Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #26138 Re: Re: Re:

18.12.2013 22:42

#26137: - Re: Re:

Venäjän maaorjat eivät rajusta vapautusliikkeestä muuta saaneet kuin toisen orjuuden,  liekkö pahemman.
Tässä Tapio kirjoittaa ,  että tarvitaan syvempää ihmisen ja kulttuurin muutosta.  Kr.usko  ei pyrkinyt  muutokseen vallankumouksella vaan sisäisen muutoksen kautta.   Ihmiseksi tullut Jumala otti orjan muodon ja hänet havaittiin sellaiseksi kuin ihm. - Poika vapahti orjat orjautumalla itse.    Tämä alkoi syödä orjuutta sisältäpäin.

Kirjeessään Filemonille   Paavali  kehottaa kohtelemaan karannutta orjaa kuin rakkaana  v e l j e n ä!
Se teki mahdottomaksi puolustaa orjuuden ulkonaista instituutiota.

Kr.uskossa kehittyi voimakas vastustus orjuutta vastaan,   koska   se oli lunastus uskonto  (ja tässä myös ääretön ihmisarvo):
"Te olette kalliisti ostetut,"  älkää olko ihmisten orjia!    - motivoi  orjien ja vankien vapauttamiseen.

"...orja tai vapaa - Jeesuksessa kaikki olette yksi. (gal:3)

"Ihmisten sieppaajat  ovat niiden joukossa,   j o t k a   r a s k a a s t i   r  i k  k o v a t    Jumalan säätämystä vastaan. ( 1 Tim. 1:10)

Kirkkoisät ajattelivat ,  että ihmiset on luotu vapaiksi  ja että orjuus on synnin seurausta.