Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #25398 KRISTUS ON LOUKKAUSKIVI JA KOMPASTUKSEN KALLIO

26.11.2013 17:35

Jeesus vastasi heille: "...Autuas se, joka ei loukkaannu minuun." Matt.11:6

Lähde: Saarisalo Aapeli, Raamatun Sanakirja. Data Universum Oy, Helsinki, sivu 303: 'LOUKKAUSKIVI Jes.8:14; vrt. Room.9:33; 1.Piet.2:8; vrt. myös Luuk.2:34. Katso Raamatunkohdat!

Loukkauskivi merkitsee sitä, mikä jollekin on häviöksi ja tuhoksi (oikeastaan kivi, joka aiheuttaa kompastumisen). Kristus on loukkauskivi niille, jotka tahtovat käydä omien tekojen (oman vanhurskauden) tietä, Room.9:32 s. Kristus on nimittäin ainoa, joka jakaa vanhurskautta, ja niiden, jotka valitsevat oman vanhurskauden tien, täytyy sen tähden kompastua häneen ja kaatua. Kristuksen risti on loukkauskivi niille, jotka eivät usko.

--Jeesus sanoo: "Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä", Joh.6:63. "Huomatkaamme Jeesuksen sanonnan omalaatuisuus. Hän ei sano puhuneensa hengestä ja elämästä, että hänen sanansa olisivat sanoja hengellisistä asioista ja että hän olisi opettanut kuulijoilleen hengenelämän salaisuuksia, vaan että hänen sanansa itse ovat henki ja elämä." Näihin Jeesuksen sanoihin pahennuttiin, Joh.6:66.

--"Varsinainen loukkauskivi on nyt niin kuin aina Kristus itse, hän, joka on kristinuskon voima ja elämä" (Odeberg). Kristittyjen on varottava, etteivät he kenellekään tule loukkauskiveksi, Room.14:13, Room.14:20 s.; 1.Kor.8:9; Fil.1:10.' Lainaus päättyy.

Oma kommenttini: Muistan eräänkin kerran kun itse vihastuin ja paheksuin kohtikäyviä sanoja. Vanha aatu pyrki sotkemaan, tuttua varmaan myös sinulle. Mielestäni lyhytaikainen vihastuminen on parempi kuin pitempi viha ja katkeruus.

JEESUKSEN SYNTYMÄ JA LAPSUUS: "Mutta Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille: "Tämä lapsi on pantu kompastumiseksi ja nousemiseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan puhutaan, jotta monen sydämen ajatukset tulisivat julki. Myös sinun sielusi läpi on miekka käyvä." Luuk.2:34-35