Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Valitse nimimerkki

/ #33742 Ajatuspoliisi iskee avioliittoasioissa?

11.04.2014 16:48

Mozillan toimitusjohtajan ero sai sananvapauden hälytyskellot soimaan maailmalla, vaikka suomalaiset lehdet kuittasivat tapauksen melko lyhyesti.

Politiikkaa ja ajankohtaisaiheita käsittelevän The Spectator –lehden blogisti Ed West on eräs niistä, joka on hätkähtänyt sukupuolineutraalia avioliittoa kannattavien agressiivisuutta toisinajattelevia kohtaan. West toteaa, että samaan aikaan kun saavutetaan uusi myönteinen oikeus, näytetään menettävän toinen: vapaus ilmaista mielipiteensä ilman ajojahdin tai pidätyksen pelkoa.

Mozillan tuore toimitusjohtaja Brendan Eich, joka oli ollut yhtiön palveluksessa muissa rooleissa jo toistakymmentä vuotta, oli tukenut 1000 dollarilla vuonna 2008 kampanjaa avioliiton säilyttämiseksi miehen ja naisen välisenä. Tämä ei liittynyt hänen työhönsä vaan tapahtui hänen omalla ajallaan. Westin mukaan ei ole näyttöä siitä, että Eich olisi sanonut mitään kielteistä homoseksuaaleista tai kohdellut heitä työntekijöinä huonosti. Hän oli vain eri mieltä avioliitosta.

Christian Today –verkkolehdessä kirjoittava David Robertson kertaa eroon johtaneita tapahtumia. Eich joutui selkä seinää vasten verkossa käynnistetyn kampanjan takia. Mukana oli muun muassa deittipalvelu OkCupid, joka kehotti 3,5 miljoonaa käyttäjäänsä boikotoimaan Mozillan Firefox-selainta. Eich katsoi lopulta parhaaksi erota.

Homoavioliittoajatuksen isänä pidetty ja itsekin homoseksuaali Andrew Sullivan kirjoittaa blogissaan, että Eich olisi voinut jäädä, jos olisi julkisesti myöntänyt tehneensä virheen. Sullivan ei kuitenkaan itse katso, että tällainen vaatimus oli oikein.

Yhtiön tilanteessa antama lausunto sisältää tahatonta ironiaa. Sen mukaan Mozilla toivottaa tervetulleeksi näkemykset ikään, kulttuuriin, sukupuoleen, kieleen, rotuun, seksuaaliseen suuntautumiseen ja uskonnolliseen näkemykseen katsomatta. Käytännössä sananvapaus näyttää kuitenkin rajoittuvan yhdensuuntaisten ajatusten ilmaisemiseen. Poikkeavan näkemyksen voi tuoda esiin, mutta sillä on kielteisiä seurauksia.

Joissakin kommenteissa kiinnitetään huomiota siihen, että kun sukupuolineutraali avioliitto on hyväksytty suvaitsevaisuuden nimissä, seuraava askel näyttää olevan olla suvaitsematta niitä, jotka pitäytyvät perinteiseen avioliittokäsitykseen. Myös jotkut samaa sukupuolta olevien avioliittoa kannattavat näkevät Mozillan tapahtumissa merkkejä orwellilaisesta ajatuspoliisista. Andrew Sullivan katsoo aktivistien myös syyllistyneen samanlaiseen suvaitsemattomuuteen, josta he ovat itse joutuneet kärsimään menneisyydessä, eikä halua olla siinä mukana.

Vaikka Eich ei ole ainoa kaventuvan sananvapauden uhri viime aikoina, tunnetun miehen kohtalo on herätellyt ihmisiä huomaamaan, että kun sukupuolineutraalia avioliittoa ajettaessa korostettiin sen vähäistä vaikutusta muuhun yhteiskuntaan, ei ehkä aavistettukaan kaikkia seurauksia.