Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #25285 Re: Re: Re: Re: TÄSMENNYSTÄ JA KORJAUSTA/Viisaista ja tyhmistä neitsyistä: Kannattaa lukea

24.11.2013 09:56

#25179: - Re: Re: Re: Viisaista ja tyhmistä neitsyistä: Kannattaa lukea

Tuossa oli edellinen kommentoija kirjoittanut: "Öljy voi olla myös vain öljyä siinä missä sikarikin voi olla vain sikari." Yleensä olen pidättäytynyt jatkokommentista vaan tuossa olen kommentoinut: "Justiinsa juu. Onhan se noinkin. Siinä mielessä onkin hyvä lukasta noista viisaista ja tyhmistä neitsyistä. Jokainen voi sitten muodostaa oman käsityksensä. Sinun käsityksesi on aivan yhtä laillinen kuin muittenkin."

Yön yli (useammankin yön) nukuttuani täsmennän sellaiseksi kuin tarkoitin.

Jos viitataan tuohon kymmenen neitsyen vertaukseen: Raamatussa öljy on Pyhän Hengen vertauskuva. Kirjoituksesta #25182 selviävät esikuvallisessa mielessä öljyn kaikki kolme pääasiallista merkitystä. Kertaan ne kaikki kolme: Öljy kuvaa: 1. Pyhän Hengen voitelua ja voimaa, kuten yleisesti ymmärretäänkin. 2. myös veljessopua, jonka tulisi vallita uskovien välillä. 3. myös uskovan saamaa kuritusta.   Esimerkiksi tässä vertauksessa öljy EI VOI olla VAIN öljyä vaan se on kalleinta aarretta.

Kirjoittaessani "Justiinsa juu. Onhan se noinkin" tarkoitin öljyn olevan vain öljyä sille henkilölle, jolle Raamattu ei ole "avautunut" Jumalan sanana.

Vielä  vähäsen jatkan Raamatusta, Sananlaskut 13:9 "Vanhurskaitten valo loistaa iloisesti, mutta jumalattomien lamppu sammuu." (hepr. VT: reshaim = jumalattomien, laittomien) lamppu sammuu.

Kaikki tietänevät, että maallinen oikeus käsittää sanat laillinen ja laiton toisenlaisissa merkityksissä.

Ei liene pahitteeksi meille kenellekään miettiä vertausta ja sitä, että kuulummeko minä/me vertauksen tyhmiin vai viisaisiin.