KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Totuus ei pala tulessakaan

/ #1804 TODELLINEN KKY:n toimintakertomus 2010

01.04.2011 20:13

KKY:n OIKEA TOIMINTAKERTOMUS 1.1. - 31.12.2010

TAPAHTUMAT TODELLISINA

1. Yleistä

Toiminta vuonna 2010 on jatkunut perinteisesti vireänä, kissoja on otettu talteen kuten muinakin vuosina. Vain villit aikuiset ja parantumattomasti sairaat on viety lopetukseen. Joulukuun alussa hallitus teki päätöksen jättää puolivillitkin kissat ottamatta . Pääsyynä tähän olivat hallituksen enemmistön mielestä liian suuret tautiriskit ja villiintyneiden kissojen aiheuttama kuormitus yhdistyksen ensikodeille.

Vuosikokouksessa 2010 jäsenet pitivät varsinaisen kissatalon sijasta tärkeänä vuoden 2010 aikana ensi vaiheessa oman kissatilan hankkimisen, mikä kirjattiinkin toimintasuunnitelmaan. Kissatilaksi hankittiin vuokrahuone Orivedeltä Ensin entisen kenkätehtaan tiloista. Tilaan rakennettiin häkit talkoilla ja se kalustettiin lahjoituksin ja avajaiset pidettiin, mutta hallituksen enemmistö päätti irtisanoa vuokrasopimuksen kissaruttoepidemian vuoksi ja romuttaa kaluston ja irtaimiston.

Yhdistyksen hallituksen enemmistö katsoi kokouksessaan 26.9.2010 Annika Fabritiuksen eronneeksi yhdistyksen hallituksesta. Fabritius on riitauttanut päätöksen, ja katsoo, että hän ei ole ilmoittanut eronneensa hallituksesta. Hän on kylläkin ilmoittanut ensikotien sähköpostilistalla haluavansa erota, mutta koska hän toimi tuolloin paitsi hallituksen jäsenenä ja sen sihteerinä, niin myös ensikotina, ei hän katso muilla olevan oikeutta tulkita hänen viestiään häntä itseään kuulematta.

Yhdistyksen hallituksen enemmistö on antanut varoituksen hallituksen jäsenelle Pirjo Peltoniemelle 26.9.2010. Varoituksen perusteena on luottamuspula, jolloin hän ei enää nauti yhdistyksen hallituksen enemmistön luottamusta. Pirjo Peltoniemi on riitauttanut varoituksen perusteettomana, hallituksen jäsenten toimivallan ylittävänä ja vetoamalla mm. siihen, että yhdistyslaki ja yhdistyksen säännöt eivät tunne varoitusta kurinpitomenettelynä.

Hallituksen enemmistö on antanut varoituksen yhdistyksen jäsenelle Timo Peltoniemelle 26.9.2010. Varoituksen perusteena on yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan uhkailu sekä muidenkin toimivien jäsenten häiritseminen ja painostaminen heidän eri tehtävissään. Timo Peltoniemi on riitauttanut varoituksen perusteettomana, hallituksen jäsenten toimivallan ylittävänä ja vetoamalla mm. siihen, että yhdistyslaki ja yhdistyksen säännöt eivät tunne varoitusta kurinpitomenettelynä.

Edellä mainitut päätökset tehneet hallituksen jäsenet ovat palkanneet asianajajan yhdistyksen nimissä.

Kertomusvuonna siirtyi osuutemme Lea Sunan perinnöstä yhdistykselle. Lisäksi olemme saaneet lahjoituksia sekä yksityishenkilöiltä että yhteisöiltä. Tampereen kaupunki on avustanut yhdistystä. Ruoka- ja hiekkalahjoituksia olemme saaneet Pirkanmaan rotukissayhdistykseltä.

Yhdistyksen hallitus järjesti ensikotikokouksen Peltolammilla 11.7.10, jossa keskusteltiin ensikoteihin liittyvistä asioista.

2. Toiminta

2.1. Varojen hankinta

Sammon Kirppiksellä on edelleen ollut yhdistyksen kirpputoripöytä, jonka tuotolla olemme kustantaneet varastotilamme vuokran Minivarastossa. Yhdistyksellä on ollut myyntipöytä PIROK RY:n näyttelyissä kahdesti kertomusvuoden aikana. Toinen oli 15.-16.5.10 Pirkka- hallissa ja toinen 4.-5.9.10 Raholassa. Tuotteita myytiin myös Keväisillä Kissan-päivillä 18.4.10 sekä internet-sivujemme kautta. Valistustilaisuus Kissanpäivät on järjestetty perinteisesti Tampereen Uintikeskuksen tiloissa..

