Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #28155 Re: Re: Re: Re: Re:

10.02.2014 11:14

#28151: - Re: Re: Re: Re:



Alkuseurakunnallahan oli ymmärrys,  että kaikki tapahtuu hyvinkin heidän aikanaan.  Tässä eräs voimakas ja perustavanlaatuinen syy siihen miksi Paavalin ohjeistus   yhteiskunnallisella sektorilla  käyttäytymisestä oli :  "Kukin pysykäöön siinä asemassa,  jossa on kutsuttu."

Yksittäisiä väärinymmärryksiä sen jälkeenkin on runsaasti vuosisatojen mittaan tapahtunut,   etenkin  pienissä,   suoraan  ilmoitukseen keskittyneistä,   ja usein   yhden johtajapersoonan ympärille kyhätyissä,  rakenteeltaan   epäterveissä seurakunnissa.  Sekä kr.uskon ulkopuolisissa lahkoissa.  Joita ollut aina Aasiaa myöten.




Tällä hetkellä kuitenkin kristikunnassa mutu-tuntumalla on yleinen,  yhtäläinen, selkeä käsitys (omin her.liike-variaatioin varustettuna kuitenkin)  siitä,  että elämme luopumuksen ajoissa.  Lukuunottamatta pieniä liberaaliryhmiä,  sekä kansankirkon    kr.uskon perusteista ja sisällöstä tietämättömiä  massoja.

Erityinen merkki kristikunnalle on juutalaisen kansan palaaminen Israelin kukkuloille. Tämä liittyy Israelin Jumalan kirjalliseen ilmoitukseen jo noin kolmen vuosituhannen takaa.  Ensimmäinen ilmoitus kansasta  lienee jo neljännessä Mooseksen kirjassa,  ns Bileamin Profetia.  Joka on   merkillinen osoitus Jumalan ilmoituksesta,  koska sen syntytilanne on todella erikoinen:  Bileam on Mooabilaisten toimesta  haettu kiroamaan Israelia, mutta kyseenalaisesti toimiva profeetta päästeleekin suustaan pelkkää siunausta:



2 Ja kun Bileam nosti silmänsä ja näki Israelin leiriytyneenä heimokunnittain, niin Jumalan Henki tuli häneen.

3 Ja hän puhkesi lausumaan ja sanoi: "Näin puhuu Bileam, Beorin poika, näin puhuu mies, jonka silmä on avattu.

4 Näin puhuu hän, joka kuulee Jumalan puheen, joka näkee Kaikkivaltiaan näkyjä, joka lankeaa loveen ja jonka silmät avataan.

5 Kuinka ihanat ovat sinun majasi, Jaakob, sinun asuinsijasi, Israel!

6 Niinkuin laajat purolaaksot, niinkuin puutarhat virran varrella, niinkuin aloepuut, Herran istuttamat, niinkuin setripuut vesien vierillä!

7 Vettä läikkyy sen vesisangoista, ja sen laihot saavat runsaasti vettä. Agagia mahtavampi on sen kuningas, ylhäinen sen kuningasvalta.

8 Jumala vei sen pois Egyptistä; sen sarvet ovat kuin villihärän. Se syö suuhunsa viholliskansat, heidän luunsa se murskaa ja lävistää heidät nuolillansa.
9 Se on kyyristynyt, se on laskeutunut maahan kuin leijona, niinkuin naarasleijona-kuka uskaltaa sitä häiritä? Siunattu olkoon, joka sinua siunaa, kirottu, joka sinua kiroaa!"
10 Silloin Baalak vihastui Bileamiin ja löi kätensä yhteen. Ja Baalak sanoi Bileamille: "Minä kutsuin sinut vihollisiani kiroamaan, ja nyt sinä olet siunannut heidät jo kolme kertaa.  

Jo
tässä kauniit symbolit luonnosta siivittävät Bileamin sanoja.  Taiteellinen Jumala puhuu luomakuntansa symboleilla myöhemminkin kaikkialla Raamatussa.  Esim vesasta, joka  nousee Iisain kannosta,  siitä puhkeaa virpi.  (Jesaja)
Palaavasta kansasta profeetallisia tekstejä on paljon paljon.  Olisko joku innokas niitä esittelemään,  jolla on juuri niihin kosketuskohtaa ja ovat hyvin tuttuja?  Ja puistakin  osaavat ( muistini mukaan)  paljon enemmän jotkut toiset täällä kertoa.