista Onkilahden koululla keväällä 2010, kun silloinen ktj Merja Krook kysyi neuvoa, mitä voi tehdä, kun on tällainen hankala tilanne koululla erään opettajan kanssa ja ja ja ja pikkuisen niitä taustoja kertoi ja … koska (…) tiesin, että työnantaja voi esimerkiksi osoittaa henkilön tämmoseen työkykyselvitykseen, jossa selvitetään tämän työntekijän työkyky ja työkunto. (…)
Ylisalmi: Sitten olet aloittanut siellä henkilöstöpäällikön roolissa elokuussa 2010 tuota toimit sihteerinä tällaisessa palaverissa (…).
7:20
Ikäheimonen: Tiedätkö missä tarkoituksessa tuo palaveri kutsuttiin koolle? (…) Kyllä! Se palaveri kutsuttiin koolle sen takia, koska siellä Onkilahden koulussa oli tilanne kärjistynyt aika ikäväksi ja tarkoitus oli nimenomaan sitte(?) kutsutaan näitä eri osapuolia paikalle, että me saatais siellä sellainen hyvä yhteistyö alkuun.
Ikäheimonen: (…) Tiesin ennen tätä kokousta, että mitä tullaan käsittelemään. (…) Kokoukseen oli kutsuttu eri tahoja siellä oli Onkilahden koulusta ja siellä oli oli Vöyrinkaupungin koulusta edustus ja sinne oli kutsuttu myös sitte työterveydestä lääkäri ja työterveyshoitaja et saatiin myös se näkemys tää työterveyshuolto mukaan ja oltiin sitten kutsuttu myös työsuojeluvaltuutettu, Liisa Sirén. (…) Siinä kokouksessa sitten tarkoituksena oli käydä läpitte ne yhteiset pelisäännöt (…) et kaikki ne ymmärtää ja ja ja kaikki nii ku tietää mistä on puhuttu. Ja ja Merja-Helena Kärkkäinen oli oli nää säännöt silloin koonnut (…)
09:55
Ikäheimonen: (…) Ehkä sellainen nii ku huomionarvoinen oli että kun me käytiin näitä kohtia yks ja kaks ja kolme läpi läpitte niin niin niin niistä aika monet sanoi, että nää oon selkeitä nämä nämä ens kolme ensimmäistä kohtaa ja kaikki ne ymmärsi semmonen … tämä on pöytäkirjaankin (?) kirjoittanut ja kun käytiin näitä kolme ensimmäistä kohtaa läpitse niin Kadar istui siinä aika lähellä minua ja ja hän moneen otteen totesi minulle, että Juri ei ota kantaa näihin asioihin ja kirjaa se pöytäkirjaan, et hän ei halua ottaa kantaa tähän kantaan (…) ensimmäiseen kolmeen kohtaan. (…) Esimerkiksi kohdassa neljä kohdassa neljä siellä siellä tuota käytiin käytettiin aika laajasti näitä näitä puheenvuoroja, puheenvuoroja siitä, että kun osa halusi että puhutaan ne asiat selviksi, mitkä joskus vuonna 2008 tapahtunut ja osa oli sitte sitä mieltä, että niitä ei käydä läpitte. Niin siitä käyttivät molemmat osapuolet aika runsaasti erilaisia puheenvuoroja.
Ylisalmi: Mitä tarkoitat molemmilla osapuolilla?
Ikäheimonen: Molemmilla osapuolilla tarkoitan Vöyrinkaupungin koulun väkeä ja Onkilahden koulun väkeä.
(…)
Ylisalmi: Käyttikö tuossa palaverissa joku puheenvuoron, että nämä säännöt eivät sopisi musiikkiluokille tai musiikinopetukseen?
Ikäheimonen: Ei käyttänyt.
(…)
16:00
Ikäheimonen: Työnohjaus on luonteeltaan luottamuksellinen. (…) Minä en ainakaan tiedä, että kuinka monta kertaa hän tapasi näitä ihmisiä ihmisiä (Ritva Käräjämäki, Anne Tienhaara ja Kadar), mutta kevään lopussa hän sitten soitti ja kertoi että työnohjaus on nyt on pidetty. Ööö … ööö hän totesi näin, että … että siellä on loukkaantumisen kokemukset on niin suuria, että sitä ei työnohjauksella pystytä pystytä nii kun parantamaan. Ja hän totesi, että hän ei pysty ratkaisemaan tätä ongelmatilannetta.
