Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #28157 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

10.02.2014 13:29

Lähetystyöntekijät eivät olleetkaan demokratiakehityksen sivuroolissa,
vaan  he  olivat   oleellinen  osa    demokratian kehitystä
monissa Afrikan
ja Aasian maissa

No sieltä tulikin aukoton selvitys! KIITOS!   (Puut)

Hyviä uutitisia Texasista,  apul.prof   .Robert Woodberry on tutkinut 1800- ja 1900-luvun   yht.kunnallisen kehityksen suhdetta lähetystyöhön: ..

.
Lähetystyöntekijät kritisoivat kolonialismia

Robert Woodberryn mukaan myönteinen vaikutus oli nimenomaan protestanttisilla herätyskristityillä. Sen sijaan valtioiden palkkaamalla papistolla tai katolisilla lähetystyöntekijöillä ennen 1960-lukua ei ollut samanlaista vaikutusta.

Protestanttiset lähetystyöntekijät olivat riippumattomia valtion kontrollista. "Yksi keskeinen stereotypia lähetystyöstä on, että se liittyi läheisesti kolonialismiin. - - Mutta protestanttiset lähetystyöntekijät, jotka eivät olleet valtion rahoittamia, suhtautuivat jatkuvasti hyvin kriittisesti kolonialismiin", Woodberry sanoo

Muun muassa Baylorin yliopiston tutkimusprofessori Philip Jenkins on todennut Woodberryn tutkimuksesta, että "yritin vaikka kuinka etsiä siitä aukkoja, mutta teoria kestää. Sillä on tärkeä vaikutus kristinuskon maailmanlaajaan tutkimukseen." Christianity Today -lehden mukaan jo yli kymmenen tutkimusta on vahvistanut Woodberryn löydöt.