Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #28281 Re: Re: Re: Kamelilla ratsastaminen on keinumista eikä kovin miellyttävää

14.02.2014 19:52

#28280: - Re: Re: Kamelilla ratsastaminen on keinumista eikä kovin miellyttävää

Harmi,  kun en nyt löydä yhtä kirjaa,  joka tuota kamelikymysystä käsittelee,  mutta       jaa..  hetkinen,  piti ensin
toivottaa teitille Hyvää Yhtävän Päivää,  ja katoppas Israelin taivaalle,  Iltiksen kuvien  kautta:  Älä tyydy ensimmäiseen,  vaan muodoltaan täydellinen rakkauskirje on ehkä kolmas kottaraiskuvio alaspäin mennessä!

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288653781298.html?pos=ok-trm-uutu   -  tämä se on!

Kameli kysymyksessä liikutaan siinä kiistassa,   onko patriarkkakertomusten edellyttämä ympäristö toisen vai ensimmäisen esikristillisen vuosituhannen Palestiina.?   Ja,  että ovatko näin patrirkkakertomukset mielikummitusta vai historiaa.

Toistaiseksi tuntematon sley:n kirjoittaja kuvaa asiaa näin:   (epäilen kirjoittajaksi taas  Koskenniemen Erkkiä)

"Toiset ovat verranneet Raamatun kertomuksia arkeologisiin löytöihin ja löytäneet paljonkin vertailukelpoista materiaalia kaukaa toisen vuosituhannen puolelta. Vaikeuksia riittää silti: kertomuksissa puhutaan kameleista, jotka tulivat yleisempään käyttöön vasta n. 1200 e. Kr.
(mutta kertomukset eivät puhu vielä myöhemmin yleistyneistä hevosista!) ja 1. Moos. 21 mainitsee filistealaiset, jotka ilmaantuvat paikalle vasta huomattavan myöhään. Tämän vertailumateriaalin perusteella ei voida kuitenkaan kirjoittaa historiaa. Parhaimmillaan se vastaa kysymykseen siitä, onko patriarkkakertomusten edellyttämä ympäristö toisen vai ensimmäisen esikristillisen vuosituhannen Palestiina.

Seuraavassa kappaleessa on aivan olennainen asianhaara,  joka laajemminkin antaa ymmärrystä,  miksi on niin vähän arkeologisia löytöjä tuolta ajalta:

1.     Patriarkat eivät olleet suurmiehiä oman sukunsa ja heimonsa   u l k o p u o l e l l a.    Heistä ei voi odottaa olevan mainintoja senaikaisissa lähteissä eivätkä he jättäneet muista kansoista poikkeavia esineistä arkeologien tutkittavaksi.

Siksi merkittävin esitettävä kysymys on, voidaanko patriarkkakertomukset sijoittaa toiselle vuosituhannelle vai onko se mahdotonta. Tähän kysymykseen on useiden tutkijoiden mukaan edelleen mahdollista vastata myönteisesti. Tätä tukee myös havainto, jonka mukaan heillä on    u s e i t a   Mooseksen l a i n     k i e l t ä m i ä    tapoja (mm. avioituminen kahden sisaruksen kanssa). Näitä tapoja ei kukaan varmaan kirjoittanut heidän tililleen sen jälkeen kun Mooseksen laki oli vakiintunut.

Perinteisesti Abrahamin elämä on ajoitettu n. vuoden 1800 seutuville e.Kr. ja muiden patriarkkojen vastaavasti sen jälkeen.  http://sley.fi/luennot/vtv/historia21.htm

.         Tel Avivin ja Jerusalemin Yliopistoillahan on muutenkin vääntöä keskenään.