Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #18252 Kuun vaiheet myyteissä ja symboliikassa

01.08.2013 15:19

Siinä missä aurinko on ollut kautta aikain näkyvä taivaankannen hallitsija, on kuu ollut sen maaginen seuralainen. Aurinko on vaikuttanut viljan kasvuun ja ihmisten hyvinvointiin suoraan; noussut aamuisin taivaankannelle, paahtanut viljan kypsäksi ja kasvattanut metsän puut tynnyrimäisiksi tukeiksi. Kuu lipuu pilvien varjoissa kuin varkain ja muuttaa syklisesti muotoaan kasvavasta sirpistä pulleaksi yön valtijaksi, kääntyen taas muutamassa päivässä kapenevaksi, vanhenevaksi haamuksi. Kuun eri vaiheet on yhdistetty kasvuun ja kuolemaan, jumalattariin ja enteisiin. Kuun sanotaan vaikuttavan ihmisen toimiin ja toimivan maagisena ajastimena loitsuille.

Kuun maagisuus on liitetty myös siihen miten se heijastaa valoa, eikä tuota sitä itse. Heijastavuus ja peilaavuus tuntuu kuvaavan sitä miten ihmisen alitajunta heijastaa päivätajuntaa. Kuu on kautta historiallinen ollut ihmisille lähes fanaattisen saavuttamisen kohde. Sinne on kuviteltu pääsevän lintujen selässä lentäen, ilmapalloilla kohoten ja lopulta haave toteutui Apollo 11:n kuumoduli Eaglen laskeutuessa kuun Rauhallisuuden mereen 16 heinäkuuta 1969. Kuuhun liittyviä tapoja, maagisia uskomuksia ja kuun vaikutusta ihmisten kehoon ja muualle maailmaan ymmärtää helpommin, kun ajattelee vastaavuuksien perustuvan vanhaan ajatusmalliin ”Kaikki vaikuttaa kaikkeen” – joka on kantava ajatus useassa maagis-uskonnollisessa vastaavuusjärjestelmässä.

Vaikka nykyään kuusta puhutaan usein feminiinisenä taivaankappaleena ja se on laajalti yhdistetty nimenomaan jumalattariin, niin maailmanhistoriassa kuu tunnetaan toisissa kulttuureissa myös maskuliinisena. Siinä missä ranskan ja italian kielissä kuu on feminiini, niin saksassa sana kuuluu maskuliineihin. Eskimoille kuu näyttäytyy naispuolisen auringon veljenä. Kuuhun liittyviä uskomuksia on kuitenkin niin paljon, että niistä saisi leivottua rekka-autollisen valmista tekstiä. Keskitynkin tekstissäni näkemyksiin, joita voi tavata voimakkaina usean eri kulttuurin piirissä; kuun vaiheiden symboliikkaan, kuun feminiinisiin aspekteihin jumalattarina, sekä kuun vaikutuksiin kasvattajana, muuttajana ja kuoleman hallitsijana.