19:00
Ylisalmi: (…) muistion tästä selvitystilaisuudesta 11.1.2011, jossa Ikäheimonen on ollut sihteerinä.
(…) Ilmoittiko Kadar tuon kokouksen jälkeen olevansa työpaikkakiusattu?
Ikäheimonen: Itse asiassa hän kertoi sen kokouksen aikana, että hän kokee olevansa työpaikkakiusattu näistä kaikista selvittelytilaisuuksista ja kuulemistilaisuuksista ja siinä kokouksessa hänelle totesin, että (…) tämä ei ole oikea kokous siihen (…).
(…)
Koska olen itse ollut kirjoittamassa kaupungille tällaista opasta, kun epäasialliseen kohteluun puuttuminen ja siellä mainitaan, että jos työnantajan tietoon tulee, että joku ilmoitti olevansa kiusattu, siihen toimeen pitää ryhtyä välittömästi.
22:22
Ylisalmi: Kuulemistilaisuus 30.3.1.2011, (…) Voitko kertoa, missä tarkoituksessa tämä kuulemistilaisuus pidettiin?
Ikäheimonen: Tämä kuulemistilaisuus pidettiin sen takia, että oli olemassa sellainen kirje, joka on lähetetty musiikkiluokkien tuki vanhemmille jaa jaa siinä oli sitten toimittu tässä kirjeessä vastoin näitä syksyllä tehtyjä ohjeita. (…)
(…)
25:00
Ylisalmi: Eli kokous loppui 16.30.
Ikäheimonen: Kokous loppui 16.30 ja sen merkitsin kokousloppuun (?) ajaksi. (…)
Ylisalmi: Oliko puheenjohtaja (Harry Swanljung) samaa mieltä, että alkaa epävirallinen osuus?
Ikäheimonen: Kyllä. (…)
27:19
Ikäheimonen: Maaliskuun lopun jälkeen käytiin (?virastossa) aika pitkään sellaista keskustelua, kun tarkoitushan oli, että tästä (?) kokouksessa oltaisiin tehty tämmonen yhteinen sovintosopimus ja ett niistä päästäisiin eteenpäin. Jaa sit siinä käytiin sitä keskustelua siis sähköpostilla ja puhelimitse tai tai miten ne voidaan sit sovintosopimus hyväksyä ja … ja .. voidaanko se allekirjoittaa.
Ylisalmi: Sitten vuoden alkuvuosi 12. Oltiinko koululta Sinuun yhteydessä?
Ikäheimonen: Rehtori oli yhteydessä ja kertoi, että tilanne on on nii ku tosi hankala ja ja rehtori oli koki olevansa aika voimaton sen tilanteen tilanteen vuoksi. (…) Rehtori kertoi sen, että siellä työyhteisössä työilmapiiri on aika huono ja ja ja opettajat kokivat kokivat tilanteen aika kiusalliseksi että et et siel siel siellä oli kaikenlais ja sitten oli näitä näitä oppilasasioita myös myös tulleet (?) sinne.
Ylisalmi: Mikä oli sinun osuutesi tässä irtisanomisprosessissa? Siinä lopullisessa päätöksessä.
Ikäheimonen: Öööh … … , no … … no, me tavattiin silloin keväällä keväällä koulutoimenjohtaja Lehmuksen rehtori Kari Nummelan kanssa ja mietittiin, että miten tässä eteenpäin … nyt oli tullut näitä yhteydenottoja koululta opettajilta jaa … ja sitte oli näitä oppilasasioita ja me mietittiin yhdessä että mitä me tehdään mitä voidaan tehdä .. tää tilanne täytyy saada nyt oikeasti ratkeamaan. (…) KT:ssä antoivat ohjeeksi, että kerätkää näitä asioita läpitte, mitä on tapahtunut, tehkää niistä koonti (…) ja Kari Nummela sitten minun pyynnöstä kirjasi näitä ?alaisia ja minä sitte ehkä teknisesti vähän stilisoin ja käytiin läpi yhdessä KT-lakimiehen kanssa kohta kohdalta. (…) Mun tehtäväni oli lähinnä muotoilla (…) KT:ssa saatiin kauhean hyviä neuvoja, että he kertoivat mitä (…) siihen (ja siihen kohtaan) kannattaa laittaa. (…)
(…)
33:00
Ylisalmi: Minkäluonteinen tuo Kadarin virkasuhde on?
