KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Pirjo Peltoniemi
Vieras

/ #1268 Kissojen tarttuvat taudit, kissarutto ym

20.02.2011 20:50

#1265: - Kissojen tarttuvat taudit, kissarutto ym

Tämän viestin kirjoittaja ei tunnu olevan selvillä kissojen tavoista. Kissat eivät aina sairastu, vaikka tauti populaatiossa riehuukin. Vasta pyydystämisen aiheuttama tressi laukaisee taudin. Tämä on vuosikausien aikana todettu ja tunnettu reaktio. Kokeneet pyydystäjät tämän jo tietävätkin.

Olosuhteet saattavat olla näennäisesti kohtuulliset, mutta yleensä kissat kuitenkin asuvat ulkona. Jos omistaja on rehellinen tai lainkaan tietoinen kissojen taudeista, saattaa kyselemällä saada selville ,onko esim kissarutto riehunut paikkakunnalla lähivuosina. Usein käy niin ettei kys. omistaja edes tiedä mikä on kissarutto.

Näissä tapauksissa ei tautia pysty näkemään ennen kun on liian myöhäistä. Yleensä se vie viikon , joskus kaksi.

KKy:ssä ei ole ollut tapana eikä käytäntönä kayttää kissoja eläinlääkärissä, jos ei kissa näytä sairaalta. Muissa yhdistyksissä kyllä otetaan verinäytekin, jolla varmistetaan FiF ja Felf tartunnat. Rokotukset olisivat ehdottoman tärkeät ottaa pentukissoille, jotta mahdollinen tartuntavaara poistuisi.

Ruttoviruksen sairastanut kissa ei jää virusta kantavaksi, vaan se on immuuni taudille lopun ikäänsä.