Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

taku

/ #13242 Re: Pyhästä tekstistä ja sen tulkinnasta

10.05.2013 14:06

#13233: - Pyhästä tekstistä ja sen tulkinnasta

Kiitos linkeistä ja hyvästä historian tutkimuksesta.On totta että seemiläinen uskoon monta kertaa muuttanut muotoaan.Joskus hyvään ja joskus huonoon suuntaan.On tärkeää tuntea oman mmaailmankatsomuksensa juuret.Kristinuskoon on pesiytynyt paljon vierasta emmekä aina tiedä mikä on todellista kristillisyyttä.Hyvä esimerkki tästä on että jotkut kuvittelevat että länsimainen etiikka on yhtä kuin kristillinen etiikka. Tuot esille sen mitä minäkin olen tuonut kaikki uskonnot ideologiat ja kulttuurit ovat vuorovaikutuksessa keskenään.Tuossa monolatriassa on kyse siitä minkä olen täällä tuonut esiin nimittäin sanalla jumala on kaksi eri merkitystä riippuen siitä kirjoitetaanko isolla vai pienellä j llä.Jumala on aivan eri asia kuin jumala .Kristillinen usko ei kiellänäiden pienen j n jumalolentojen kuten ApollonDagonin,Baalin,Vishnun ja muiden olemassaoloa.Ainoastaan niiden palvonnan. Mutta jo järkikin sanoo että voi olla vain yksi Kaikkivaltias Luoja. Tämän asian ymmärtäminen tuntuu kuitenkin olevan suurimmalle osalle ihmisistä ylivoimainen tehtävä.Siitä tuossa monolatria-monoteismi kehityksessä on ollut kyse.luultavasti saan taas haukut joko ateisteilta tai uskonveljiltäni kun mainitsen tämän.

Mistä sitten tiedämme mikä on oikea kristillistä uskoa?Yksi asia on se mitä Jeesus Nasaretilainen opetti. Hänen opetuksensa on kaiken kristillisen uskon perusta. On sanottu että Paavali ja monet raamatun kirjoittajat olivat oman aikansa vankeja mutta yhtä lailla mekin olemme oman aikamme vankeja.Emme saa olla sokeita oman aikamme arvoille ja ihanteille.Kristityn tulisi etsiä niitä alkukristillisyyden ihanteita.Yksi hyvä esimerkki on täysikäisyyden raja.En väitä että 18 olisi huono mutta muistutan että kyseessä on ihmisen asettama raja eikä Jumalan kuten eräät nykykristityt tuntuvat kuvittelevan.Tietyistä perusjutuista jotka ovat aina kristikunnassa vallinneet on kuitenkin syytä pitää kiinni.Ns "natsikristillisyys" on varoittava esimerkki siitä mitä käy kun ruvetan liian voimakkaasti muokkaamaan kristillisyyttä ajan ihanteisiin. Huomautan että niillä tahoilla jotka ajavat homoliittojen kirkollista siunausta on paljon laajemmat pyrkimykset.He haluavat hylätä yleensä kaikki Jumalan käskyt ja korvata ne ihmisten säännöillä.Eivät heidän pyrkimyksensä suinkaan kumpua Raamatusta "turhaan he minua palvelevat kumn opetavat Synagogissaan ihmisten sääntöjä.tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan mutta sen sydän on kaukana minusta sanoo Herra".Kirkon näkökulmasta on kyse taistelusta sekularismia vastaan.Homoseksuaalinen teko tai edes anaaliseksi eiole kuoleman synti mutta sekularismi on.Sekularisti on siis henkilö jonkamielestä uskonto ei saa mitenkään vaikuttaa etiikkaan. Tiedän etteivät kaikki kirkon liberaalit ole sekularisteja mutta enemistö on. Huomautan että "nykyaika" viittaa vaan nykyeurooppan. Homoliittojen tukija usein unohtavat nesadat miljoonat ihmiset jotka edustavat toisenlaista mailmankatsomusta. Meidän kristittyjen on syytä tutustuajuurimme olla kriittisiä nyky-yheiskunnan arvoille ja ihanteille yrittää pitää kiinni tietyistä perusarvoista ja yrittää vapautua vieraista vaikutteita