Vetoomus sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vetoomus sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille.
Outi Markkanen Helsinki |
#1 Pienryhmät jäävät aina jalkoihin29.04.2007 12:43Kannatan vaatimuksianne. En kuulu samaan ryhmään kanssanne, mutta tiedän, kuinka helposti terveydenhuolto- ja sosiaalijärjestelmässä voidaan yksilöä sortaa. Toivottavasti saatte asiaanne eteenpäin! |
15 vuoden kokemuksella Vieras |
#4 diagnoosi vs tulevaisuus13.04.2011 12:50Hyvällä asialla. Meidän hajuste/kemikaaliyliherkkien ajamat asiat parantavat myös yleisestu terveyttä. Uskon varmasti että tulevaisuudessa näistä asioista ollaan hyvin tietoisia (eikä kukaan enää käytä synteettisiä parfyymejä pelkässä tuoksumistarkoituksessa). Adressin allekirjoittamista vaikeuttaa silti tämän hetkinen yhteiskunnallinen tilanne..Vaikkakin teen kaikkeni jokapäiväisessä elämässäni oireiden ennaltaehkäisemiseksi, en voi yleisesti tunnustaa saati diagnosoida itseäni terveydellisesti rajoittuneeksi tältä osin, sillä se ratkaisevasti heikentäisi mahdollisuuksiani työelämässä, myös sellaisissa paikoissa joissa oireet olisivat vain lieviä tai satunnaisia. Minulla ei ole aikomustakaan jäädä osa-aikaeläkkeelle tai muuten huonontaa vaikeahkoa asemaani työmarkkinoilla noin kolmikymppisenä. Pyrin välttämään mitään asiaan liittyvää keskustelua uusia työsuhteita solmiessani. Täten en tietysti hakeudu minulle mahdottomiin paikkoihin, mutta oireita saadessani hoidan tarvittaessa lääkkein sen suurempaa numeroa siitä tekemättä. Reaalisesti ajatellen, ja kokemuksesta voin sanoa, että täydestä avoimuudesta yliherkkyyksien kohdalla on työntekijälle ainoastaan pelkkää haittaa. Varsinkaan henkilöllä joka tunnustaa kaikki em. yliherkkyysoireet (kirjoittajan omakohtainen kertomus) ei ole MITÄÄN saumaa työelämässä. Ei mitään töitä, ei mistään. Sitä kannattaa miettiä diagnoosia odotellessa.. |
** Vieras |
#5 lisäys13.04.2011 13:10^lisäyksenä vielä: vasta oireet jonkinlaiseen haltuun saatuani olen pystynyt selkeästi erottamaan myös joistain elintarvikkeista saamani samankaltaiset oireet. Seuratkaa siis synteettisiä (ja myös luontaisia) aromiaineita, ja muita lisäaineita elintarvikkeissa. Esimerkiksi halpalaatuisessa teessä on aineosaan liitettyä aromin vahvennetta (persikka, sitruuna jne)josta saa melkeenpä yhtä pahat tärskyt kuin hengitysilman hajusteesta. Jos nyt joku ei vielä ole todennut. (ei minullakaan kestänyt kuin reilu kymmenen vuotta todeta tämä, olisin ollut kiitollinen jonkun neuvosta mutta kuten tiedätte, sitä emme allergiset ole tottuneet ainakaan terveydenhoitopuolella saamaan). |
Vieras |
#617.08.2011 08:01Olen ammatiltani hammaslääkäri. Potilaakseni tulee päivittäin asiakkaita, jotka aiheuttavat käyttämillään hajusteilla minulle vaikeitakin oireita. Iän mukana tämä ongelma tuntuu pahenevan, kuten huono sisäilmakin työpaikalla. Olisin vielä muutoin työkykyinen, vaikka ikää onkin,mutta nämä tuoksut pilaavat päiväni.... |
vierasI |
