Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #21813 Re: Riippuvuus ja transferenssi

01.10.2013 21:00

#21796: -

Riippuvuus ja transferenssi homoseksuaalisuudessa? Aiheellisia kysymyksiä. Yritän vastata.

Riippuvuudella tarkoitetaan yleensä psykologisista syistä aiheutuvaa ripustautumista johonkin kohteeseen, oli se sitten kemiallinen aine, ilmiö tai toinen fyysinen objekti, ja tarkastelen sitä tästä katsantokannasta. Puhutaan myös "turvallisesta riippuvuudesta", mutta käytän siitä mieluummin käsitettä "kiintymys" tai tapahtumaa kuvaamaan "kiinnittyminen", kiintyminen" tai "leimautuminen" (mikä viittaa enempi eläinkuntaan, mutta on luonteeltaan melko samanlainen ilmiö). Tavallaan se tarkoittaa "perusturvallisuuden" tunnetta, jonka suojassa itsetunto (itsensä tunteminen) ja itseluottamus (itseensä luottaminen) syntyvät.

Riippuvuus (siis ripustautuminen) on luonteeltan negatiivinen siinä mielessä, että se rajoittaa riippuvaisen elämää sitoen tämän kohteeseensa. Kohteesta riippuen se myös voi olla tuhoisaa (kuten huumeriippuvuus), mutta harvoin täysin harmitonta. En sano, että homoseksuaalisuus on "riippuvaisuutta samasta sukupuolesta", sillä heterouskin olisi silloin vastaavasti "riippuvaisuutta vastakkaisesta sukupuolesta". Mutta jos oletetaan, että riippuvaisuus on eräs mahdollinen seuraus keskeneräisestä kehitysprosessista "pakonomaista takertumista onnistuneen kiinnittymisprosessin korvikkeena" (eli jostakin syystä epäonnistuneen kiinnittymisen korvikkeena), ja JOS homoudessa olisi myös kysymys keskeneräisestä prosessista, niillä voisi olla jotakin tekemistä keskenään, tai ainakin olla eri "seurauksia" samankaltaisista alkuasetelmista.

Mutta homous ei ole luonteeltaan samalla lailla rajoittavaa kuin riippuvuus. Homoseksuaalinen ei ole riippuvainen seksuaalisesta suuntauksestaan johtuen. Toki homo voi olla riippuvainen siinä missä heterokin, ja ainakin yhdessä keskeisessä asiassa homous rajoittaa ihmistä: hän ei voi lisääntyä omassa seksuaalisessa viitekehyksessään. Mutta riippuvainen yksilö voi edustaa mitä seksuaalisen halun suuntausta tahansa, ja seksuaalisesta suuntauksestaan huolimatta voi olla riippuvainen - myös seksistä tai seksuaalisuuden kohteesta. Ne ovat siis eri asioita, vaikkakin voivat olla kietoutuneita toisiinsa.

Transferenssi sen sijaan on erittäin merkittävä ilmiö kaikessa ihmissuhdetoiminnassa, joten se kuuluu kyllä homouteenkin. Kyse ei ole pelkästään terapeuttiinsa rakastumisesta, vaan voidan sanoa, että jokainen ihminen peilaa itseään jatkuvasti ympäristöönsä - ainakin kunnes tulee tästä tietoiseksi, ja senkin jälkeen. Jo se, että esim. suutumme jollekin, joka kyseenalaistaa homouden, on oikeastaan transferenssia. Siirrämme omat tuntemuksemme tähän toiseen henkilöön, ja näemme tunteidemme tulevan hänestä. "Sinä teit minut surulliseksi", sanoo äiti lapselleen, ihan kuin lapsi olisi heittänyt äitiä surullisilla tunteilla. Lapsen tarkoituksena ei ehkä lainkaan ollut tehdä äitiä surulliseksi (ehkä hän yritti ilahduttaa häntä laittamalla aamiaista, mutta sotki keittiön pahanpäiväisesti), mutta äiti koki kuitenkin surun tulevan lapsestaan, vaikka tunteet olivat ihan hänen omiaan, omien viitekehystensä puitteissa tunnettuja.

Kysymys "miksi homo rakastuu saman sukupuolen edustajaan, muttei vastakkaisen" saattaa saada vastauksensa juuri transferenssista. Kiinnittyminen on hyvin monipuolinen tunnetapahtuma, joka sisältää valtaisan määrän eri tunteita ja tunnetasoja. "Rakastuminen" tarkoittaa tässä nimenomaan kiinnittymistä, eli jonkinlaisen tunneperäisen yhteenkuuluvuussiteen muodostumista.

Seksuaalinen himo ja sen kohde on usein synkronoitu tähän kiinnittymisen kohteeseen, mutta ei silti ole sama asia. Ihminen voi kiinnittyä useaan eri henkilöön (tai yleensä kohteeseen) haluamatta seksiä kaikkien kanssa, tai vaihtoehtoisesti haluaa seksiä "kaikkien kanssa", muttei kiinny ehkä lopulta kehenkään - ja kaikkea siltä väliltä. Tämä on hyvä pitää mielessä, sillä se helpottaa asian ymmärtämistä. Ihmissuhde ja seksihalu, vaikka liittyvätkin toisiinsa, ovat erillisiä ilmiöitä, ja siksi niitä pitää myös osata tarkastella erillisinä.

Tunnepuolelta lähtisin etsimään homouden perimmäistä syytä, aivan kuten kaikissa muissakin kanssakäymisen ja seksuaalisuuden variaatioissa.

Palaan vielä identiteettikysymykseen kun kerkeän, sillä se on mitä keskeisin tekijä sukupuolisuudessamme.