Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #26460 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poimintoja kohdasta oppi

29.12.2013 16:16

#26454: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poimintoja kohdasta oppi

 

Hei, en tuota yhtään haluakkaan kieltää,  että yhteinen pitävä pohja piti sopia ja vahvistaa,  mutta  käsitän nimenomaan nuo lyhenteet vain merkiksi jostain l. yhteiseksi ja tutuksi jo tulleesta.


Homoseksuaalisuudesta kerrottiin antiikin aikana omalla tavallaan,  joka sekin vaihteli eri aikoina. Julkisia puheita ovat rajoittaneet myös sopivaisuussäännöt.

Juuri aktiivisiin tai passiivisiin rooleihin saatettiin kreikkalaisroomalaisessa maailmassa viitata joko kierrellen,  tai alatyylisesti  puhumalla.  Cinaedus - oli vulgaarisana.  Sitä käytettiin passiiviseen  rooliin suostuvasta.  Voitiin myös käyttää kiertoilmaisua "säädyllisyys on riistetty häneltä."  Pathicus - taas oli aktiivinen osapuoli.

Runoilija  Gatullus väittää,  että jopa Julius Geasar olisi ollut passiivisena osapuolena. Joka jo kertoo asialla olevan muutakin tekemistä kuin "palvelusten antaminen."

M.Porsius Cato käyttää "imbudicus"-sanaa seuraavassa ilmaisussa:" Olet sekä edestä,  että takaa säädytön."




Vaikka   R o o m a s s a    ei hyväksytty       k r e i k k a l a i s e e n tapaan  vapaiden miesten välisiä homoseksuaalisia suhteita -  kuitenkin löytyy latinankielisiä graffiiteja,  joissa ihaillaan pederastiaa ja  suhteen passiivista osapuolta - tämäkin kertoo,  että itse asiasta on kysymys.  Lisäksi neljä roomalaista runoilijaa kirjoitti toistuvasti pederastiaa ihannoivia runoja.