Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #33240 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

01.04.2014 14:28

#33237: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

Latasi uuden ohjelman,  jospas nyt edes rippeet tulis:

Israelin historia on yleensä tavallisen raamatunlukijan mielestä sama kuin raamatunhistoria.‭‬Teologiassa nämä asiat on vedetty‭ ‬erilleen toisistaanjo yli sadan vuoden ajan.‭‬Kysymys kuuluu,‭   ‬kertooko Vanhatestamentti‭  ‬aitoa‭  ‬Israelin kansan‭  ‬varhaishistoriavai onko tieteellinentutkimus osoittanut  sen paikkansapitämättömäksi?‭‬ ‭‬Tieteessä on tapana sanoa,‭ ‬että‭      ‬tiede korjaa itse omia virheitään.



Vähän yleistäen voidaan sanoa, että 1950-luvulla Israelin historianoppikirjat aloitettiin Abrahamin ajasta,
1960-luvulla Mooseksen jaJoosuan ajasta, 
1970-luvulla Tuomarien tai Daavidin ajasta ja 
1980-luvulla tuota historiaa ei enää löytynyt lainkaan ennen pakkosiirtolaisuudenaikaa.
1990-luvulla eväät ovat täysin levällään.




‬Vähän yleistäen voidaan sanoa,‭ ‬että‭ ‬1950-luvulla Israelin historianoppikirjat aloitettiin Abrahamin ajasta,‭‬-luvulla Mooseksen jaJoosuan ajasta, ?‭ ‬-luvulla Tuomarien tai Daavidin ajasta ja ‭ ‬-luvulla tuota historiaa ei enää löytynyt lainkaan ennen pakkosiirtolaisuudenaikaa.‭‬-luvulla eväät ovat täysin levällään.‭ ‬Vaikka yksinkertaistukset eivät koskaan täysin‭

Vuosikymmenet katosivat tuossa loputtomassa vekslaamisessa!  Korjaan jossakin vaiheessa.

  • Kehitys on‭ ‬heiluriliikettä,‭ ‬jossa jotkut näkemykset viedään äärimmilleenja sitten heiluri aloittaa liikkeen takaisinpäin.‭ ‬Israelin historiantutkimuksen pendeli on nyt heilahtanut toiseen laitaansa,‭ ‬sillä senkauemmas se ei taida enää päästä.‭ 

  • ‬Osoitus takaisinpäin tapahtuvastaheilahduksesta voisi olla uudessa Biblical Archaeologist‭ ‬-lehdessä 3,‭ ‬1997‭) ‬ollut‭ ‬Larry G.‭ ‬Herrin‭ ‬pitkä artikkeli Israelista rautakausiII:n aikana.‭‬ Tämä lehti on yleensä kunnostautunut varsin modernien jaRaamattuun penseästi suhtautuvien ajatusten kannattajana.‭

  • ‬ Nyt artikkelinkirjoittaja ei paljonkaan lotkauta korviaan ääriradikaaleillenäkemyksille,‭ ‬vaan esittelee Israelin historiaa‭ ‬1000-luvulta eteenpäinhyvin seikkaperäisesti‭ ‬nojautuen jatkuvasti sekä arkeologiseen ettäRaamatun teksteihin perustuvaan aineistoon.‭ ‬Artikkelissa ollaanhuomattavasti perinteisemmällä maaperällä kuin mihin Thompson jahänen hengenheimolaisensa ovat yrittäneet meitä viedä.

  • ‬Mitä radikaalimmaksiVanhan testamentin tekstitutkimus on tullut,‭ ‬sitä enemmän myös asioiden historiallisuus on ohentunut tai kenties häipynyt kokonaan.Viime vuosikymmeninä arkeologiset tutkimukset ovat nousseet entistätärkeämpään rooliin tätä historiaa arvioitaessa.‭ ‬Nykyään ei aiheestavoi kirjoittaa lainkaan ottamatta huomioon kaivaustuloksia‭




    ‬Raamatun historian purkamisohjelma‭

Taustan tutkimuksen uusimmalle aallolle loi teoria,‭ ‬jonka hahmottelivatamerikkalaiset‭ ‬Norman Gottwald‭ ‬ja‭ ‬George Mendenhall.‭ ‬Nämäpuhuivat ensimmäistä kertaa‭ ‬siitä mahdollisuudesta,‭ ‬että   I s r a e l i n   k a n s a    o l i s i    s y n t y n y t  maan sisäisen muuttoliikkeen tuloksena.‭  


 

Gottwald ja Mendenhall pyrkivät selittämään israelilaisten synnyn‭
talonpoikaiskapinan avulla,‭ ‬joka olisi ajanut osan rannikon kau-
pungeissa eläneistä  kanaanilaisista   vuoristoon.‭

"‬Tämä vuoristoalueet asuttanut kansa  omaksui vähitellen uuden
Jahve-uskon ja muodosti alun myöhemmälle Israelin kansalle.‭ "



.                                                     Vaikka tätä   t e o r i a a   v a s t u s t e t t i i n    voimakkaasti
.
ja esim.‭ ‬israelilaiset   a r k e o l o g i t    y h t e n ä    m i e h e n ä
.                                                     s a n o i v a t    siltä    p u u t t u v a n    k a i k e n   a r k e o l o g i s e n   tuen,

‬niin se joka tapauksessa käänsi uudenlehden tutkimuksessa.‭ ‬Toisaalta arkeologinen aineisto ei kuitenkaanselvästi puolla teoriaa maan ulkopuolelta tulleesta kansasta.‭ ‬Niinpä (72‭ ‬Iustitia‭ ‬10) maan sisäinen syntyteoria sai enemmän jalansijaa ja loi pohjan uuden teorian synnylle.‭



Uuden tutkimussuunnan ensimmäisenä edustajana voidaan pitää   Thomas L.‭ ‬Thompsonia‭ ‬ja hänen patriarkkojen historiaa käsittelevääkirjaansa‭ (‬The Historicity of the Patriarchal Narratives,‭ ‬1974   

 

Kesken nyt jää,