#7 #717.08.2011 13:23Olen taistellut yliherkkyyteni kanssa 2006 vuodesta, jolloin itse tajusin mistä on kysymys ja nyt joulukuussa 2010 oli allergiasairaalassa lääkäri joka konkreettisesti joutui todistamaan tilanteen ja reagtioni- onnekseni sain silloin lääkärintodistuksen asiasta työnantajalle, koska alle 30:n esimieheni passitti minut työkyky kartoitukseen kesäkuussa 2010. Kun ei uskonut hajusteyliherkkyyteen. Nyt on A4:n jossa asia mainitaan, mutta se onkin siinä koulutuksissa ja kaikissa kissanristiäisissä on oltava ja kun menetän hajusteiden ansiosta ääneni ja olen tukehtumaisillani: ihmetellään että kuinka se nyt on mahdollista että noin voimakkaasti reagoit. Luulisi että tähänkin jo saisi luokituksen kuten astma,diabetes ja moni muu sairaus. |
Vieras |
#813.03.2012 10:30Homealtistus aiheuttaa kemikaali- ja hajusteyliherkkyyden. Tämä on toiselta nimeltään Monikemikaaliherkistymä. Taudilla on yhteys geneettisesti alttiilla myös migreenin puhkeamiseen.Erittäin vaikea ja rajoittava herkistymä. Hoitoa kaivataan mielenterveysdiagnoosien sijaan. |
Homeet ja VOC-päästöt pois sisäilmasta |
#913.03.2012 10:35Voisihan sinne työpaikalle tms. terveyshaittarakennukseen vaatia terveysvalvontailmoituksella hommattavaksi VOC-päästöjä ja homeita poistavia hengitysilmaa puhdistavia laitteita. Näitä on markkinoilla mm. Inspector Sec:illä. |
Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)
02.06.2012 10:25- Poiston ajankohta: 02.06.2012
- Poistamisen syy: ei ollut tarkoittaa julkiseksi!
Vieras |
#1130.07.2012 16:09Tämä on seurannut sairastumista home-/ kosteusvauriotiloissa. On elämää rajoittavaa. Mutta tarkaksi oppii ja onneksi työelämä on takana. Riittää rajoitteita ilman sitäkin. |
Vieras |
#12 Asioihin pitää tarttua!01.09.2012 09:56Sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pitäisi ryhdistäytyä tässä asiassa. On vastuutonta vatuloida asiaa ja vedota siihen, että tutkimukset ovat "puutteellisia". Sairastuneiden tilanne on katastrofaalinen ja se vaatii toimintaan ryhtymistä välittömästi. Sitä varten niitä verojakin on maksettu. |
Vieras |
#1301.05.2013 17:00Olen moni kemikaaliyliherkkä. Se vaikeuttaa jokapäiväistä elämää. |
Vieras |
#1422.10.2013 23:43Mielestäni kaikki hajut pitäisi kieltää paikoista jossa on pakko asioida, ainakin henkilökunnalta. Busseihin hajuttomat vuorot. Pyykkitupaan hajuton päivä.jne. Jne |
Vieras |
#1502.12.2013 10:19Ihminen ymmärtää ja uskoo näköjään vasta sitten kun ongelmaan joutuu itse kohtaamaan. Vähän sama juttu ennen mikroskoopin kelsimistä. Virallisen lääketieteen mukaan ei ollut olemassa mitään bakteereita. Nytkin jätetään allergiasta kärsivät virallisen sairusluokituksen ulkopuolelle, koska sitä on vaikea mitata, vasta kun vahinko on jo tapahtunut. Loukkaavinta yliherkkää ihmistä kohtaan on väittää sitä luulotaudiksi. Harva tahtoo LUULLA että oksettaa, pyörryttää, ja happi ei kulje, eikä pysty nukkumaan. Vaikeuttaa elämää joka taholla. |
Vieras |
