KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Sanna Kaski
Vieras

/ #1560 Jaanan vastine

17.03.2011 12:00

Miten on mahdollista, ettei puolivillien kissojen talteenottokielto kuulu Kissojen katastrofiyhdistyksen KKY ry:n jäsenistön päätettäväksi? Näitä yksilöitä on otettu vastaan lähes koko yhdistyksen yli 30-vuotisen historian ajan ja ne ovat muodostaneet pääosan talteen otetuista kissoista! KKY:n puheenjohtajan Terttu Kanervon kirjoit...uksessa (AL 10.3) kerrottiin, että kysymys on lähinnä toiminnan tarkennuksesta. Päätös kiellosta on todella merkittävä ”tarkennus”, sillä jatkuessaan se jättää huomattavia määriä elinkelpoisia kissoja heitteille. Se supistaa myös KKY:n toimintaa hyvin oleellisesti. Onko se tarkoituskin, sillä tällä hetkellä hallitus valmistelee kiivaasti yhdistyksen säätiöittämistä? Miksi? Kissojen maanlaajuisesta auttamismahdollisuudesta tässä tuskin on kysymys, koska edes oman toiminta-alueen kissoja ei haluttaisi enää pelastaa.

Kanervon kertoi niin ikään, että yhdistyksen tarkoitus on kerätä talteen kaikki heille ilmoitetut kissat, kuten ennenkin. Miten tämä kissojen talteenotto mahtaa käytännössä nyt tapahtua ja mikä on kuntien todellinen osa siinä? KKY:lle ei ole tullut viime kuukausien aikana kuin nimellinen määrä kissoja. Tilastoista voi näyttää toteen, että jopa hiljaiseksi alkuvuodeksi tämä on ollut todella hiljaista ensikotien kannalta. Myös siitä on näyttöä, että kaikkia ilmoitettuja kissoja ei ole otettu vastaan ja moni taho on jäänyt vaille apua. Näille ihmisille on pääasiallisesti kerrottu, ettei yhdistyksellä ole tarvittavia resursseja, vaikka ensikoteja on tälläkin hetkellä tyhjänä.

Kanervo toimii itse nykyään sijoittajana ja on tuskin kykenevä loukuttamaan arkoja kissoja maakunnista, kuten aiemmat toimijat ovat tehneet. Sijoittajana ja ”suurensikotina” ennen perusteetonta erottamistaan toimineen Pirjo Peltoniemen omien laskelmien mukaan viime vuonna tammi-helmikuun aikana otettiin talteen noin reilut 50 yksilöä.

KKY Opposition tarkoitus ei ole todellakaan ajaa yhdistyksen toimintaa alas, vaan estää nykyistä hallitusta sitä tekemästä. Haluamme saattaa KKY:n toiminnan tasapainoon kehittäen sitä entistä avoimemmaksi ja tämän vuosikymmenen vaatimuksia vastaavaksi sekä keskittämään pääpaino itse tarkoitukseensa takaisin eli kodittomien kissojen pelastamiseen! Haluamme uuden hallituksen, sillä nykyinen hallitus ei nauti enää luottamustamme!