Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #2706 Re: Seksuaalivähemmistöjen parisuhdeongelmat

25.03.2013 23:02

#2640: seksuaalivähemmistöjen parisuhdeongelmista - Seksuaalivähemmistöjen parisuhdeongelmat

”Homojen parisuhdeongelmista vaietaan. Homopariskunnat eroavat useammin, kuin heteropariskunnat.

Poliisi-TV -anonyymisti sinun artikkelissa on yhdysvaltalaistutkimuksesta:

"Yhdysvaltalaistutkimusten mukaan homoseksuaalissa suhteissa niin miehet kuin naisetkin kohtaavat väkivaltaa selvästi enemmän kuin avioliitossa vastakkaisen sukupuolen kanssa elävät. Lähes 40 prosenttia lesboista oli joutunut kumppaninsa kaltoinkohtelemaksi jossain elämänsä vaiheessa. Heteronaisista vain viidesosa oli kokenut saman. Yhdysvaltain oikeusministeriön tilastojen homomiehistä oli kokenut parisuhdeväkivaltaa reilu viidennes ja heteroista alle kymmenen prosenttia"

Kun taas aloitteleva tutkija feministien vuoro palstalla:

"Homopariskuntien välisistä väkivallasta on hyvin vähän tutkimusta ja se on monimutkaisempaa, kuin heterosuhteissa. Suomessa ei ole olemassa tilastotietoa samaa sukupuolta olevien parien väkivallasta, mutta mm. Englannissa on tehty aiheesta laaja kyselytutkimus (Donovan et al. 2006). Kyselyyn vastasi 800 miestä ja naista (miehiä n. 40 % ja naisia n. 60 %), joista 38 % kertoi kokeneensa väkivaltaa suhteessaan samaa sukupuolta olevaan kumppaniin. Ongelmana tutkittaessa homo-, lesbo, bi- ja transsuhteissa tapahtuvaa väkivaltaa on kuitenkin, että edustavaa otosta on lähes mahdotonta saavuttaa, sillä ylipäänsä ei-heteroseksuaalisissa suhteissa elävien/jossain vaiheessa eläneiden henkilöiden määrää ei voida tarkasti määrittää. Kyselytutkimus kuitenkin osoitti ongelman olevan HLBTQ-yhteisössä [1] laaja. Naissuhteissa koettiin hieman miessuhteita useammin fyysistä väkivaltaa, kun taas miessuhteissa seksuaalinen väkivalta oli yleisempää. Väkivaltaa koettiin usein ensimmäisessä suhteessa samaa sukupuolta olevaan kumppaniin (myös Donovan & Hester 2008)."

Seksuaalivähemmistöjen on vaikea saada ylipäätään laillista tai poliisin apua järjestelmän homofobisuuden vuoksi. "Jos ei voi kertoa olevansa homoseksuaali, miten voisi kertoa partnerinsa
väkivallasta?"

Asiaa tulisi tutkia huolella vuosia ennen kuin mitään adoptio-oikeuksia edes harkitaan samaa sukupuolta oleville pariskunnille.”

Mielenkiintoinen havainto.