Ikäheimonen: Hänellä on sivutoiminen tuntiopettajan … ööö … palvelusuhde (…) ei ole virassa.
(…)
Paikan etsiminen ei tuottanut tulosta. Vastaus oli joka puolelta, että että ei käy.
33:30
Ylisalmi: Tuliko selville yhtään, että miksi ei?
Ikäheimonen: Ööö, kyllä se tuli tuli aika selville, että että tuota, koettiin, että jos jos Kadar otetaan opettajaksi siitä saattaa tulla vastaanottavalle työyhteisölle hankaluuksia. Se kyllä ? tietää? ett ei ne missään tapauksessa ei ne halua.
Ylisalmi: No, mites nyt sitten irtisanomisen jälkeen. Alkoi lukuvuosi 12 syksyllä. Mikä sun käsitys siellä kouluvirastolla on miten koululla menee?
Ikäheimonen: Ööö verrattuna aikaisempiin vuosiin niin voin todeta, että hyvin menee koska yhteydenottoja ei ole tullut lainkaan. Minähän sain aika paljon puhelinsoittoja opettajilta, jotka oli huolestuneita siitä oman koulun tilanteesta (…)
Ylisalmi: Mitä opettajat kertoivat, mitä siellä on huonoa?
Ikäheimonen: Minuun otti yhteyttä itse asiassa aika moni opettaja. Ja … se oli nii ku … minusta huolestuttavaa oli niin, että oli sellaisia yhteydenottoja, jossa sanottiin, että minä olen Onkilahden koulun opettaja, mutta en halua sanoa nimeäni, mutta haluan kysyä neuvoja, että mitä teen, kun … eräs opettaja, Juri Kadar lähestyy lähestyy jollakin asialla ja kertoo ja kertoo ja kertoo ja kertoo ja kertoo …, että miten että voin sanoa, että nii ku mä en halua kuulla tätä ja kun sitä sitten käytiin läpitte monet sanoivat nii ku sanoivat että et he ei halu(?) tästä mitään juttua, koska he joutuu sitten vainon kohteeksi. (…)
Ylisalmi: Mitä nää opettajat kertoi, että mitä Kadar olisi halunnut heille kertoa?
Ikäheimonen: Öööh ilmeisesti (!) näitä näitä tuota noin et mitää miten häntä on kohdeltu niin väärin ja jaaa miten nii kuin esimies (?) häntä huonosti ja mitä on (?) tapahtunut aikoinaan.
Kadar: (rykii)
46:50
W: 11.1.11 kokous. (…) Siellä oli kysymys (…) salaisten asioiden levittämisestä. Ymmärsinkö oikein että itse asia ei siellä selvinnyt.
Ikäheimonen: Kyllä, ei selvinnyt.
W: Onko se joskus myöhemmin tai aikaisemmin selvinnyt?
Ikäheimonen: Ei, minun tietääkseni.
W: Eli teidän tiedossa ei ole, että Ritva Käräjämäki on ilmoittanut, että hän on näistä asioista kertonut?
Ikäheimonen: … … … (10 sek) eeeej, en kyllä muista, että olisin … olisin siitä kuullut.
W: 17.9 kokous. Siitä on tehty kaksi tällaista muistiota. Muistatteko sellaisen asian?
Ikäheimonen: 17.9? En muista.
W: Mulla on tässä kaksi ihan eri erinäköstä (…)
Ikäheimonen: …
W: Tässä on se toinen. (W antaa sen Ikäheimoselle)
Ikäheimonen: …
W: Onko se toinen teidän laatimanne?
Ikäheimonen: … … … (12 sek) Onko se minun laatimani? Tässä kyllä näyttää, että mun (?) erota siitä.