Kuluvana vuonna on myynnissä ollut mm. T-paitoja, huppareita, kortteja, hiiri- mattoja, mukeja, pinssejä, uusia jääkaappimagneetteja sekä edelleen omaa postimerkkiä.

Jäsenemme ovat myös avustaneet Pirkanmaan Rotukissayhdistystä näyttely- järjestelyissä, minkä johdosta yhdistykselle on maksettu palkkioita.

Katulipaskeräyksiä on järjestetty perinteisesti kansainvälisellä eläintenviikolla 4.-10.10 sekä joulunalusviikoilla 10.- 22.12.10 sekä ensimmäistä kertaa lisäksi kukkaisviikoilla 23.-31.7.10. Yhdistyksen kiinteitä keräyslippaita on ollut Tampereella 12 paikassa ja lisäksi kahdessa paikassa Orivedellä ja sekä yksi Kangasalla.

Ideaparkissa oli edustajamme 29.5.2010 myymässä tuotteitamme, samoin kuin torilla 25.7.2010.

Tampereen kaupungilta on saatu 900 euron suuruinen avustus. Kissaliitto ry on lahjoittanut 100 euroa yhdistykselle samoin kuin Suomen Rotukissayhdistys ry 359 euroa.

2.2. Jäsenhankinta

Uusien jäsenten saamiseksi olemme jakaneet jäsenlehteämme Katti-Mattia keräysten ym. tapahtumien yhteydessä kaikille kiinnostuneille, samoin kuin yhdistyksen yleisesitettä. Facebookissa on ollut oma sivustomme joulukuuhun 2010 saakka. Sen jälkeen sivustoa ei ole ollut. Jäsenhankintakampanjoita on kohdistettu kissoja kauttamme ottaneille henkilöille. Jäsenkuntamme onkin kertomusvuonna ollut suurempi kuin koskaan toimintamme aikana, eli 744 jäsentä. Hallituksen enemmistö päätti puhelinkokouksessaan 14.12.2010 olla ottamatta yhdistykseen uusia jäseniä. Päätös on riitautettu yhdistystä vahingoittavana sekä kokouksen laittomuuteen vedoten.

2.3. Yhteistyötahot

Yhdistys on Helsingin Eläinsuojeluyhdistyksen jäsen ja vaikuttaa yhteistyössä sen kanssa. Kunnallisten löytöeläintalojen, kuten Nokialla, Orivedellä ja Valkeakoskella sijaitsevien kanssa, olemme olleet myös yhteistyössä.
Yhdistyksestä osallistuivat Vadelma- Aurora Salo ja Terttu Kanervo 16.11.10 Sampolassa järjestettyyn tilaisuuteen "Kaupungin ja yhdistysten välisen yhteistyön periaatteet - Tampereen kulttuuriteko 2010".

2.4. Tiedotus

2.4.1. Jäsenlehti Katti-Matti

Jäsenlehti on perinteisesti ilmestynyt kolmasti vuoden 2010 aikana. Lehteä on jaettu sopivissa tilaisuuksissa kiinnostuneille ihmisille. Jäsenistö on avustanut lehteä kirjoituksin ja kuvin.

2.4.2. Muu tiedotus

Tärkeä tietokanava lehden ohella ovat nettisivut, jotka sisältävät tietopaketin yhdistyksen toiminnasta. Esimerkkinä vaikkapa Kissapörssi, jonka kautta talteen otettuja kissoja sijoitetaan. Toimintavuoden aikana avattiin osio ensikodeille.

Pentuseurantaa on jatkettu entiseen tapaan lähettämällä 934 vetoomuskirjettä kissojen leikkauttamiseksi niille, jotka etsivät ilmoituksin niille uusia koteja. Yhdistys esiintyi myös kahdesti radio Moreenissa kertomassa toiminnastamme. Haastateltavina olivat Eija Kattainen ja Terttu Kanervo. Kotivinkki-lehteen haastateltiin Terttu Kanervoa 4.12.2010. Oriveden Sanomat julkaisi 22.6. 2010 artikkelin kissatilan avajaisista, jossa haastateltiin Pirjo Peltoniemeä ja Terhi Saloa.

2.5. Kenttätyö ja ensikodit

Normaalin käytännön mukaan ilmoitetusta kissasta laitetaan tieto mielellään kuvan kanssa löytyneet/kadonneet kissat -rekisterimme kautta nettisivuillemme. Kissasta ilmoitetaan myös kunkin kunnan löytöeläintalon pitäjälle. Mikäli omistajaa ei löydy 15 vrk jälkeenkään, kissa leikkautetaan, rokotetaan ja tatuoidaan, jos se on sukukypsä.

