Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #33713 Silmukka kiristyy.....

11.04.2014 13:48

Seksuaalivähemmistöihin liittyvä syrjintä näkyy ikääntymisen ja vanhuuden kysymyksissä edelleen monin tavoin. Aiheesta ei juurikaan ole suomalaista tutkimusta, vaikka teema on ollut kansainvälisessä gerontologisessa tutkimuksessa vakiintunut aihe jo muutamia vuosikymmeniä. Suomessa on vasta viimeisten vuosien aikana ollut tarjolla koulutusta ja koulutusmateriaalia seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten kohtaamisesta ja heidän tarpeidensa huomioon ottamisesta hoito- ja hoivapalveluissa.

On tärkeää huomata kaksi seikkaa: kun asiasta ei ole tietoa eikä siitä puhuta, se altistaa leimaaville ennakkoluuloille ja syrjinnälle. Nämä tekijät puolestaan heikentävät seksuaalivähemmistöihin kuuluvien iäkkäiden ihmisten mahdollisuuksia tulla kuulluksi ja elää oman itsensä näköistä elämää.

Vanhuudessa haavoittuvuus ja elämän rajallisuus tulevat esille. Kun ihminen joutuu päivittäisessä elämässään muiden avusta riippuvaiseksi, on olennaista, että hän voi saada omia tarpeitaan vastaavaa apua. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että monet seksuaalivähemmistöihin kuuluvat iäkkäät ihmiset peittelevät omaa elämäntapaansa palveluita hakiessaan ja niitä käyttäessään, koska pelkäävät sen vaikuttavan eri tavoin kielteisesti heidän palvelujen saantiinsa ja kohteluunsa. He saattavat myös pelätä muiden palveluita käyttävien taholta tulevaa asiatonta kohtelua.

Johonkin ihmisryhmään kohdistuva syrjinnän vähentäminen vaatii monia määrätietoisia ja jatkuvia toimia. Ikäinstituutti arvioi, että yhdenvertainen avioliittolaki edistää seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten tasavertaista kohtelua suomalaisessa yhteiskunnassa. Samoin arvioimme, että kansalaisaloite on sopusoinnussa vanhuspalvelulain (980/2012) kanssa, jossa vaaditaan yksilöllisten tarpeiden huomioon ottamista ja arvokkuuden tukemista silloinkin, kun avun tarve on erityisen suuri. Aloitteessa vaadittujen lakimuutosten hyväksyminen Eduskunnassa edistää merkittävältä osalta vanhuuden moninaisuuden tunnistamista ja yhdenvertaisuutta vanhuudessa.

Päivi Topo
johtaja