#16 Re: Pienryhmät jäävät aina jalkoihin02.12.2013 10:22#1: Outi Markkanen - Pienryhmät jäävät aina jalkoihin Kiitos ymmärryksestä meitä yliherkkiä kohtaan. Tuo on aivan tosi. Ikään kuin ongelmaa ei ole, kun kaikki eivät näistä asioista kärsi. |
Vieras |
#1706.03.2014 13:11Todella hyvä juttu! |
Vieras |
#1806.03.2014 19:45MUUTTAKAA KORPEEN !!!! |
Onko ongelma aiheuttajan vai kärsijän? |
#19 Hajusteongelma pahentunut vuosikymmenessä22.04.2014 18:3870-luvulla ollessani nuori, meitä valistettiin hajusteiden käytöstä siten, että on epäkohteliasta laittaa niin paljon tuoksua, että sen haistaa lähietäisyyttä kauempaa (tanssi, halaus). Samoin opetettiin parfyymeistä, että niitä ei koskaan suihkuteta suoraan iholle, vaan esim. kostutetulle paperille, jolla iholle tuputetellaan tuoksua kohtuullisesti. |
Anonyymi |
#20 En allekirjoita!24.04.2014 17:27Minä en ainakaan lopeta hajusteiden käyttöä kenenkään takia.Minulla on oikeus pestä vaatteeni hyvältä tuoksuvilla pesupulverilla ja huuhteluaineella ja peseytyä päivittäin tuoksuvalla saippualla että myös tunnen olevani puhdas. |
Vieras |
#2126.04.2015 14:52Olen hajusteyliherkistynyt homeasunnon takia. |
Vieras |
#2226.04.2015 14:56Asia on itselleni tärkeää |
Vieras |
#2326.04.2015 15:00Hyvää kun tulee aina julkisuutta j |
Vieras |
#2426.04.2015 15:03Itsekin hyvin herkkä monelle..tarvitsen apua myös! |
Vieras |
#2526.04.2015 15:18itse sairastunut ja mmu perhe myös MCS:ään |
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
16189 Luotu: 31.12.2012
Sote-lähipalvelut turvattava Luvialla
395 Luotu: 31.12.2024
Kimaran päiväkodin lapsille väistötilaksi parakkiratkaisu Askistoon
245 Luotu: 03.01.2025
Tekojäärata Hyvinkäälle!
172 Luotu: 29.12.2024
Wanhojentanssit Mikkelin jäähallille
1798 Luotu: 27.12.2024
Ei tuuli- tai aurinkovoimaa Häädetkeitaan luonnonpuiston ympäristöön!
124 Luotu: 31.12.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15923 Luotu: 15.07.2023
Vaadimme Seinäjoelle vähintään 2,5 km suojaetäisyyden tuulivoimaloille asutukseen nähden
284 Luotu: 11.12.2021
Kissojen vapaana pidon kieltolakia ei tule hyväksyä.
98 Luotu: 16.12.2024
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101559 Luotu: 27.09.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
440 Luotu: 13.12.2024
KEIJÄRVEN SUOJASTENLAHTI YLÖJÄRVELLÄ TULEE SUOJELLA, EI RAKENTAA
194 Luotu: 19.11.2024
Iisalmen sairaalan ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä
5307 Luotu: 03.02.2024
Pohjois-Valkealan lasten puolesta!
103 Luotu: 13.12.2024
Vaadimme raudanpuutteen tunnustamista sekä tasa-arvoista hoitoa
15879 Luotu: 20.10.2022
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2732 Luotu: 01.12.2024
Vetoomus seremonialistin tai vihkijän virallistamisesta ilman uskonnollista yhteisöä
173 Luotu: 18.10.2024
Vetoomus Karteroopin toiminnan jatkumiseksi
119 Luotu: 19.12.2024
Saksalan uimahallia ei tule lakkauttaa
500 Luotu: 18.09.2024
Pirkkalan ja Lempäälän välinen virkistysmetsä ja ekologinen käytävä tulee säilyttää sellaisena myös tulevaisuudessa.
11116 Luotu: 13.12.2020