Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #13837

19.05.2013 10:14

Kaksiteräisen miekan terä: tuomio

Jumalan sanan erehtymättömyys pelottaa erehtyväistä ihmistä etenkin, kun hän kohtaa sanan läpitunkevan elävän voiman. Ehkä juuri tästä syystä langennut ihminen tuntee olonsa kiusalliseksi kuullessaan Jumalan sanan; hän kokee itsensä alastomaksi ja pelokkaaksi Jumalan sanan edessä aivan niin kuin Adam ja Eeva aikanaan kokivat olonsa paratiisissa (1. Moos. 3:8-10). Kun syntiin langennut ihmispari kuuli Jumalan sanan, he kuulivat Jumalan. Ja kun he kuulivat Jumalan, he tiesivät olevansa voimattomat vastaamaan hänen sanoihinsa.

Sana ei ainoastaan tunne ihmistä perin pohjin, vaan se käy jopa olemuksemme kätketyimpiin sopukoihin, koska "se paljastaa {tuomitsee} sisimmät aikeemme ja ajatuksemme". Sana 'paljastaa' on käännetty alkukielen sanasta, joka voidaan kääntää myös teonsanalla 'tuomita', kuten monet käännökset tekevätkin. Sana 'tuomita' on mielestäni aavistuksen osuvampi käännös, koska se sisältää kaksiteräisen miekan toisen terän. Sana tuomitsee, eli arvostelee ja puntaroi oikeudenmukaisesti ajatuksemme ja sydämen asenteen.

Sana tunkeutuu sinne, minne ei yksikään ihminen pääse katsomaan. Se kulkee lävitsemme puntaroiden kaiken hyvän, mutta myös sen, mitä emme ikinä tahtoisi tuoda päivänvaloon.