Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #13839

19.05.2013 10:22

Mitä on tähän enää lisättävää?

Edesmennyt veljemme Martin Luther sanookin Jumalan sanan kaksiteräisestä miekasta oikein osuvasti:

"Sanalla on sellainen voima, kun sitä puhtaasti ja selkeästi saarnataan, tulkitaan, ahkerasti opetetaan ja kaikella vakavuudella mietiskellään, ettei mikään s..tana voi sitä vastustaa. Sillä se paljastaa hänen valheensa ja juonensa ja viittaa Herraan Kristukseen, jonka hän on ristiinnaulinnut, mutta joka on rikkipolkenut sen pään. Sen tähden vapisee s..tana ja pakenee." (Martin Luther)

Tahdon vielä muistuttaa sinua Jumalan sanan auktoriteetista, joka perustuu hänen olemukseensa. Jumalan sana tuntee sinut perin pohjin; se ei pelkästään tunne ja tiedä, vaan se myös puhuttelee, tuomitsee ja tällä tavoin vaikuttaa sinuun. Ethän siis kiellä Jumalan sanan voimaa, vaan anna sen vaikuttaa.

Hengen miekka muistuttaa sinua pelastuksen perustasta, joka lepää Jumalan sanassa, hänen lupauksessaan. Jumalan sanan kaksiteräinen miekka on tuomion ja pelastuksen miekka.

Toisaalta se sivaltaa totuudella läpikäyvästi tuomiten kaiken synnin ja vääryyden. Mutta sen voima ei ole yksin siinä. Jos näin olisi, ei vastustajallamme olisi hädän päivää, koska hän tahtoo nähdä ihmisen tuomittuna synneistään.

Miekan toinen terä on armon ja pelastuksen terä, joka sivaltaa vastustajaa kaikkein kipeimmin. Nimittäin sen jälkeen, kun tuomion terä on sivaltanut esiin syyllisyytemme, on armon ja pelastuksen terän vuoro. Se niittää satoa Taivaan vilja-aittaan, mikä tekee kaikkein kipeintä vihollisellemme.

Pelastus Jumalan lupauksena on siis sekin "elävä ja voimallinen". Se ei ole vain tienviitta tai epämääräinen lupaus paremmasta, vaan se on Jumalan lupaus, jossa on Jumalan voima.

Jumalan sana, kaksiteräinen miekka, läpivalaisee syntisen ihmisen – hänen kapinallisen olemuksensa. Se on voimallinen muuttamaan syntisen ja kelvottoman vanhurskaaksi ja kelpaavaksi.

Älkäämme jättäkö Jumalan sanan kaksiteräistä miekkaa huotraan, vaan pitäkäämme se aina tilanteen tullen esillä. Se on aivan liian arvokas pidettäväksi piilossa. Lopetankin siis samoihin sanoihin, joilla aloitinkin.

"Vyötä miekka kupeellesi, sankari, pukeudu valtaan ja loistoon." (Ps. 45:3)