W: (…) tä oli se (?)
Ikäheimonen: Ahaa … … (11 sek) niin … … (6 sek), niin mitäs …?
W: Niin, kysyn, että onko nää molemmat (muistiot) teidän laatimia. (…)
Ikäheimonen: Täytyy melkeinpä katsoa ihan näin vierekkäin. … … … (8 sek) Täällä on kohdassa kolme on, että että György Kadar ei halunnut ottaa kantaa käytännön keskusteluun tai ei haluunnut ottaa kantaa tähän kohtaan … …
(hiljaisuus 66 sek) … ööö …
W: Osaatteko nyt sanoa, että oletteko laatinut ne molemmat (muistiot)?
Ikäheimonen: Kyllä, nää molempia olen kirjannut, kyllä, jo.
W: Miksi siitä on kaks tällaista erilaista versiota?
Ikäheimonen: No, esimerkiksi täällä tuota noin kun olen kirjoittanut että täällä on Sari x valitaan koulun yhdysopettajaksi niin minä silloin en tiennyt, että ketä tää Sari x on. ja ja aika usein kun on tällaisista isoista kokouksista on on … tehdään muistio, niin … ne kirjoitan ne läpitte ja sit mä voin kysyä, ett hei, onks tää tai tarkista tämä kohta, mikä mikä tässä on ollut ollut ollut tuota oik? esimerkiksi tämä Sari x, niin … …
W: Elikä tämä ensimmäinen on jonkunlainen konsepti (…) mitä tarkoititte?
Ikäheimonen: Tää ensimmäinen, missä esimerkiksi puuttuu tää Sari x:n nimi on, on, on, ja sieltä puuttuu tietysti se luonnos ja tämä toinen on toinen versio on siitä siitä muistinpanosta sitten(?)
W: Kumpi näistä lähti opettajille?
Ikäheimonen: Se lähti, missä Sarin oikea nimi on vai …
W: Osaatteko vielä sanoa sen, että kumpi näistä aikanaan lähti aluehallintovirastoon?
Ikäheimonen: No, se missä on sen Sari Saaren nimi (?)
W: 30.3.11. Kerroitte, että oli tarkoitus, että Kadar saa kertoa kantaansa tästä asiasta. Tässä äsken kävi Kärkkäinen ja sanoi, että tarkoitus oli antaa Kadarille varoitus. Kumpi on oikea?
Ikäheimonen: No, se että … ööö … aina ennen, kun ihmistä varoitetaan niin enne en koskaan sano, ett okei tuu kuulemistilaisuuteen, ett sulle annetaan varoitus, vaan kirjataan, että tervetuloa mahdollisesta varoituksenantamisesta ensin annetaan ihmiselle mahdollisuus kertoa se oma kantansa ja sen jälkeen sitten todetaan, että okei että että … että tuota tää toiminta oli sellaista, että siitä tulee varoitus eli (?)me (?) ei tavallaan saa tehdä sitä ennakko-oletusta etukäteen, että että nyt me annetaan varoitus, vaan vaan se että … aina pitää kuulla, että jos siellä onkin tapahtunut mitään sellaista, mikä ei työnantajan tiedossa … . No se miksi Merja-Helena näin näin sanonut, niin niin hän on hän ei kuitenkaan ole henkilöstöhallinnon ammattilainen. Hän ei aina tiedä näitä kaikkia sitten termejä oikein.
W: Puhuttiin näistä 2008 konserttitapahtumista, ja kerroit, että Swanljung totesi, (…) että asioista on niin pitkä aika, että ei niitä enää voi selvittää. Miksi niitä ei oltu selvitetty aikanaan? (…)
Ikäheimonen: Valitettavasti mä en osaa vastata siihen.
W: Sitten kerroitte, että lähditte klo 16.30 ja te olette tään pöytäkirjan laatinut. Tää pöytäkirjako ilmentää tapahtumat siihen klo 16.30 saakka. (…) Eli tässä ei ole sen jälkeisiä tapahtumia
Ikäheimonen: Ei ole. (…)
W: Tehtiinkö sillä hetkellä, kun te lähditte joku päätös, että nyt kokous päättyy? Tuliko se selväksi?
