Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #11413 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

25.04.2013 15:02

#11410: p. - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Esittämäsi lista on taas yksi esimerkki toisen kansan tapojen demonisoinnista, niin etova lapsen uhraus tämän päivän ihmiselle kuin onkin.Sitä siis käytettiin tuolloin hyvänä tekosyynä toisen kansan tuhoamiseen ja sen alueen valloittamiseen. Alue on sama ja metodi on käytössä edelleenkin. Asian tekee kiharaiseksi se, että Jahve käski kuitenkin Abrahamin tappaa Isakin, vaikka viime metreillä tuon käskyn peruuttikin.

Näitä syntilistoja on siellä Mooseksen kirjojen teksteissä muitakin. Polygamia ja jalkavaimojen pito eivät niihin näkyneet kuuluvan. Miten siis lie on perusteltavissa väite, että yhden miehen ja yhden naisen avioliitto on Jumalan säätämä ainut ja ikiaikainen liittomuoto...?

Uudessa liitossa ei taida olla mitään yhtenäistä pahimpien syntien listaa. Tästä syystähän myöhemmin kehiteltiin katolisessa kirkossa kuolemansyntien lista (...jossa ei muuten ole siinäkään homoutta mainittu). Jeesuksella homous ei esiinny koskaan syntinä eikä se kovin usein ja selkeästi ole mainittu apostolien teksteissä muita syntejä korostuneempana.

Tuon korostuksen ovat tehneet näinä aikoina henkilöt, joilla alun pitäen "luonnollisuuden ja luonnonvastaisen erottamisen vaisto", Suomeksi sanottuna patavanhoillinen ja outoihin asiohein pelon ja vihan sekaisesti suhtautuva asenne on sen jostain syystä pintaan nostanut.