Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #33194 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mites olis kuin vaihtaisitte välillä kirjaa

31.03.2014 13:13

#33186: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mites olis kuin vaihtaisitte välillä kirjaa

Saattaapa vielä oikeita körttejäkin nähdä Suomen saloilta,  vaan ehkä ei enää. Mutta silloin kun esim Porin Kirjurinluodossa oli  herätttäjäjuhlat  90-luvun taitteessa,   saattoi nähdä vielä joitakin jopa körttipuvuissa.  Se oli upea näky,  ahavoituneet, ja kovassa työssä päivettyneet salokorpien asukkaat.  Saattoihan ne olla aivan taajamistakin.  joka tapauksessa puhdas, luonnonhelmassa kilvoitteleva herännäiskansa puhutteli ulkomuodollaankin.

Upeinta itse juhlissa oli tietysti se polvirukous,  johon aivan lopussa penkin ääreen polvistuttiin valtavalla joukolla. Noina hetkinä viimeistään taivas koskettaa maata. Ja laajana se kaartuu poutapilvineen juhlakansan yllä.  Ai kun alakaa ihan porruuttammaan.  Meillä on valtava rikkaus näissä suurissa kesäjuhlissa.  Tietääkseni se on ainutlaatuista maailmassa.

Tässä välissä kuitenkin on paljon tapahtunut körttikansaksi sanotun väen keskuudessa.  Mutta uskon siellä yhä olevan myös sitä vanhaa,  haavoitetulla tunnolla,  sydän kaipaavana tullutta Jumalan perheväkeä,  etsimässä yhteistä virvoituksen lähdettä,  joka kumpuaa Golgatan kalliosta vaivatuille,  väsyneille vaeltajille.  Herra Siunatkoon näitä ja kaikkia kesäjuhlia.

Ruotsin Bårosissakin voi päästä kokemaan,  ehkä pienemmässä mittakaavassa,  mutta kuitenkin.  Siellä on Sley:n kesäjuhlat,  jossa vierailee Suomesta puhujia ja erilaisia musiikkikokoonpanoja.  Tänä vuonna Helsingin Evankelinen kuoro,  joka on tosi hyvä.  Puhujatkin kuulin,  mutta ohi meni.  Ehkä Reijo Arkkila.