Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #24900 Re: Re: Re: Re: Kiinnittymisen malli ja sukupuolisuutemme salat

17.11.2013 18:00

#24896: - Re: Re: Re: Kiinnittymisen malli ja sukupuolisuutemme salat

Olipa pitkä pohdinta, tuskin kykenen kaikkiin kohtiin vastaaman sen laajuuden takia.

Sotket edelleen tason, jossa ollaan kavereita ja toisaalta sen, jossa ollaan oikeesti sillai... Jos ihmiseltä poistettaisiin seksuaalisen suuntautumisen taso, pariutuminen tapahtuisi varmaan henkilökohtaisten tunneasioiden ja toisaalta pragmaattisten syiden perusteella. On täysin eri asia, että ystävystyminen voi muuttua rakastumiseksi. Siinä kuitenkin on selkeä sääntö, jonka mukaan rakkauden kohde on aina myös seksuaalisen orientaation mukainen. Tämä tekee spekulaation ystävystymisestä tässä yhteydessä hedelmättömäksi.

"Mikä sitten on se "suuri asia", joka estää tiettyjä ihmisiä etsimästä tyydytystä joko vastakkaisesta tai sitten samasta sukupuolesta, ellei se ole opittu inho?"

Jospa se on orientaatio ja siihen liittyvät "soidinmenot", jotka kukin ihminen kokee juuri omalla tavallaan ja niin, että se toinen tapa kokea on täysin vieras. Tässä on varmaan synnynnäisiä perusvalmiuksia, jotka poikkeavat toisistaan myös homojen ja heterojen suhteen. Olemme jo todenneet monesti. että niitä ei olla toki pystytty toteen näyttämään, mutta vielä huonommin on laita niillä teorioilla, jotka haluavat väittää, että kaikki on opittua.

"Ajattelen näitä ihmisiä, jotka ovat vuositolkulla eläneet heterosuhteessa, ja sitten jossakin vaiheesa vain todenneet, että "ei, tämä ei ole minun juttuni", ..."

Puhut mitä todennäköisimmin jälleen biseksuaalisuudesta. Maailmalla biseksuaaleja nimitetään ja monet myös hahmottavat itsensä homoiksi sillä perusteella, että oma sukupuoli(kin) kiinnostaa. Todellisuudessa puhtaan homon olisi kovin vaikea viettää normaalia perhe-elämää, koska naisen kanssa oleminen ei käytännössä onnistu.

"Näen kuitenkin niin paljon ulkoisten vaikutteiden osallisuutta kaikissa muissa ihmisyyden osa-alueilla, etten suoralta kädeltä voi sulattaa, etteikö niillä olisi merkittävä osansa myös sukupuolisen suuntautumisen kiteytymisessä. En siis näe ihmissuhdetason ilmiöitä ja seksuaalisen suuntautumisen ilmiöitä välttämättä eritasoisina saati kokonaan eri asioina, yllä olevin perustein."

Ulkoiset vaikutteet vaikuttavat varmasti siihen, tykkääkö joku nahka-, sissy-, vai bodarihomoista tai vastaavasti blondeista, ura- tai sporttinaisista. Perusorientaatioon niillä ei ole mitään vaikutusta, asiat todella olevat eri tasolla. Samalla tavoin olet perusorientaatioltasi mies tai nainen tai jotain siltä väliltä ilman, että psykososiaalinen ympäristö siihen mitenkään pääsee vaikuttamaan.

Seksuaalinen fiksaatio on jälleen ihan eri tason asia kuin seksuaalinen perusorientaatio. Fiksaatiot ovat erittäin leimallisesti kulttuurisia, eihän esimerkiksi kivikaudella kellään voinut olla korkokenkäfetissiä... Homoja kuitenkin oli kivikaudellakin varmasti, se kun on lajimme perusominaisuuksia.

Alttius seksuaaliseen fiksaatioon toki saattaa olla synnynnäinen ja sen voi lopulta laukaista voimakas kokemus tai trauma. Huomannet jälleen aivojen erikoisen ominaisuuden: Fiksaatio voi olla periaatteessa mikä tahansa, mutta synnyttyään se on yleensä hyvin vaikeasti poistettavissa, aivot kun pyrkivät toimimaan eräällä tavoin yksisuuntaisesti. Samalla tavoin alkoholistin aivot pysyvät alkoholisitin aivoina, vaikka hän raitustuisikin.