Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #25043 Re: Re: Suhteet, soidinmeno, orientaatio ja fiksaatio

19.11.2013 18:47

#24967: - Re: Suhteet, soidinmeno, orientaatio ja fiksaatio

"Ystävystyminen tai rakastuminen - onko siinä oikeasti mitään muuta eroa kuin seksuaalinen ulottuvuus?...."

Esittämiesi esimerkkien valossa on hyvin epäuskottavaa väittää, ettei näillä asioilla olisi merkittävää eroa. Seksuaalinen kiinnostus ja henkisen yhteyden haku voivat tapahtua samaan aikaan kohdistuneena samaan hankilöön tai olla toisistaan tyysti erossa.

"Kyllä ihmiselläkin tosiaan on mielestäni selviä "soidinmenoon" liittyviä kuvioita, mutta näen ne osittain kulttuurillisesti kehittyneiksi, ja osittain yksilötason variaatioiksi, joten siinä mielessä ne ovat suurelta osin "opittuja"..."

En väittänyt, että soidinmenot olisivat muodoltaan lajityypillisiä. Väitin, että soidinmeno yleisenä ilmiönä on sitä, joskin se saa tunnetusti kulloinkin kulttuurisen ilmiasunsa.

".... En siis usko, että näissä tapauksissa välttämättä on ollut kyse biseksuaalisuudesta, vaan eroaminen ja homosuhteeseen ryhtyminen on ollut "kaapista ulostulemista" myös heille itselleen."

Tätä asiaa on vaikea todistaa suuntaan tai toiseen, mutta kuvauksellesi tuottaa ongelman se, että puhtaiden homojen ei yleensä oleteta kykenevän normaaliin perhe-elämään naisen kanssa.

"Kuten tuolla aiemmin eräässä tuubipätkässä näytettiin, erään yksinhuoltajaäidin (näin ymmärsin) kaksospojista toisen huone oli pojan huone, mutta toinen pojista eli pikemminkin tytön miljöössä. Silti kumpikaan pojista ei ollut selvästi "miehekäs" (mikä uskoakseni johtui juuri puuttuvasta miesmallista), ja todellisuudessa tämä "tyttöpoika" oli näistä kahdesta itsevarmemman oloinen ja reippaampi, eli itse asiassa näistä kahdesta "poikamaisempi" (vaikka kasvonpiirteiltäänkin oli jotenkin "tyttömäinen")."

Tulkintasi asiasta on totaalisen spekulatiivinen, puuttuvalla miesmallilla ei ole välttämättä mitään osuutta lapsen nais- tai miesmäisyyteen. Tyttöpoika saattoi yhtä lailla olla reippaampi sen takia, että hän sai olla sellainen, kuin oli ja äiti osasi siinä häntä jopa tukea paremmin kuin veljeä. Asialla ei ole välttämättä mitään yhteyttä siihen, miksi pojat olivat erilaisia.

"Lapsi on hyvin altis muotoutumaan (ja siten luonnollisesti sopeutumaan) olosuhteiden mukaan, jotka toisaalta houkuttelevat häntä itseään,  ....Henkilökohtaisen identiteetin eräs pääalueista on juuri seksuaalinen identiteetti, ja se siis ei ole merkittävässä määrin synnynnäinen, kuten biologinen sukupuoli on. Mm. hormoneilla on tosin osuutensa prosessissa."

Teet taas karkeita tasojen sotkemisia puhuessasi yleisestä sopeutumisesta ja seksuaalisen identiteetin synnystä.

"Haluamme niin mielellämme ajatella, että olemme syntyjämme tällaisia ja että emme siksi voi muuttua, sillä se olisi niin mukavan uhriuttavaa ja omakohtaisesta vastuusta vapauttavaa. "Ei voi mitään, tällainen olen"."

Alkoholistiesimerkissäni ajattelin raitistunutta, joka kyllä hallitsee tilanteen, mutta ei silti ole lakannut olemasta alkoholisti.

"Minulle riippuvainen on aina ensisijaisesti psyykkisesti riippuvainen, eli riippuvuus on korvaava toimenpide jollekin vahvalle sisäiselle tyydyttämättömyyden tunteelle. Ellei tätä "perustyydyttämätöntä" tilaa onnistuta todellista tyydyttämättömyyttä tyynnyttävällä keinolla tyydyttämään, ihminen jatkaa sen turruttamista korvaavalla tyydykkeellä, eli ulkoisella tai sisäisellä hyvänolon kemikaalilla (nautintoaineella tai elämyksellä siis). Aiemmin mainitsemani fiksaationomainen itsetyydytys voi muuten myös olla tällainen korvaava tyydyke."

Oletko lukenut liikaa Tommy Hellsteniä..? On totta, että ihminen jolla on taipumus fiksaatioihin tai addiktioihin, korvaa tällä tavoin usein jotain vakavaa deprivaatiotaan, jota asiaa voidaan usein auttaa terapialla. Riippuu addiktion tai fiksaation syvyydestä, onnistutaanko hänelle vahingollinen toimintatapa "opettamaan pois".

Tähän on tietysti houkutus pistää loppuun, että homous ei kuuluu parannettavissa oleviin eikä myöskään parannuksen tarpeessa oleviin fiksaatioihin tai addiktioihin. Eri asia on, että seksistä voi tulla jollekin homolle addiktio - kuten myös heterolle