Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

P.
Vieras

/ #11777 Re: Re: Re: Re: Re:

27.04.2013 22:54

#11754: - Re: Re: Re: Re:

Antiikin kirjallisuuden ja Uuden Testamentin tallentamisprosessin erot:

Ensimmäiset Sofokleen teosten kopiot on jäljennetty 1400 v                                                                                                                          Euribideen                                               1600 v                                                                                                                          Platonin                                                   1300 v tekijän kuoleman jälkeen.

Vergilius, ainoa poikkeus:                          400 v tekijän kuoleman jälkeen

Uusi Testamentti  Koottu                           120 v Jeesuksen kuoleman jälkeen    (  synoptiset evankeliumit  syntyneet n.                                                                                                                                         v. 60 Matteus, Markus, Luukas,                                                                                                                                                           v. 90 Johannes )

Myös Uuden Testamentin kopioiden määrä on suurempi kuin muun antiikin kirjallisuuden, josta useimmiten on luotava  lopullinen kuva irrallisten katkelmien  tai muutaman harvan yksittäiskopion pohjalta.

Evankeliumeista on säilynyt n.2500 vanhaa kreikkalaista käsikirjoitusta, joista yli 40 on runsaan tuhannen vuoden takaa.Vanhimmilta ajoilta asti  Uutta Testamenttia on käännetty:

syyrialaisille murteille,  koptin kielelle, armeniaksi                                                                                                                      etiopian kielelle ja tietenkin latinaksi

Joskus nämä käännökset ovat vanhempia kuin vanhimmat säilyneet kreikkalaiset käsikirjoitukset. Esim muuan koptilainen                                                      versio on peräisin 200 -lta

Latinalaisesta Vulgatasta on                                 300 -luvun lopulta lähes 8000 kopiota

Ns. Godes Sinaiticus, joka löytyi 1844 Siinailta, lienee yksi niistä 50 jäljennöksestä, jotka Kesarean piispa Eusebius teetti                                                                                 v. 331  keisari Konstantinukselle

Uusi testamentti kestää rinnastuksen mihin  tahansa vanhempaan kirjallisuuteen

Lähteinä Kristus Uudessa Testamentissa, Risto Santala

Sanoma Suuresta Ilosta, Luukkaan evankeliumi, Erkki Ranta