Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

ei ymmärrä
Vieras

/ #355

27.02.2011 15:47

Ihmettelen, miten johdateltavissa ihmiset ovat. Ilmeisesti tämä adressijuttu on sellainen, että kuka tahansa voi kirjoittaa adressin mistä tahansa ihmisten allekirjoitettavaksi. En jaksa lukea näitä kaikkia viestejä läpi, mutta silmääni pisti muutama epätarkkuus adressissa.

"Ohjelmassa käytetään erityisesti kolmea koulutusmetodia, joita ammattitaitoinen koirankouluttaja ei käyttäisi. Nämä metodit ovat rankaiseminen (eri asia kuin kieltäminen), alistaminen sekä pelottelu."
Itse en ole nähnyt Millanin rankaisen koiria ohjelmassaan. Koiran käytökseen puuttuminen ei ole sama kuin rankaisu. Kannattaisi lukea Millanin kirjoja, niin tämä asia voisi myös adressin kirjoittajalle selvitä. Mutta hänhän myöntää, ettei ole lukenut kyseisiä kirjoja. Eikö olisi asiallista ensin tutustua aiheeseen tarkemmin, ennen kuin lähtee soitellen sotaan ajamaan asiaa, josta ei ole perillä. Pelottelua en ole ohjelmissa nähnyt. Alistamista - paremminkin koirien alistumista, joka on koiralle luontaista käytöstä tietyissä tilanteissa.

"Uskomaton määrä ongelmakoirien omistajia katsoo kyseistä ohjelmaa toteuttaen siinä käytettyjä koulutusmetodeja omiin koiriinsa. Nämä koirat joutuvat liian usein elämään onnetonta ja väärinymmärrettyä elämää."
Mihin perustuu tämä määritelmä "uskomaton määrä ongelmakoirien omistajia"? Onko tästä tehty jonkinlainen kartoitus? Jos tällaista väittää julkisesti, pitää sille olla jotain perusteluja.

Itse olen samaa mieltä siitä, että liian suuri joukko koiria elää onnetonta ja väärinymmärrettyä elämää. Mutta ei Cesar Millanin ohjelmien vuoksi, vaan siksi, että suuri osa ihmisistä inhimillistää koiriaan liikaa. Ei ole kuria, järjestystä, koska omistajat on hurahtaneet tähän ihmeelliseen pehmeän koirankäsittelyn maailmaan, jossa vaan naksutellaan ja heitellään makkaraa ympärille. Kun se pelkkä positiivinen vahvistaminen ei aina riitä. On minulle eräskin koirankouluttaja sanonut, että koiraan ei fyysisesti saa koskea. Se ei ole kuulema modernia koirankoulutusta. Mihin tämä moderni koirankouluttaminen on sitten johtanut? Siihen, että ongelmakoirakoulutusbusiness kukoistaa.

Olen sitä mieltä, että Millanin Koirakuiskaaja-ohjelma on ylivoimaisesti paras koirankoulutusohjelma, mitä Suomen tv:ssä on näytetty. Siinä pureudutaan ongelmien ytimeen, ja käsitellään asioita koirapsykologian kannalta. Millan ei käsittele koiria sen väkivaltaisemmin kuin kaksi koiraa, jotka joutuvat konflikitilanteeseen. Varsin fyysistä sekin ongelmien ratkaisu on. Mutta se on sitä kieltä, mitä koira ymmärtää.