Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vlk

/ #11955 Re: Re: Re: Re: Re: Arvokeskustelun avaus

28.04.2013 18:51

#11940: taku - Re: Re: Re: Re: Arvokeskustelun avaus

No niin, sinä siis elät tuossa ihanassa Suomisen-perheen idyllissä, selvä. Kyllä minäkin näen iloisia ihmisiä omien isovanhempien valokuvissa, mutta ei kait niissä perhekuvissa mitään yhteiskunnallisia ilmiötä nähdä: köyhyyttä ja kurjuutta.

Palataan vielä siihen vuoteen 1923, jolloin siis joka kymmenes lapsi kuoli eli heistä ei koskaan tullut aikuisia. On arvioitu, että tänä vuonna taas puolestaan Suomessa syntyvistä tyttövauvoista, joka toinen elää yli satavuotiaaksi - mikäli kuolleisuus laskee tätä vauhtia (vapaa lainaus HS:n kuukausiliitteestä no 4 /artikkeli Aina vain paranee, kirjoittanut Ilkka Malmberg)

Sinusta on siis ihana elää menneessä, sellaisesta josta olet vain nähnyt ihastuttavia kuvia, mutta faktisesti maailma oli sellainen, jossa sinulla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta  nykytavoillasi elää; ilman  sosiaaliturvaa, terveyspalveluita ja ennen muuta tasavertaisuutta.Koska sinun olisi ollut pakko mennä oikeaan työhön jo lapsena, eikä haihatella, kuten nyt näyttää olevan asian laita kohdallasi.