Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #9214 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen v

12.04.2013 17:01

#9206: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välin

Tuloksen mallikkuuden voit havaita avioerotilastoistamme. N. puolet avioliitoista päätyy avioeroon, koska miehen ja naisen Jumalan luomat roolit ovat vaihtuneet.

Avioerojen määrä johtuu kylläkin aivan muusta kuin väittämästäsi syystä. Nykyään ei ole enää "vanhoihin hyviin aikoihin verrattavaa uskonnollista tai yhteiskunnallista häpeäpainetta roikkua huonossa liitossa. Naisilla on myös enemmän taloudellista liikkumavaraa ja siten mahdollisuus lähteä ilman totaalista heitteillejääntiä. Lisäksi oikea avioerojen määrä saman vuonna solmittuihin liittoihin suhteutettuna on n. 30 %.

Niinkin tieteellisen läpyskän kuin erään iltapäivälehden kyselyssä suurimmaksi avioerojen syyksi mainittiin "jatkuvat riidat, kyvyttömyys keskusteluun ja muut kommunikaatio-ongelmat". Mitähän muuta "mies käskee ja nainen tyytyy siihen" -mentaliteetti on kuin kyvyttömyyttä keskusteluun. Kommunikaatio-ongelmaksi on helppo katsoa myös miehinen näkemys "miehen joutumisesta häpeään", jos aviovaimo sattuisi miestään komentelemaan (mitä sekin sitten tarkoittaa). Jatkuviin riitoihin aviomiehen despoottirooli tosin tuo pikaratkaisun samalla tavalla kuin diktatuuri ratkaisee moniäänisyyden ongelman.

Naisen perinteistä roolia alamaisena ja hiljaisena myöntyvikkönä käytetään sivumennen sanoen hyväksi erilaisissa kulteissa ja muissa sisäänpäin kääntyneissä uskonnollisissa yhteisöissä, kuten on laita vaikkapa ns. Koivuniemen herran lahkossa. Koivuniemeläiset naiset kutsuvat aviomiehiään herroiksi, eivätkä he juuri käy ansiotöissä. Työnteon sijaan heidän aikansa menee lahkojohtajan laatimia excel-taulukkoja läpikäydessä kun he tarkistavat, onko heidän taloutensa varustettu juuri oikeilla pesuvälineillä ja räteillä.

Naisten pitää olla miehä ja miesten naisia.

On monia tapoja olla mies ja monia tapoja olla nainen. Moni varmasti haluaa olla myös vain oma itsensä eikä pelkkä sterotyyppisen sukupuolensa edustaja.

Tämän olen kuullut naiselta, joka oli asian huomannut ja tullut onneliseksi avioliitossaan, vasta kun osasi ottaa oman roolinsa. Roolien vaihtuminen vaikuttaa olennaisesti myös seksuaaliseen tyytyväisyyteen avioliitossa.

Kuten sanottua, on monia tapoja olla nainen. Jos kokee ääriperinteisen toimintatavan omimmakseen, niin totta kai sitä saa ja tuleekin noudattaa. Kristillisen parisuhdeopetuksen ongelmana on kuitenkin se, ettei näitä valintoja voi tehdä itsenäisesti, vaan sukupuoliroolit nähdään annettuina ja muuttumattomina, jopa "luonnollisen järjestyksen" vastaisina.

Avioliittossa ei miehen ja naisen välinen yhteyskään pelaa, jos roolit ovat sekaisin.

Yksikään tuntemistani onnellisista heteropareista ei todellakaan seuraa mitään tämänkaltaista roolitusta. Moni mies on perhevapaalla ja nainen käy töissä, naisella saattaa olla perheen ainoa ajokortti, päätökset tehdään yhteisesti. Ilmeisesti nykynuoriso kykenee elämään ilmaan valmiiksi annettuja rooleja ja sopimaan sopuisasti keskenään, miten perheessä tai parisuhteessa toimitaan.

Tai no itse asiassa tunnen kaksi heteroparia, jossa mies ei tee mitään kotitöitä tai laita ruokaa. Nainen hoitaa lapset ja kodin. Eivät vaikuta onnellisilta.