Ikäheimonen: Kyllä se varmasti tuli.
W: Mutta totesko joku ihan, että nyt tämä päättyy?
Ikäheimonen: Kyllä me se todettiin siinä siinä, kyllä että että kokous päättyy, kun sihteeri ss sihteeri lähtee, mutta vielä pystyy … tai vielä viraston johtajan kanssa pystytään(?) käymään näitä asioita asioita läpitte, mutta niitä ei kirjata enää ylös.
W: Sanoitte, että käytiin keskustelua tavoitteena saada aikaan sovintosopimus.
Ikäheimonen: Kyllä.
W: Onko se se sovintosopimus, mikä sitten oli esillä (…) 25.5.2013 kun Kadar sai varoituksen. Oliko se se sovintosopimus?
Ikäheimonen: Kyllä. (…) (?) Se sovintosopimus oli nii ku … ööö sitä mä en muista oliko se sopimus maaliskuun kokouksessa paikalla vai onko se tehty jälkikäteen. (…)
W: 25.5. Muistatteko, että Kadarin puolesta annoin semmosen oman ehdotuksen. Mitenkä Swanljung siihen ehdotukseen suhtautui siellä?
Ikäheimonen: Hän luki sen läpitte ja sanoi että että hän ei voi sitä hyväksyä koska siinä koska siinä luki edelleen niitä asioita asioita tavallaan se ei ole sen mukaa?, mitä aikanaan oli sovittu (?) suuntautuu tulevaisuuteen.
W: Käytiinkö siitä keskustelu?
Ikäheimonen: Kyllä siitä keskustelua käyty.
W: Lukiko se (?) siinä Swanljung tarkkaan sen sopimuksen, ett näin pystyi sanomaan?
Ikäheimonen: (itsevarmana) No, mä uskon, mä olen sen verran esimiestäni oppinut tuntee, ett hän aika nopeasti lukee lukee asiat läpitte että että (vähemmän varmana) hän varmasti sen sisällön pystyi siinä itselleen hahmottaa.
W: Te olette tällaisessa henkilöstö tehtävissä, sen asiantuntija, oliko teidän mielestä se asia?na? oikei? tapana panna pöydälle tämmonen sovintosopimus ja sitten vaikkakaan ei ihan heti, mutta tuodaan esiin(??), että(?) jos siihen ei suostuta, niin se on varoitus?
Ikäheimonen: … ööö … no, itse asiassa … minusta tässä nii ku tarjottiin työnantajan puolelta tultiin tosi paljon vastaan, toivottiin, että saadaan aikaan tää sopu sopuisasti! (…)
W: Tämä on yksi tapa käsitellä(?), mutta sovintosopimus ja varoitus vastakkain, onko se teidän mielestänne asiallinen?
1:00:00
Ikäheimonen: Tässä tilanteessa se oli hyvä ratkaisu.
W: Sitten sanoitte, että tilanne oli saatava ratkeamaan, kolmatta kertaa turha varoittaa. Koska Kadar on saanut varoituksia?
Ikäheimonen: Hän on saanut kirjallisen ohjeistuksen silloin 2008 ja sitten tämä varoitus mikä annettiin 2011.
W: Kirjallinen ohjeistus, onko se varoitus?
Ikäheimonen: Olin ymmärtänyt niin, että tämä on ollut nimenomaan varoitus.
W: Sanoitte, että laaditte sen sen paperin nimi taitaa olla irtisanomisen perustelut. Ja siinä on kolme pääkohtaa. (…) Ne faktatiedot tuli sitten Nummelalta, jotka te kirjasitte ja stilisoitte.
Ikäheimonen: Kyllä, lukuun ottamatta sitä ensimmäistä kohtaa ja se kohta, uudet opettajat kertoivat (?) se tuli minulle tietoon 2011 koululta tuli niitä yhteydenottoja ottoja minu minulle. (…) Uudet opettajat koki sen kiusallisena ei tietenkään kaikki, mutta oli minuun yhteydessä ett että he ei o he ei tiedä tästä yhtään mitään ei osaa oikeastaan ottaa nii ku asiaan kantaa. (Kadar yskii) Muuten ne irtisanomisperustelut tuli tuli tosiaan sieltä koululta ja niitä sitten teknisesti stilisoin.
