Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

p.

/ #11410 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

25.04.2013 14:42

.#11394: Vlk - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:.

Havahduin miettimään tätä omalta kohdaltani tietyssä elämän vaiheessa: miksi en kyennyt toimimaan oikein,  vaikka  tavallaan tiesin sydämessäni. Mutta vasta kun sana tuli,  asia selkeni ja  aloin toimia.  Siinä on jotain siitä sidoksesta, minkä  ihmistä orjuuttava synnin voima ja valtapiiri saa aikaan.  Ja jonka ainoastaan  sana  pystyy , sekä osoittamaan ,  että  räjäyttämään  pois.  -  Tämä kaikki on tietysti hengellistä, eikä sitä tarvitse ulottaa  maalliseen lainsäädäntöön, paitsi jos on kyseessä sellainen Jumalan vanhurskaudesta poikkeaminen,  joka kantaa yksilöä koskevaa laajempaa ja vakavaa seuraamusta.

Vanhanliitonkin (joka oli selkeä, nimenomaan Israelia koskeva lakiliitto) sisällä oli oma ryhmänsä asioita,  joiden seuraukset olivat toisessa mittaluokassa kuin toisten.   " Älkää vaeltako sen kansan tapojen mukaan, jonka minä karkoitan teidän tieltänne; sillä kaikkia näitä he ovat tehneet ja nostaneet minun inhoni."

Israel huokaisi Egyptin orjuudessa ja odotti vapautusta.  Jumalan odotti kanaanilaisten synnin mitan täyttymistä.(  Tässä samalla saamme vastauksen siihen,  miksi israel sai tuottaa sellaista tuhoa valloittaessaan) kanaaninmaata.

Jumalan vihan kohteena olivat verivelan alaiset synnit:                                                                                                                                         1 -5         Lapsien uhraaminen Molokille, se äärimmäinen synti, josta  3 Moos 20:4

sanoo, että   " Ja jos maan kansa säästää sitä miestä, joka uhraa lapsiansa Molokille, niin etteivät häntä surmaa niin minä itse käännän kasvoni sitä miestä vastaan ja hänen sukuansa vastaan ja kaikki, jotka häntä seuraten ovat lähteneet haureudessa kulkemaan Molokin jäljissä, minä hävitän heidän kansastansa.

jae 6. " Ja jos joku kääntyy vainaja- ja tietäjähenkien puoleen",   seuraus lähes sama.

9.   isänsä ja äitiänsä kiroavat, verivelan alaisia

10. aviorikos toisen miehen vaimon kanssa,  11. äitipuolensa kanssa makaam.  jne jne verivelan alaisia

13. miehenpuolen makaaminen, niinkuin naisen kanssa maataan,                                  verivelan alaisia

Emme ole pappiskansa,  emmekä ole vanhanliiton kansa,   mutta  sama vakavien rikkomusten erillisyys on olemassa uudessa liitossa. Ja  tähän kohtaan ehkä lankeaa myös se  mikä saatetaan " otsaluulla tuntea" vääräksi.  Se on se, mikä tunnetaan luonnonvastaisena.  Uskon kuitenkin, että jokaisen sydämestä, kun mennään todella syvälle, löytyy se sama. mutta tässä en voi osoitella toisia.  Kyllä se on omaan nilkkaankin sattunut,  siksi tämän sanonkin.