Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #27244 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 16:37

#27243: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

Tuon myönnän,  että ulkopuolisilla oli vaikeampi asema,  toisaalta Raamattu voimakkkaasti muistuttaa muukalaisen  huomioonottamisesta:  "Olittehan itsekkin orjina Egyptissä,  ja " Muistattehan itsekkin muukalaisen mielenlaadun!"




" Monet kristityt samoin kuin juutalaisetkin omistivat itse orjia: käytäntö jatkui vielä keisari Konstantinuksen aikana (306-337 jKr.), "

Miten kristillisyys  on tässä määritelty tai ajateltu,  vaikuttaa asiaan varmasti palon.  Mitä Tervahauta tarkoittaa kristityllä tarkkaanottaen?
Onko hän syystä tai toisesta kristilliseen seurakuntaan kuulunut jäsen,  vai niinkutsuttu "uudestisyntynyt ihminen",  joka jatkuvasti peilaa mielensä sisältöä ja asenteita Kristuksen sanan läpivalaisussa,   ja oppii sen perustavanlaatuisen lähimmäisenrakkauden ensisijaisuuden (jota olet itse usein korostanut tärkeimpänä asiana)    ja lähimmäisen kunnioittamisen Jumalan täydellisen rakkauden ja armon kohteena.

Antiikin orjuudesta yleisesti puhuessaan,  Tervahauta kirjoittaa:"Yhteistä kaikille näille yhteiskunnan eri tasoilla toimiville yksilöille oli heidän roolinsa toisen ihmisen omaisuutena."
Tämä piirre erityisesti on jotain,  mihin   kr.usko   ei kenellekkään anna lupaa: Sen ehdoton viesti: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"  ja "rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa,"   Jumalanpelko
tietysti asettaa kaiken orjuuttamisen täyteen mahdottomuuteen. 

Myöskään orjuuden kohteeksi,  toisen hallittavaksi ei ole menemistä:" Isäksenne älkää kutsuko ketään!"  
Yksi on teidän Herranne ja te olette kaikki veljiä! 


Hyvin vähän filosofeja näytti rasittavan epäinhimillinen orjuus.   Syynsä saattoi olla silläkin,  että ruumiillinen työ oli halveksittua  eikä sitä antiikin viisas katsonut arvolleen sopivaksi.  Kristinuskon myötä tuo kohta muuttui.

Kristityn on täysin mahdoton olla 
samaistumatta kaikkein vähimpiin,  kurjiin.  Sellaiseksihan Jeesus itsekkin tuli.