Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #19504

26.08.2013 13:33

Pliniuksen kirje  Keisari Trajanukselle joko 110, 111 tai 112 jKr.

3 Olen kysynyt heiltä itseltään, ovatko he kristittyjä. Niiltä, jotka tunnustavat olevansa, olen kuolemanrangaistuksella uhaten kysynyt vielä toisen ja kolmannen kerran. Ne, jotka edelleen pysyvät tunnustuksessaan, olen käskenyt viedä teloitettaviksi. Minulla ei näet ole ollut epäilystäkään siitä, että olipa heidän tunnustamansa asia sitten millainen tahansa, niin tuollaisesta itsepäisyydestä ja itsepintaisesta taipumattomuudesta on joka tapauksessa rangaistava

5 Esitettiin monien ihmisten nimet sisältävä kirjanen, jossa ei kuitenkaan ilmoitettu, kuka sen oli kirjoittanut. Päätin vapauttaa ne, jotka kielsivät olevansa tai koskaan olleensakaan kristittyjä, kunhan he lausuivat minun perässäni rukouksen jumalille, uhrasivat suitsuketta ja viiniä sinun kuvallesi, jonka olin tätä varten käskenyt tuoda paikalle yhdessä jumalankuvien kanssa, ja lisäksi vielä pilkkasivat Kristusta. Kerrotaan näet, että niitä, jotka todella ovat kristittyjä, ei voida pakottamallakaan saada tekemään mitään näistä asioista.2

7 Lisäksi he vakuuttivat, ettei heidän rikkomukseensa tai erehdykseensä ollut kuulunut muuta kuin se, että heillä oli ollut tapana kokoontua määrättynä päivänä ennen auringonnousua ja keskenään vuorotellen laulaa Kristukselle niin kuin jumalalle sekä valalla vannoen sitoutua — ei mihinkään rikokseen vaan siihen, etteivät he varastaisi, ryöstäisi, tekisi aviorikosta, pettäisi luottamusta eivätkä kieltäytyisi palauttamasta heidän haltuunsa uskottua omaisuutta, kun sitä pyydetään heiltä takaisin. Sen jälkeen heillä oli ollut tapana hajaantua ja tulla sitten uudestaan yhteen aterialle, joka oli kuitenkin ollut aivan tavallinen ja viaton. Näistä yhteisistä aterioista he sanoivat luopuneensa sen jälkeen, kun minä olin sinun ohjeidesi mukaisesti julistanut yhdistykset kielletyiksi.3

8 Tämän takia katsoin välttämättömäksi kidutuksiakin käyttäen kuulustella kahta palvelijattareksi4 kutsuttua naisorjaa saadakseni selville, mikä oli totta. Kuulustelussa ei tullut ilmi mitään muuta kuin kieroutunutta ja yletöntä taikauskoa.