Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

rv-kuljettaja 2004

#92 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

01.02.2013 22:09

#82: Pysäkillä seisoja - Re: Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennevalotoimistosta on luvattu, että raitioliikenne saadaan pysähtymättä läpi Mechelininkadun ja Calonuksenkadun liikennevaloista, jos ehdotettu Perhonkadun ja Caloniuksenkadun pysäkkien yhdistäminen toteutetaan. Luotan tässä asiassa liikenteenohjauksen ammattilaisiin.

Helsingin raitioliikenne on länsi-eurooppalaisesta näkökulmasta katsoen hidasta ja kallista, merkittävimpänä syinä tarpeeton liikennevaloissa seisominen, monin paikoin aivan liian lyhyet pysäkinvälit (200-350 metriä) ja vanhentuneet ratatekniikan ratkaisut. Kaikki tämä maksaa selvää rahaa. Ja raha ei tunnetusti kasva puussa.

Jos Helsingissä halutaan vähentää autoilua, on panostettava siihen millä saadaan vaihtoehtoisiin kulkumuotoihin siirtymään ne autoilijat, joiden ei ole esim. työtehtävien tai tavaran kuljettamisen vuoksi välttämätöntä autoilla. Ja tässä ei ratkaise yksittäisen kävelymatkan mahdollinen pidentyminen 150 -> 250 m, vaan aivan muut seikat. Eli joukkoliikenteen tapauksessa matkanteon on oltava helppoa ja mukavaa ja kulkuvälineiden kuljettava aikataulun mukaisesti ja autoon nähden jotenkuten järkevällä matkanopeudella. Ja kävelymatkojen oltava järjellisissä mitoissa, eli ei kilometriluokkaa.

Vastaukset

Pysäkillä seisoja

#98 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

2013-02-02 18:04:45

#92: rv-kuljettaja 2004 - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta 

Kyllä tekniikka on ihmeellistä! Minä kun olen aina kuvitellut, että se liikennevalo saa signaalin lähestyvältä ratikalta. Mutta tämän tiedon mukaan se onkin ratikan edessä oleva pysäkki, joka aiheuttaa valoissa seisomisen. On se vaan ihmeellistä.

Aattele jos valoetuudet voitaisiin ohjelmoida uusiksi ilman pysäkkien "yhdistämistä", niin koko yhdistämistä ei tarvittaisi lainkaan. Ratikka ei seisoisi turhan panttina Sammonkadun kulmassa, jossa ei ole lainkaan risteävää liikennettä. Ja näin säästyisi 150 000 euroa! Huikea visio, mutta ei taida sopia hankkeen puuhamiehille.

Miten pysäkkejä muuten "yhdistetään"? Käsittääkseni vanhat pysäkit puretaan ja "tilalle" rakennetaan uusi, jonka etäisyys vanhasta Perhonkadun pysäkistä tulee olemaan muutama kymmenen metriä.