Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #13842

19.05.2013 10:33

Kirkkovuodesta kirjoittaa piispa Eero Huovinen
Helluntai: Pyhä Henki on Puolustaja
Uutinen julkaistu 13.5.2013 Klo 8:43
Uutisen julkaisija: Kirkon tiedotuskeskus (Hae uutistuottajan muut uutiset)

Helluntai on Pyhän Hengen juhla.

Henkeä tarvitaan moneen lähtöön ja henkiä on monenlaisia. Elämä alkaa ensimmäisestä hengenvedosta. Tuulen henki voi olla kolea tai leppeä. Hyvää henkeä tarvitaan kotona ja työpaikalla, urheilussa ja politiikassa. Opiskelu ja kulttuuri on hengen viljelyä. Kun henki loppuu, päättyy myös elämä.

Monissa uskonnoissakin puhutaan hengestä, kun halutaan kuvata myönteisiä voimia, hyviä pyrkimyksiä, yleviä tavoitteita tai vahvoja kokemuksia. Usein ajatellaan, että tärkeintä ihmisessä on hänen henkensä.

Kristillisessä kirkossa hengestä puhutaan isolla alkukirjaimella; Henki on muuta kuin henki. Jumalan Henki on enemmän kuin tunnelma, voima tai vaikutus. Isoa alkukirjainta käytetään suomen kielessä silloin kun on kyse persoonasta, jolla on nimi. Jumalan Henki on hän eikä se, niin kuin joku aate tai asia.

Jumalan Hengelle on jo Uudessa testamentissa annettu nimiä, joilla häntä on haluttu kuvata. Hän on Totuuden Henki, joka johtaa tuntemaan koko totuuden. Hän on Puolustaja, joka on ikuisesti meidän luonamme. Hän on Pyhä Henki, jonka Isä Jumala yhdessä Kristuksen kanssa lähettää meidän opastajaksemme.

Vähitellen kristityt alkoivat puhua rinnakkain Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Maallistuneessa Korinttin kaupungissa eläneitä kristittyjä apostoli Paavali tervehti sanoilla, joita myöhemmin on paljon toistettu: "Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!" (2. Kor. 13:13)

Vuosisatoja jälkeenpäin Martti Luther tunnusti, ettei hän omasta järjestään kykene uskomaan Kristukseen. Mutta onneksi Pyhä Henki toimii tässä maailmassa. Hän "kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja varjelee koko kristikunnan oikeassa uskossa".

Kristikunnassa eli kirkossa Pyhä Henki antaa joka päivä kaikki Jumalan lahjat eli "rajattomasti kaikki synnit anteeksi". Pyhä Henki "herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa." (Vähä Katekismus)

--------
Emerituspiispa Eero Huovinen kirjoittaa kirkkovuoden juhlapyhien tiedotteet. Helluntaita vietetään tänä vuonna 19. toukokuuta. Kirkkovuoden pyhäpäivät kertovat siitä, kuka Jumala on ja mitä hyvää hän meille lahjoittaa.