KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Monitahoinen asia
Vieras

/ #1292 Jäsentenottamiskielto

21.02.2011 12:28

#1287: Jaana Vuorenpää - Re: Jäseneksi

Asiahan ei minulle ulkopuoliselle millään tavalla kuulu, mutta olen silti kiinnostuneena lukenut keskusteluanne. Yksi monista asioista, joka on jäänyt askarruttamaan, on juuri tuo kielto ottaa uusia jäseniä.

Vaikka yhdistyslaki sallii hallitukselle oikeuden mahdollisesti estää jonkun yksittäisen ihmisen liittymisen yhdistykseen, täytyy sille olla perusteet. Yleishyödyllisen yhdistyksen tunnusmerkistöön kuuluu kansalaisen oikeus liittyä siihen niin halutessaan. Vain erityisen painavasta syystä voi yhdistyksen hallitus evätä kansalaisen oikeuden jäseneksi liittymiseen. Syy voi olla esim. sellainen, että tuleva jäsen ei hyväksy yhdistyksen säännöissä mainittuja tarkoitusperiä tai että tuleva jäsen vaikkapa toimii jossain sellaisessa tehtävässä tai harrasteessa, joka vakavasti uhkaa yhdistyksen toimintaa ja menestystä.

On ainakin KOLME MUUTAKIN TAHOA, joilla on sanansa sanottavana yhdistyksen yleishyödyllisyyteen: verottaja, rahankeräysluvan myöntäjä ja yhdistysten avustusten jakaja. Yhdistyksenne tapauksessa se tarkoittaa sitä, että verottaja käsittelee eri tavalla yhdistystä, joka ei täytä yleishyödyllisen yhdistyksen tunnusmerkistöä.

Yhdistyksellänne on puheenvuoroistanne päätellen myös rahankeräyslupa. Siihen kuulunee koko Pirkanmaa? Rahankeräyslupia yleensä myönnetään yleishyödyllisille yhdistykselle verrattain helposti. Jos yhdistys ei enää täytä yleishyödyllisyyden tunnusmerkistöä, poliisiviranomainen luonnollisesti peruuttaa luvan tai ainakin keskeyttää rahankeräyksen tilanteesta heti tiedon saatuaan. Lisäksi tulee arvioitavaksi se, onko yhdistys syyllistynyt vilppiin esiintyessään yleishyödyllisenä yhdistyksenä. Sama pätee verottajan arviointiin; onko yhdistys syyllistynyt vilppiin ja mahdollisesti veropetokseen.

Todennäköisesti yhdistyksenne hakee myös avustuksia toiminnalleen yleisistä varoista. Koska yhdistyksenne kotipaikka lienee Tampere, niin avustuksia haettaneen Tampereen kaupungilta. Tampereen kaupunki myöntää avustuksia vain yleishyödyllisille yhdistyksille. On todennäköistä ja peräti varmaa, että avustuksia ei Tampereen kaupunki enää yhdistykselle myönnä, mikäli yleishyödyllisyys käsitteenä on kyseenalainen.

Mielestäni yhdistyksenne hallituksen ja jäsenistön olisi syytä nyt vakavasti pohtia syntynyttä tilannetta. Kukaties se johtaa suuriinkiin ongelmiin, sillä asioiden ilmitulo virallisille tahoille voi vaarantaa yhdistyksenne käytännön toimintaa viranomaisten käynnistämien tutkimustoimien ajaksi. Ja aiheuttaa ikäviä seuraamuksia, joka mahdollisesti vaikeuttaa käytännön toimintaanne.

Käytännössä tämä voi tapahtua koska tahansa, sillä yhdistyksenne tilanne on epäsuhtainen muihin yleishyödyllisiin yhdistyksiin nähden. Ja toisaalta, myös jäsenistönne eripura voi johtaa aktiiviseen toimintaan em. tahojen suuntaan.