Rakentavan keskustelun puolesta ev.lut. kirkossa

huolestunut
Vieras

/ #57

06.04.2011 20:53

Tässä on hieman ongelmana myös se, että tavallinen kansa ei tiedä, mitä kirkossa tällä hetkellä tapahtuu. Liberaaliteologien suunta on se, jonka he otaksuvat koko kansan suunnaksi, koska he ovat saaneet palautetta lähinnä aggressiiviselta yleisöltä. Suomalaisten usko on hiljaista ja he haluaisivat todennäköisesti tulla kastetuksi, vihityksi ja haudatuksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, koska heillä ei ole ehdottaa tilalle mitään muutakaan. En väitä, että he ovat uskovia, mutta en usko, että sellainen kirkko tulee vetämään, jossa hautajaisissa pappi sanoo: en voi mitenkään lohduttaa, kun ei oikeastaan ole tietoa edes siitä, onko Jumalaa.

Jos tämä on kansankirkko, niin eikö heiltäkin pitäisi jotain kysyä? Itselläni on kaksi veljenpoikaa, jotka ovat agnostikkoja, eikä heitä kiinnosta se, ajaako kirkko naisasiaa tai sukupuolivähemmistöjen asiaa. Eivät siis kaikki nuoret eroa kirkosta sen tähden, ettei se elä kiivaasti nykyajan mukana ja aja vähemmistöjen asiaa. Paremminkin vaikuttaa siltä, että kirkosta on tullut pelkkä naisten kirkko, jolloin nuoria miehiä ei oikein kiinnosta. Agnostikkoja nämä kaksi nuorta miestä varmaan ovat lähinnä sen tähden, että aivopesu on ollut niin voimakasta mediassa. Mielestäni heille ei ole annettu oikeutta tehdä valintaa asiasta.

Itse kannatan naispappeutta, mutta tuo Espoonlahden juttu, jossa Heikka käy törkeästi Luther-säätiön kimppuun on taas hyvä esimerkki siitä, että moni-ilmeistä kirkkoa ei siedetä. Olen työtön ja minulla ei ole varaa maksaa tällaiselle piispalle palkkaa, joka ei nyt minun mielestäni rakenna.