Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Vieras |
/ #24854 Re: Re: Re: Re: Re:16.11.2013 18:20Et siis tunne Raamattuasi...? No, tässä pari esimerkkiä: "Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: 'Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen.' …. 'Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä. Esimerkki kertoo myös lisätaustaa sille, mitä rakkauden kaksoiskäskyn ensimmäinen osa mahdollisesti tarkoittaa ja mitä se ehdottomasti ei tarkoita. Luuk. 7:36-50
18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. 18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. 18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' 18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'. 18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään." Luuk. 18:9-14 - - - - - - - - - - ..ja sitten tähän vähän eksegeettistä taustaa: "Uuden testamentin evankeliumeissa fariseukset esiintyvät usein Jeesuksen vaikutusvaltaisina arkkivihollisina. Väsymättä he valvovat, miten juutalainen kansa noudattaa puhtaus- ja pyhyyssäädöksiä. Tämän myötä sanasta 'fariseus' on arkikielessä tullut tekopyhän ihmisen synonyymi. Tällainen kuva fariseuksista on kuitenkin yksioikoinen. Tosiasiassa fariseukset olivat vain yksi juutalaisuuden ryhmittymä monien joukossa - maallikkoliike, joka korosti Tooran(Mooseksen lain ja sen tulkinnan) ja erityisesti sen puhtaussäädösten tärkeyttä arkielämän pyhittämisessä Fariseuksia oli myös monenlaisia. Jotkut heistä vaikuttavat olleen ajatuksineen suhteellisen lähellä Jeesusta. Jeesuksen opetusta muistuttavia lausumia löytyy esimerkiksi rabbi Hillelin lausumista, ja Hillel vaikutti nimenomaan fariseusten piirissä. Fariseusten parista oli lähtöisin myös apostoli Paavali. Fariseusten mielestä pyhyys ei kuulunut vain papeille ja temppeliin. Puhtaussäädöksiä noudattamalla jokainen Jumalan kansan jäsen saattoi päästä osalliseksi Jumalan pyhyydestä. Kirjoitetun lain tulkinnassa fariseuksilla oli apunaan ns. 'suullinen laki', so. lain selityksistä koostunut suullinen perimätieto, jonka ajateltiin juontavan juurensa aina Moosekseen saakka. (kuulostaako tutulta…..?) Ristiriidat fariseusten ja Jeesuksen seuraajien välillä kärjistyivät Jeesuksen kuoleman jälkeen, kun Jeesus-liike alkoi hyväksyä jäsenikseen myös pakanoita eikä edellyttänyt näiltä ympärileikkausta eikä puhtaussäädösten noudattamista. Nämä kiistat heijastuvat siihen, miten fariseuksia kuvataan Uudessa testamentissa. Toinen ryhmä, jonka Uusi testamentti usein mainitsee fariseusten yhteydessä on lainopettajat. Tällöin kysymys on kuitenkin hyvin erityyppisestä ihmisryhmästä. Siinä missä fariseukset olivat eräänlainen herätysliike, lainopettaja on ammattitermi. Lainopettajat olivat arvovaltaisia Tooran tulkinnan ammattilaisia." http://www.helsinki.fi/teol/pro/_merenlah/oppimateriaalit/text/suomi/judaism.htm
|
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Wanhojentanssit Mikkelin jäähallille
1774 Luotu: 27.12.2024
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
14645 Luotu: 31.12.2012
Sote-lähipalvelut turvattava Luvialla
204 Luotu: 31.12.2024
Tekojäärata Hyvinkäälle!
150 Luotu: 29.12.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15885 Luotu: 15.07.2023
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101534 Luotu: 27.09.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
425 Luotu: 13.12.2024
Pohjois-Valkealan lasten puolesta!
100 Luotu: 13.12.2024
Vetoomus seremonialistin tai vihkijän virallistamisesta ilman uskonnollista yhteisöä
169 Luotu: 18.10.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2725 Luotu: 01.12.2024
Iisalmen sairaalan ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä
5296 Luotu: 03.02.2024
Ei tuuli- tai aurinkovoimaa Häädetkeitaan luonnonpuiston ympäristöön!
18 Luotu: 31.12.2024
Kissojen vapaana pidon kieltolakia ei tule hyväksyä.
39 Luotu: 16.12.2024
Saksalan uimahallia ei tule lakkauttaa
495 Luotu: 18.09.2024
Vetoomus Karteroopin toiminnan jatkumiseksi
112 Luotu: 19.12.2024
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
6902 Luotu: 27.09.2024
Vaadimme raudanpuutteen tunnustamista sekä tasa-arvoista hoitoa
15864 Luotu: 20.10.2022
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
512 Luotu: 13.12.2024
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
630 Luotu: 24.11.2024
KEIJÄRVEN SUOJASTENLAHTI YLÖJÄRVELLÄ TULEE SUOJELLA, EI RAKENTAA
164 Luotu: 19.11.2024