Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Surkeaa suunnittelua

#61 Re: Miten asia todellisuudessa on

30.01.2013 23:45

#56: Faktaa - Miten asia todellisuudessa on 

 Olipa hyvä, että tämäkin otettiin tähän mukaan. Nyt voi heittää oikeaa tietoa kehiin ilman, että täytyy vaivautua kirjoittamaan Hesariin.

Kummallista matematiikkaa näillä fillaristeilla. Rakennusviraston piirroksen 29998.2 mukaan Mechelininkadun katutilan kokonaisleveys Sammonkadun kulmassa on 32 m, kun mukaan lasketaan jalkakäytävät. Jalkakäytävän ja puukujan välinen tila yhteen ajosuuntaan on piirroksessa 7,75 m, josta pyörätielle on varattu 1,50 metriä ja ajokaistoille 3,00 m ja 3,25 m. Hra liikennesuunnittelupäällikkö Lehmuskoskella on mielenkiintoinen tapa katsoa asiaa, kun hänen mielestään "ajoradan kokonaisleveys hieman kasvaa", kun siitä vähennetään pyörätien leveys 1,5 m... Kumma juttu, että kaupunkisuunnittelulautakunta on aivan päinvastaista mieltä (tarkistettu pyörätiesuunnitelma 24.01.2012): "Moottoriajoneuvoliikenteen kaistat kavennetaan minimissään 6,25 metriin (3,25 m + 3,0 m) pyöräliikenteen järjestelyjen myötä. Kapea katutila rauhoittaa osaltaan ajonopeuksia." Siis aivan samat luvut, mutta toisen mielestä ajotila kapenee, kun taas Lehmuskoski uskoo tilan levenevän. On tainnut jäädä yksi pöytäkirja kokonaan lukematta. Mutta sehän ei estä tarjoamasta tätä kummallista matematiikkaa Hesarissa faktana.

Ja tällaiset sitten vastaavat Helsingin liikennesuunnittelusta.

Vastaukset

Sekuntikello pysäkille

#62 Re: Re: Miten asia todellisuudessa on

2013-01-31 00:04:57

#61: Surkeaa suunnittelua - Re: Miten asia todellisuudessa on 

On sillä Lehmuskoskella muitakin papereita jäänyt lukematta, kuten HSL:n hallituksen oma pöytäkirja 10.05.2011, aiheena ratikka 8:n kehittämisohjema. Jokuhan koetti tällä palstalla väittää (tyyliin "kaikkihan me tiedämme"), että kasin ratikan keskinopeus olisi 14 km tunnissa. No ei ainakaan tämän pöytäkirjan mukaan. Siinä todetaan, että "raitiolinja 8 on nykyisellään yksi raitiolinjaston nopeimmista linjoista, sillä sen reitti ei kulje aivan ydinkeskustan kautta. Linjan keskinopeus on 15,9 km tunnissa." Koko raitiojärjestelmän keskinopeus oli syksyllä 2010 14,7 km tunnissa.

Kävin tänään kello kädessä mittaamassa sitä aikaa, mikä kasilla menee tällä kuuluisalla Caloniuksenkadun pysäkillä pysähtyessä. Oli paras ruuhka-aika, ja ratikasta tunki ulos sekä matkustajia että lastenvaunuja, joita jouduttiin nostamaan ulos käsin, kun sattui olemaan vanhanmallinen korkea vaunu. Mutta mittaamisesta ei saanutkaan kunnon tulosta, kun ei ollut sekuntikelloa mukana. Rannekellon mukaan koko pysähdykseen meni alle 1 minuutti. Tätäkö tältä linjalta nyt yritetään saada pois hintaan 150 000 euroa?

Liikennesuunnittelijoiden "logiikan" mukaan nopeutusta kannattaa tietysti yrittää niillä pysäkeillä, joilla on eniten matkustajia. Eihän hiljaista pysäkkiä kannata poistaa, vai kuinka? Kas kun ette halua poistaa Oopperan tai Kurvin pysäkkejä, sieltähän vasta sitä säästöä syntyisi.

pilkunviilaaja

#64 Re: Re: Miten asia todellisuudessa on

2013-01-31 00:38:32

#61: Surkeaa suunnittelua - Re: Miten asia todellisuudessa on

Ajorata = ajoneuvoliikenteelle tarkoitettu tai suoraan toisiinsa rajoittuvien ajokaistojen muodostama tien osa.

Polkupyörä = lihasvoimalla toimiva ajoneuvo.

Eli moottoriajoneuvoliikenteen kaistat on eri asia kuin ajorata, johon ilmeisesti lasketaan ainakin tässä tapauksessa mukaan myös polkupyörille varattu tila.