Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Salla
Vieras

/ #349 Re: Kiitos, unknown!

24.02.2011 17:18

#346: Irkku - Kiitos, unknown!

Olen samaa mieltä kanssasi, Irkku. On ilo nähdä, miten nimimerkin "Koiran ehdoilla" väitteet kumotaan perustellusti. Muitakin vastaavia keskustelupalstoja seuranneena näyttää siltä, että kyseinen nimimerkki on lähtenyt henk.kohtaiselle ristiretkelle Millania vastaan. Ironista ja surullistakin tässä on se, että jos tämäKIN nimimerkki olisi perehtynyt Millanin periaatteisiin syvällisesti, hän huomaisi, että itse asiassa heidän näkemyksensä monista asioista eivät juuri poikkea. Harvoin asiat ovat niin mustavalkoisia, kuin esim. tämän adressin perustaja haluaa antaa ymmärtää.

Tässä ote eräältä keskustelupalstalta, kirjoittajana nimimerkki "Koiran ehdoilla". "Cesar Millan käyttää hyvin harvoin palkkioita, ja silloinkin vain kehumista tai silittämistä". Minun näkemykseni mukaan Millan palkitsee juuri sopivasti. Valitettavaa hänen tapauksissaan on, että harvoin käytös vain aluksi on sellaista, että sitä voi palkita. Mitä vikaa sitäpaitsi kehumisessa ja silittämisessä on? Miksi ne ovat mielestäsi VAIN kehumista ja silittämistä? Millan varmaan kehuu ja silittää väärin ;)! Palkitseminenhan voi olla esimerkiksi lenkki tai leikki (ja näitähän Millan usein käyttääkin). Ja mikä tärkeintä, koirasi TIETÄÄ ja AISTII kun olet tyytyväinen sen käytökseen. Ei sitä tarvitse koiralle erikseen kertoa. Toki me ihmiset näin kaikki tiietysti toimimme (minä mukaan lukien), koska sitä itse haluamme.

Toisaalta ymmärrän heitä, jotka kyseenalaistavat Millanin. Vielä vuosi sitten olin itse yksi teistä ja vannoin esim. Kaimion yms. nimeen. Kerran kiukuspäissäni ohjelmaa katsoessani, minun oli kuitenkin myönnettävä itselleni, että olin väärässä. Minulla oli kokemusta useista suomalaisista koirakouluttajista ja (Kaimion opeista), mutta silti minusta oli sisimmissäni aina tuntunut, ettei koirien lahjominen ja pelkkä kehuminen voi olla ratkaisu siihen, että koirani pyrkivät tekemään tilanteessa kuin tilanteessa juuri niin kuin itse halusivat. (HUOM! Olin todella perehtynyt asioihin ja konsultoinut useita eri tahoja.) Millanin periaatteisiin tutustuminen muutti kaiken. Koirani ovat nyt tasapainossa, onnellisia ja tottelevaisia. Lähipiirissäni on saatu samanlaisia hyviä tuloksia. Tämä on, hyvät Millanin mollaajat, minun elämässäni havaittua päivittäistä todellisuutta.