Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!.

opistossa oleva.

11.05.2014 10:40

Opiskelen juuri nyt yhdessä kr. kansanopistossa, ja se on ollut elämäni paras vuosi. Kesälomani alkaa ihan pian ja tuntuu hirveältä että opisto oikeasti loppuu nyt. Tämä vuosi on ollut ihan uskomaton, ja tiedän että muutkin ovat sitä mieltä. Opistoon en olisi tullut varmastikkaan jos en olisi päässyt sinne juuri nyt ns. viettämään välivuotta mutta silti opiskelemaan ja korottamaan numeeoita. Ei kovinkaan moni lopettaisi esim amista jota on käynyt vuoden sen takia että hakisi sitten 17 vuotiaana opistoon. Jos tämä hyväksytään se tarkoittaa oikeastaan suoraa sitä että kansanopistot lopetetaan. Se olisi oikeasti todella iso menetys, kokemuksesra voin sanoa. Opistosta saa niin paljon ettei sitä voi edes sanoilla kuvaiöla. Ja juuri 16vuotiaille se on hyvä paikka jos ei tiedä mihin hakea, tai ei päässyt kouluun, voi korottaa numeroita, opetella elämään vähänkuon yksin, sieltä saa kavereita, itsevarmuutta, ja opisto jos joku estää syrjäytymistä. ja MUISTAKAA KÄYDÄ SPOSTISSA VAHVISTAMASSA ADRESSI.
vieras

11.05.2014 11:00

Ei opistoa parempaa paikkaa ookkaan! se pelasti mun elämän! sain niin paljon itsevarmuutta ja oppia uusia tärkeitä taitoja!

Vieras

11.05.2014 11:04

Oikeus 16-vuotiaille kansanopistovuoteen!

Vieras

11.05.2014 11:08

Kansanopistot tarjoavat opiskelijoilleen sisäoppilaitoksena vuoden mittaisen intensiivikurssin harjoitella sosioemotionaalisia taitoja (ja monia muita taitoja). Tällaisia kursseja ei liene peruskoulun päättäville nuorille voida tarjota liikaa?

Olen itse käynyt opiston yli vuosikymmen sitten. Tällä hetkellä suoritan parhaillaan luokanopettajan opintoja ja olen tehnyt samalla pätkäsijaisuuksia läheisessä kansanopistossa. Tämä on avannut silmiäni näkemään opistojen tekemä kasvatuksellisesti merkittävä työ, ja palauttanut mieleeni myös oman opistovuoden kokemukset. Erityisesti näen, että tähän mennessä kokemassani työelämässä on näkynyt opistovuoden oppi erilaisuuden arvostamisesta, vastuunotosta sekä harjaantuminen toimimaan erilaisten ihmisten kanssa pitkäjänteisesti.

Opistossa työskennellessäni olen myös huomannut sen, miten paljon nuoret tarvitsevat lähelleen aikuista, jolla on aikaa ja halua kuunnella. Yläkoulujen aineopettajapohjainen systeemi on laadultaan sellaista, että oppilaat ovat usein emotionaalisesti etäällä opettajista, ja ongelmissa olevien nuorten syrjäytymisriski on siten suuri. Opisto pienoisyhteiskuntana tarjoaa jokaiselle opiskelijalle paikan olla hyväksytty, kuultu ja tarvittu. Tätä jos jotain yhteiskuntamme tarvitsee - jokaisen nuoren kokemusta omien taitojensa tarpeellisuudesta.