W: Kuulemiskokouksessa (koskien mahdollista irtisanomista) olitte mukana. Siellä jaettiin kirjelmä, jossa kohta kohdalta mentiin läpi ja voidaan sanoa, että melkein jokaisen kohdan kohdalta todettiin, että ei voi ottaa kantaa, kun ei tiedetä, mitä tapausta tarkoitetaan. Aiheuttiko tämä mitään toimenpiteitä kouluviraston puolella? Kun Kadar toi ilmi, että hän ei pysty vastaamaan näihin (syytöksiin), kun ei tiedä, mitä tarkoitetaan. Pitikö niitä täsmentää? Keskusteltiinko siitä asiasta?
Ikäheimonen: Kyllä, keskusteltiin, ja meidän näkemyksemme mukaan, Kadar tiesi näistä asioistaan, hän vain jostain syystä sitten totesi, totesi, että hän ei hän ei tiedä (?)
W: Hän kuitenkin ilmoitti aivan yksityiskohtaisesti, siitä ei tiedä. Miksi sitä ei selvennetty, että mitä sillä tarkoitetaan.
Ikäheimonen: Se oli selvennetty niissä irtisanomisen perusteluissa.
W: (…) ei voida ottaa kantaa. Kysyn nyt uudelleen, miksi ei täsmennetty? Kuka sen päätöksen teki, ett niitä (syytöksiä) ei täsmennetä(?).
Ikäheimonen: En mä tiedä, tekikö kukaan semmosta päätöstä, kun kukaan sellaista ei ole esittänyt että niitä pitäisi nii ku (?)
W: Mutta jos sanotaan kohta kohdalta että ei voi ottaa kantaa, kun ei tiedä,
Ikäheimonen: Meidän näkemyksemme mukaan Kadarilla oli näistä asioista tieto.
W: (…) Tämä on vain yksi esimerkkikohta: ”Kadar ei noudattanut yhteisiä pelisääntöjä” Miten voi tähän vastata? (…) Miksei sitä täsmennetä?
Ikäheimonen: Me tulkitsemme sen niin, että Kadarin on helpompi sanoa, että en muista en ota kantaa näihin asioihin eikä sitä tullut esille, että teidän täytyy nii ku täsmentää, koska meidän mielestämme Kadar kyllä tiesi näistä asioista (…)
W: (Kadarin) uudelleensijoittamisesta. Mistä kaikilta tahoilta sitä nii ku etsittiin sitä paikkaa?
Ikäheimonen: Kaikilta Vaasan kaupungilta, missä on opetustyötä, kaikilta kouluilta ja toiselta asteelta ja Kuula-opistolta.
W: Oletteko kertaakaan keskustellut Kadarin kanssa kahden kesken?
Ikäheimonen: En.
W: Kerroitte, että alakoulu oli yhtä mieltä ja Vöyrinkaupunginkoulu oli yhtä mieltä, miksi Kadarin piti tämä (sovinto)sopimus allekirjoittaa? Kadarko oli se alakoulun ongelman aiheuttaja yksin sitten.
Ikäheimonen: Jos kysyt näin, että Kadar yksinkö, varmasti siinä tekijöitä on aina muita(?), voisin todeta, että hän oli suurelta osin vastuussa siitä, että näin oli.
J. Kadar: Saanko kysyä, että kokoukseen 30.3.2011 olen tuonut vastineen, joka oli hyvin perusteellinen, ööö sen kirjoittivat alle Anne Tienhaara ja Ritva Käräjämäki ja pyydettiin nimenomaan pyydettiin liittää pöytäkirjaan. Miksei sitä ole tehty?
Ikäheimonen: Jos se oli pyydetty liitteeksi, silloin se olisi liitteenä varmasti koska koska tuota noin niin niin sehän on aina tapana (…)
J. Kadar: (työkykyselvitys) Oliko se niin, että Harry Swanljung sanoi, että jos minä tuon puhtaan paperin lääkäriltä, sen jälkeen me katsomme esimiesten toimintaa?
Ikäheimonen: En ole kuullut tällaista.