Ensikodit lisäävät ja poistavat ilmoitukset netistä tapahtumien mukaisesti, joten sivut ovat aina ajan tasalla. Yhdistys tekee aina tapauskohtaisen ratkaisun asian hoitamiseksi
.
Yhdistyksen välitettäväksi tarjotaan usein omistuskissoja, joita esim, allergian tähden ei voida pitää. Pyydämme omistajia ensisijaisesti etsimään kissallensa kotia, mutta jos se ei onnistu, pyydämme heitä ottamaan uudelleen yhteyttä. Yritämme sitten parhaamme mukaan auttaa heitä, että kissaa ei tarvitsisi viedä lopetukseen. Kissa sijoitetaan kuitenkin suoraan kotoansa uuteen paikkaan. Yhdistyksen hoitoon tulleista kissoista huolehditaan ilman aikarajaa.

Tatuoitu kissa on yhdistyksen rekisterissä. Sen avulla selviää kissan omistaja. Tatuointinumeroa annetaan myös kissanomistajille ja eläinlääkäreille käytettäväksi leikkausten yhteydessä. Kertomusvuonna varattiin 181 tatuointinumeroa leikattaville kissoille.
Kissanottajan tulee allekirjoittaa luovutussopimus, kun kissa haetaan yhdistykseltämme. Sopimuksessa kissanottaja sitoutuu leikkauttamaan ottamansa pennun 8 kk:n iässä ja hoitamaan hyvin sekä aikuista että pentukissaa.

Löytyneet/kadonneet -rekisteriin tuli kuluneen vuoden aikana 186 ilmoitusta löytyneistä ja 212 ilmoitusta kadonneista kissoista. Alkuperäisen kotinsa löysi näistä 132 kissaa. Vuodelta 2009 oli hoitoon jäänyt 53 kissaa ja vuoden kuluessa niitä on tullut 461, joista 400 sijoitettiin uuteen kotiin. Lopetukseen vietiin 40 kissaa ja alkuperäisen kotinsa löysi tal- teenotetuista vain 7 kissaa. Sosiaalitapauksia oli 14. Hoidossa oli edelleen 67 kissaa 31.12.2010.

Kissojen leikkauskampanja järjestettiin tammi- kuun aikana Lempäälässä ja Orivedellä. Tavallista laajempi kampanja päätettiin järjestää heti seuraavan vuoden puolella edelleen Lempäälässä ja Vesilahdessa.

2.6. Kissatila

Yhdistyksen kissatila vuokrattiin keväällä 2010 Orivedeltä vanhasta kenkätehtaasta Ensintie 3:sta. Se oli kooltaan 26 neliömetrin suuruinen. Tila otettiin käyttöön toukokuun puolen välin jälkeen. Avajaiset pidettiin 19.6.2010. Avajaisissa oli n. 50 kävijää joille jaettiin yhdistyksestä kertovaa ilmaismateriaalia ja annettiin suullista valistusta. Avajaisissa yhdistyksen hallitusta edustivat Pirjo Peltoniemi, Terhi Salo, Annika Fabritius ja Marjo Toivonen. Tilaan pesiytyi kissarutto 3 viikkoa avajaisten jälkeen. Sen jälkeen tila oli käyttämättömänä, kunnes hallituksen enemmistö irtisanoi vuokrasopimuksen päättymään 31.10.2010. Hallituksen enemmistö päätti myös hävittää tilassa olleen yhdistyksen kiinteän ja irtaimen omaisuuden, arvoltaan n. 2200 euroa ja sen lisäksi maksaa ulkopuoliselle taholle purkamiskustannukset 200 euroa. Kissatilan tyhjennyksen toimitti vuokraisäntä Pasi Koivula Pasin tehdas Oy:stä. Uutta kissatilaa hallituksen enemmistö ei sen jälkeen ole pyrkinyt enää hankkimaan.

Hallitus hankki tehokkaan höyryimurin elokuussa, jolla desinfioidaan ensikotien kotitilat virusten ja bakteerien leviämisen estämiseksi.

2.7. Kokoukset

Kertomusvuonna yhdistyksellä on ollut sääntömääräinen vuosikokous ja 11 hallituksen kokousta ja yksi puhelinkokous, jonka laillisuus on riitautettu.

3. Jäsenistö

Vuonna 2010 jäsenmaksu oli 20 € ja sen maksoi 744 henkeä. Se on kaikkien aikojen ennätys ja jäsenkampanjoiden tulos. Vuosikokouksen 2010 päätöksen mukaisesti jäsenmaksu on vuonna 2011 25 €. Jäsenmaksu sisältää jäsenlehden.

