Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #23598 Kirjoitusta KÄÄNTYMYKSESTÄ

31.10.2013 09:00

Lähde: Saarisalo Aapeli, Raamatun Sanakirja. Data Universum Oy, Helsinki 2009 sivu 281: KÄÄNTYMYS (myöh. k.) Ap. t.3:19, K. merkitsee tärkeää vaihetta sellaisen ihmisen elämässä, jonka suunta on ollut poispäin Jumalasta, kohti hengellistä kuolemaa, mutta kääntyy kohti elävää Jumalaa. Kertomus etiopialaisen hoviherran k:stä on yksinkertaisuudessaan vaikuttava, Ap. t.8:26.

UT:ssa ...kuvataan monivivahteisesti kristillistä elämää yleensä ja sen keskusta, Vapahtajan tuntemisessa kasvamista.

--Sen tien lähtökohta, jolla syntinen palaa taivaallisen Isän turviin, on syntisen tilan avuttomuuden tajuaminen Jumalan edessä, Matt.18:3; Luuk.15:17-21. Ihmistä kohtaa sanan kannattamana omantunnon tuomio, joka koskee Jumala-suhdetta sinänsä ja josta ei käy mihinkään vetoaminen. Eri asia on, johtaako sydämeen sattunut Jumalan sana välittömään katumukseen.

--K. on ihmissielun suurin salaisuus, sillä mikään psykologia ei ole kyennyt vielä selittämään, millainen koneisto silloin on liikkeessä ihmissydämessä, kun k. tapahtuu. Harva voi k:stään sanoa muuta kuin sokeana syntynyt parantumisestaan: Miten se tapahtui, en tiedä; Jumala sen tietää. "Sen vain tiedän, että minä, joka olin sokea, nyt näen", Joh.9:25.

--Vertauskuvan k:stä esittää Sakarjan näky, Sak.3:1-7. "Jumala on tuominnut minun syntini. Herätyksessä tämä tuomio julistettiin minun omalletunnolleni, ja perusteltuna niin, että minun täytyy tunnustaa se täysin vanhurskaaksi. Alistunko tähän tuomioon? Se on kääntymisen suuri ja polttava kysymys. Siinä on kääntymisen ratkaisu. Vasta silloin rukoilen armoa. Niin kauan kuin rikollinen valittaa tuomiosta, niin kauan hän ei ano armoa.

Yleisessä käännytyssaarnassamme tehdään tavallisesti kaksi virhettä. Muutamat saarnaajat puhuvat kääntymisestä tähdentämättä kyllin selvästi, että siinä tapahtuu ratkaisu. Korostetaan Jumalan työtä siinä määrin, että ihmisen oma ratkaisu jää syrjään. Mutta siitä seuraa, että edesvastuun suuruutta ei selitetä syntiselle, joka kuulee Jumalan kutsun. On varsin luonnollista, että sellainen julistus harvoin kannustaa kuulijaa tekemään ratkaisunsa heti.

Toiset sitä vastoin erikoisen jyrkästi ja voimakkaasti puhuvat ihmisen omasta ratkaisusta. Mutta he tekevät sen sillä tavalla, että kääntymisen jumalallinen puoli himmenee. Ihmisen ratkaisusta puhutaan tavalla, joka osoittaa, että vaillinaisesti käsitetään, mitä synti vaikuttaa syntisen tahtoon, ja että ihminen on täysin voimaton. Tämä tuottaa paljon ja tarpeetonta hämmennystä heränneelle sielulle" (Hallesby).

Hyvää päivänjatkoa kaikille!