Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Vieras

/ #2175 Otteita

17.08.2013 11:23

4:00
Nummela: Tällä hetkellä toimin Onkilahden koulun rehtorina, aloitin vuonna 2000 siellä (…) sitä ennen 12 vuotta rehtorina keskuskoulussa (…).

Ylisalmi: Kun tulit sinne sinne Onkilahden koululle niin, mitä havaitsit näitä musiikkiluokkien toimintatavoissa tai tai opettaja Kadarin toimintatavoissa?

4:30
Nummela: No, ylipäätänsäkin toimintatavat olivat … ööö huomattavasti erilaiset niin keskuskouluni aikana olin olin tottunut … ja … jollain lailla ööö minulle tuli sellainen käsitys, että sieltä … öö johtajuus ööö oli jonkun verran kateissa ja sitä valtaa käyttivät tietyt opettajat … taikka tietyt opettaja opettajaryhmät ja … ja … öö … huomasin että että yksi tällainen hyvin tiivis ryhmä oli sitten nämä (?) musiikinopettajat (? epäselvä) talossa työskentelevät (?)

(…) mielestäni kaikki ei ollut niin kuin pitäisi olla ja ryhdyin vähitellen rehtorina ööö (?)tuomaan sellaisia pieniä arkiasioita käytännönasioita kuten esimerkiksi kokouskäytäntö ja ja sen tyyppisiä asioita. (…) toimintatavat vähitellen muuttuivat parempaan suuntaan.

(…)

Nummela: ööö Kadarin … työnsisältö oli opettaa musiikkia musiikkiluokkalaisille. (…) Lisäksi Kadar ööö osallistui kuoron pitämiseen (…)

Ylisalmi: Oliko näiden lisäksi jotakin erityistehtäviä?

Nummela: Ööö (…) mutta mitään varsinaisia vastuualueita, joita olisi määrätty hänelle ei minun tiedossani ollut.
(Nummelan antama vala: Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta, että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.)
Ylisalmi: Oliko Kadar sinun aikanasi esimiesasemassa esimerkiksi muihin musiikinopettajien nähden?

Nummela: Ei ollut.

Ylisalmi: (…) tässä on puhuttu että aikoinaan Veikko Vörlund ottanut hänet tänne ja määrännyt virkavelvollisuudet ja niitä ei ole sen jälkeen muutettu.

Nummela: ööö näistä mahdollisesti Veikko Vörlundin antamista ohjeista ööö … yhdeksänkymm. kahdeksankymmentä-yhdeksänkymmentä luvulla minulla ei ole mitään tietoa. ööö elikkä en en tämmosia asioita käsitellyt ollenkaan.

10:30
Ylisalmi: Mutta oletko sinä antanut Kadarille ymmärtää, että nämä ovat sinun työtehtäväsi tässä talossa?

Nummela: ööö alkuvuosina ei ei sillä tavalla tarvinnut puuttua (vrt. 4:30), mutta sitten kun jossain vaiheessa (?) kyllä, kyllä ne tulivat varmasti selville että mitkä ovat Kadarin ööö työtehtävät ja mitkä kuuluvat hänen vastuualueeseen.
(…)
(Nummelan antama vala: Minä … … lupaan ja vannon kaikkivaltiaan …)