Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Viisas neitsyt

/ #22574 Lasten kasvattaminen naisen ja miehen väisessä julkisessa liitossa

15.10.2013 09:24

Monet vanhemmat ovat kysyneet minulta, kuinka kasvattaa lapsista vastuuntuntoisia kristittyjä. Onneksi heillä on suurenmoisena mallina Jeesus ja se, miten hän kohteli omia ja opetuslapsiaan. Jeesus halusi lastensa ja opetuslapsensa oppivan taidot, joilla nämä voisivat jatkaa työtä senkin jälkeen, kun hän itse olisi jo poissa (Matteus 28:19, 20). Se, mitä Jeesus sai aikaan, muistuttaa tavoitetta, jonka jokainen vanhempi toivoo saavuttavansa kasvattaessaan lapsistaan vastuuntuntoisia. Tarkastelen seuraavaksi kolmea piirrettä, jotka liittyvät Jeesuksen vanhemmille jättämään esimerkkiin.

1. Elämänsä loppupuolella Jeesus sanoi lapsilleen: ”Minä annoin teille mallin, jotta tekin tekisitte niin kuin minä tein teille.” (Johannes 13:15.) Samoin tavallisten vanhempien täytyy selittää, mitä vastuuntuntoisuus merkitsee, ja olla esimerkkinä siitä.

2. Jeesus ymmärsi, että kuluisi jonkin aikaa ennen kuin hänen omat lapsensa ja opetuslapsensa olisivat valmiita niihin tehtäviin ja vastuisiin, joista hän odotti heidän huolehtivan. Erään kerran hän sanoi heille: ”Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette kykene kantamaan sitä nyt.” (Johannes 16:12.) Jeesus ei pyytänyt lapsiaan tekemään heti jotain omin neuvoin. Sen sijaan hän käytti paljon aikaa siihen, että hän opetti heille monia asioita. Vasta sitten kun Jeesus arveli lastensa olevan valmiita, hän lähetti heidät liikkeelle omin päin.

3. Kuten jokainen hyvä opettaja, Jeesus tiesi, että parhaiten oppii tekemällä. Esimerkiksi kun Jeesus uskoi oikean ajan koittaneen, hän lähetti lapsensa "kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä" (Luukas 10:1). Hän ei kuitenkaan jättänyt heitä vain oman onnensa nojaan. Ennen heidän lähettämistään hän antoi heille hyvin tarkat ohjeet (Luukas 10:2–12). Kun lapset palasivat ja kertoivat menestyksestään, Jeesus kiitti ja kannusti heitä (Luukas 10:17–24). Hän ilmaisi sekä luottavansa heidän kykyihinsä että hyväksyvänsä heidät.