Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #26147 Re: Re: Re: Re: Re:

19.12.2013 09:28

#26145: - Re: Re: Re: Re:

no siitä olisi kiva tietää,  kuka sellaisen muunnoksen on  on keksinyt.   Onhan se saatettu ottaa kristinuskosta otsakkeella: "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat!   Itselläni on ollut mielikuva,  että tätä olisi tapahtunut Venäjällä,  en tiedä pitääkö paikkansa.

Näinhän sitä voi vallan välineenä käyttää,  että otetaan sieltä tekstiyhteyden keskeltä yksi lause. Kun taas oikea,  koko sanan läpitunkeva valo,  tekee täysin päinvastoin.  Se kääntää ihmisen sydämen hyvyyteen ja rakkauteen,  sekä nöyryyteen.

Jos ajattelemme milloin sana on saanut olla tätä tekemässä,  huomataan,  että alkuvuosisatoina,  kun Sana,  Kristus oli keskellämme,  silloin tuotiin ihmiset kärsimysten yöstä pois.( Alkukristillinen rakkaus oli todella itsensäkin alttiiksi antavaa,  esim isorokkoon sairastuneiden hoito omasta hengestä piittaamatta.)  Syntyneiden lasten elämän suojeleminen.  Vanusten samoin.  Monen orjuutetun ihmisryhmän elämään syttyi silloin valo.

Sitten valo osin peitettiin sopeutumalla tämän maailman menoon ja valtaankin.  (Konstantinus ja uskonnolliset ainekset,  jotka otettiin sisälle kristilliseen kirkkoon sen ulkopuolelta.)   Sana kätkettiin latinan ja käsittämättömän liturgian taakse.   Uudistusvoima kadotti virtalähteensä,  ja sen hedelmät,   yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja lähimmäisenrakkaus sai vain rajoitetusti kehittyä.
Kunnes uskonpuhdistus räjäytti sanan auki kaikelle kansalle.
Sen jälkeen olivat mahdollisia niin Ranskan vallankumous kuin monet muut vapaudesta ammentavat ilmiöt.