Vieras

#80 opistovuosi kirkkain raita elämäni matossa

11.05.2014 11:24

Itse kävin opiston noin 20 vuotta sitten. Se on edelleen kirkkain raita elämäni matossa. Jos en olisi käynyt opistoa, olisin mennyt lukioon ja sitä kautta ammattikorkeaan. Opistossa minulle selvisi mikä on ammatti ja menin kauppakouluun. Suoritin kauppakoulun ja ammattikorkeakoulututkinnonkin 5 vuodessa. Opisto ei pidentänyt ammattiin valmistumistani, vaan siellä minulle selkeni, mitä haluan ja pääsin oikealle alalle heti. Kokonais opiskeluaika oli 6 vuotta, jos olisin käynyt lukion jne. Sama tutkinto olisi ollut taskussa 6,5 vuotta. Työelämässä olen edennyt enemmän kuin olisin osannut haaveilla. Mitä muuta opisto antoi; itseluottamusta, itsenäistyin ystäviä joiden kanssa kokoonnutaan edelleen, paljon muistoja joita ei saa tavallisessa koulussa. En olisi käynyt opistoa ammattiin valmistumisen jälkeen.

Vieras

#81 Re: onko noin

11.05.2014 11:33

Vieras

11.05.2014 11:33

onko noin

Vieras

11.05.2014 11:48

En missään nimessä hyväksy tätä!

Vieras

11.05.2014 12:04

Hyvä juttu

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

11.05.2014 12:09

On kyllä paha olla!

#86 ei tarvi puhua sontaa

11.05.2014 12:17

Kommentti 85 on erittäin epäasiallinen, eikä pidä paikkaansa ollenkaan!! Jos jollakin on nuin paha olla, ei sitä tarvitse purkaa toisia vastaan! Itse olen käynyt opiston, ja opistossa on asiallisempaa meno kuin missä muussa paikassa tämän ikäisten nuorten kesken! Minua hävettäisi tuon kommentin laittajana, miten voi olla niin kateellinen sille, että joillakin muilla menee hyvin! Elä viitsi valehdella, olet erittäin nolo!
nuorten puolesta

11.05.2014 12:25

Neljän opiston käyneen nuoren vanhempana kokemukset opistovuodesta ovat positiiviset.Siellä on ollut turvallisia oheiskasvattajia,joka on ollut merkittävä tuki kodille.Nuoremme ovat saaneet kokeilla itsenäistymisen alkeita opistokodissa.
Ison ammattikoulun vararehtori kommentoi nuoremme opistoonmenoa:"...sieltä tulee vuoden päästä kouluumme kypsempiä ja fiksumpia nuoria,"

Vieras

11.05.2014 12:32

Tämä on erittäin tärkeä asia!

Vieras

11.05.2014 12:57

kk
Peräreikä69

#90 Joo

11.05.2014 15:19

No eihä tossa muutoksessa mitää järkee oo

Vieras

11.05.2014 15:20

Antakaa 16 vuotiaat mennä opistolle

Vieras

11.05.2014 15:37

Moni nuori saa eväät aikuisuuteen kansanopistosta. Jos näitä eväitä ei enää saa, syrjäytyminen ja nuorten mielenterveysongelmat lisääntyvät.

Vieras

11.05.2014 15:56

Nuoret herätkää puolustamaan yläasteen jälkeistä opistovuotta.

Vieras

11.05.2014 15:59

Vieras

11.05.2014 16:00

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

11.05.2014 16:53

Vieras

11.05.2014 16:53

Moni kirjoittamatta jättänyt ei todellakaan tiedä mihin kaikkeen tämä muutos voisi vaikuttaa negatiivisesti.

Vieras

11.05.2014 17:18

Nuorille kansanopistovuosi on todella merkityksellinen. Parasta, millä voidaan nuorten sosiaalista itsetuntemusta tukea. Antakaa mahdollisuus muiden mahdollisuuksien ohella.

tarja

#99 Huomio!

11.05.2014 17:43

HYVÄT IHMISET, VAHVISTAKAA ALLEKIRJOITUKSENNE SÄHKÖPOSTISSA, ETTEI TULE ÄÄNIKATOA SITTEN LOPUSSA!

Vieras

11.05.2014 18:00

TÄHÄN ASIAAN EI SAA TULLA MUUTOSTA. TÄMÄ ON NUORTEN HYVINVOINTIA!!!