Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #13778 Sexpo-säätiö: Nuotan seksiopas vaarantaa nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin

18.05.2013 06:08

Kristillisen Nuotta-lehden julkaisemassa vihkosessa ”Tosi rakkaus odottaa” väitetään, että itsetyydytys tai seksi ennen avioliittoa ovat syntiä. Vihkonen liittyy viestillään erityisesti Yhdysvalloista tunnettuun liikehdintään, jota kutsutaan pidättyvyyskasvatukseksi.

Tämän ideologian mukaan nuorten tulisi pidättäytyä kaikista seksin muodoista ennen avioliittoa, edes itsetyydytystä ei sallita. Synnin palkkana väläytellään addiktioita, sukupuolitauteja, AIDS:a ja kuolemaa.

Pidättyvyyskasvatus on hengellistä väkivaltaa, jossa nuorten seksuaaliset taipumukset ja halut demonisoidaan. Karmeilla seurauksilla pelottelun avulla heitä pyritään painostamaan ja aivopesemään liikkeen opetusten mukaiseen seksuaalikäyttäytymiseen.

Yhdysvalloissa seksologien tekemät väestötason tutkimukset osoittavat selkeästi, että alueilla, joilla pidättyvyyskasvatusta tehdään eniten, on myös kaikista eniten sukupuolitauteja ja teiniraskauksia. Asiallisen tiedon pimittäminen, pelottelu ja painostaminen vaarantavat nuorten seksuaaliterveyden, loukkaavat seksuaalista itsemääräämisoikeutta sekä uhkaavat nuorten henkistä hyvinvointia.

Mahdollisuus ilmaista omaa seksuaalisuutta ilman pelkoa on tärkeää henkiselle hyvinvoinnille. Seksistä kiinnostuminen kuuluu nuoruuteen. Sooloseksi on hyvä tapa tutustua omaan kehoon ja fantasioihin.

Pidättyvyysliike väittää olevansa ”seksuaalieettinen” liike. Painostamisessa ja pelottelussa ei ole mitään eettistä. Sen sijaan nuorten pitää saada vapaasti valita omat seksuaalikäsityksensä avoimessa, kunnioittavassa ja osallistavassa dialogissa kasvattajien kanssa.