4. Yhdistyksen hallinto

4.1. Vuosikokous ja kaikille jäsenille tarkoitetut yhdistyksen kokoukset

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 28.3.2010 Tampereen Uintikeskuksen tiloissa. Kokouksen puheenjohtajana toimi Virpi Koivula ja sihteerinä Terhi Salo.

4.2. Hallituksen puheenjohtaja ja jäsenet

Kertomusvuonna yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Terttu Kanervo. Hallituksen jäsenet ovat olleet Eija Lehtimäki, Anneli Repo, Vadelma-Aurora Salo, Pirjo Peltoniemi ja Annika Fabritius (26.9.2010 asti). Varajäseninä ovat olleet Terhi Salo (3.10.2010 asti) ja Marjo Toivonen.
Varapuheenjohtajana on toiminut EijaLehtimäki. Sihteerinä toimi Annika Fabritius (26.9.2010 asti) ja Anneli Repo (alkaen 26.9.2010).

4.3. Muut toimihenkilöt

Palkattuna taloudenhoitajana on toiminut koko toimintakauden KTM, ekonomi Marko Kari.
Kadonneet/löytyneet-rekisteriä on hoitanut Arja Salonen ja tatuointirekisteriä Sirkka Heikkilä. Jäsenrekisteriä on hoitanut Lilli Rautiainen. Luovutettujen kissojen maksuseurannasta on huolehtinut rahastonhoitaja Marko Kari.

Neuvova puhelin-palvelua on hoitanut Kirsti Hilden ja Pirjo Peltoniemi (alkaen 30.5.10). Toiminta päätettiin lakkauttaa erillisenä toimintona 28.11.2010.

Kissojen sijoittajina ovat toimineet Anneli Repo (Valkeakosken seutu), Pirjo Peltoniemi 28.11.2010 saakka (Tampere ja muu Pirkanmaa), Annika Fabritius 27.10.-28.11.2010 (Länsi-Pirkanmaa) ja Terttu Kanervo (alkaen 27.10.2010). Sijoittajia vähennettäessä poistettiin aluerajat paitsi Anneli Revon kohdalla. Hän sijoittaa edelleen Valkeakosken seudulla.

Ensikotivastaavana on toiminut Anu Kuoppamäki (30.5.2010 asti) ja siitä lähtien Anneli Repo.

Jäsenlehden päätoimittajana toimi vuonna 2010 Riina Kilpinen. Lehden taitosta on vastannut Toni Törrönen ja mainosvastaavana palkattuna työntekijänä Marko Kari.

Kotisivujen päivityksestä ja kehittämisestä on huolehtinut Terhi Salo. Hän on toiminut myös yhdistyksen tiedottajana vuoden 2010 ajan.

Yhdistyksen pysyvästä kirpputoripöydästä Sammon Kirppiksellä on vastannut Hanna-Reetta Paasonen (9.9.2010 asti), josta alkaen Heidi Nieminen apunaan Suvi Jokela (20.9.2010 alkaen).

Lipaskeräyksien vastaavana on ollut Kirsti Mikkola. Pentuseurantaa on hoitanut Katariina Saarti. Hän on lähettänyt 934 vetoomuskirjettä kuluneen vuoden aikana kissojen leikkauttamiseksi

Tuotepostittajana on toiminut Anu Leppilampi.

Yhdistyksen kirjanpidon on hoitanut Scantilit Oy.

5. Talous

5.1. Yleistä

Yhdistyksen taloudelllinen tilanne on kertomusvuonna ollut edellisvuoteen verrattuna hieman laskusuuntainen, mutta silti hyvä. Taloudenhoitaja on aktiivisesti hoitanut sijoituksia paremman tuoton saamiseksi, mutta yleisen taloustilanteen takia korot ovat olleet erityisen matalalla. Yhdistyksen varat on sijoitettu määrä- aikaisille sijoitustileille, jotka erääntyvät eri aikoina, mikä mahdollistaa varojen joustavan käytön esimerkiksi äkillisen rahantarpeen ilmaantuessa. Normaalista toiminnasta ei ole missään vaiheessa tingitty. Käyttörahaa on ollut riittävästi juokseviin menoihin, joista eläinlääkärikulut ovat edelleen suurimmat ja nousevat kaiken aikaa. Noussut jäsenmäärä ja tuottoisat katulipaskeräykset ovat kuitenkin tasoittaneet tilannetta samoin kuin osuutemme Lea Sunan perinnöstä, joka siirtyi yhdistykselle 14.11.10.

5.2. Tilintarkastajat

Yhdistyksen tilintarkastajana on toiminut HTM Raili Hannus, Tili- ja isännöintikeskus T.I.K. Oy ja varalla HTM Juha- Pekka Järvisalo Tampereen Tilitoimisto Oy.