Mopot 60km/h

Kommentoitu viesti

Teemu Röman
Korpilahti

#176 Pientä rajaa.

25.09.2007 20:05

Ensinnäkin voisin alkaa puhua tästä Eu:n jäsenyydestä. Muut ovat siitä jo varmasti maininneet, mutta palautan sen kuitenkin nyt vielä keskustelun aiheeksi. Suomihan kuuluu EU:iin, jonka takia meillä on täysin samat rajat mopojen sallittuun nopeuteen, kuin muuallakin Euroopassa, eli tuo 45 km/h. Jos nyt tulee tämänkaltaisia valituksia: Mull4 on nyt niiQ yx tuttu Espanjas joka saa ajaa mopollaan 143 km/h eikä poliisit sano mitään ja C on mitattu gpsn ja se gps ei valehtele ja sitten siellä on muutenkin alhasemmat rajat vaikka se kuuluukin eu. Nämä valitukset saattavat pitää paikkansa, mutta siellä maassa tämä johtuu poliisien pitämästä valvonnasta, ei suinkaan lakipykälistä. Muutenkaan viritysosia ei saa mopoissa käyttää (Sallituissa osissa on nämä hyväksynnät). Toinen on tämä iän tuoma kokemus. Mopolla voit ajaa sen vuoden 45 km/h ja siitä saat sen verran kokemusta, jotta voit sen kevarin hankkia. Tiedän kylä, joillain ei ole rahaa siihen. No, mitäs eivät syntyneet kultalusikka suussa. Mopohan ei saa kulkea sitä yli 45 km/h:ssa, koska liikenteessä on näitä holtittomasti ajavia hölmöjä, jotka eivät tajua liikenteestä paljoakaan. Ja jos te todella haluatte 15km/h korotuksen mopon sallittuun nopeuteen, kuinka paljon se todellisuudessa lisää vauhtia. Poliisithan katsovat useimmiten sormie läpi vaikka mopo kulkisikin 50 km/h. 60 km/h:n vauhdilla ei paljoa matka-ajoissa säästä. Turvallisuuteen viitattunakaan tilanne ei paljoa parane. Mopolla ajelu on lähinnä omaa turvallisuutta riskeeraavaa vain yli 80km/h:ssa rajoitusalueilla, mutta ei vielä 60 km/h:n rajoitus paljoakaan turvallisuuttasi vaaranna. Jos todella haluatte turvallisuutta lisää, miksi ei lisättäisi vain mopon kiihtyvyyttä. Tietyllä ylärajalla paino/teho suhteessa ja hieman pienemmillä välityksillä vauhdin saisi rajoitettua takaisin tuohon 45 km/h:n, mutta kiihtyvyys kasavaisi, jonka seurauksena vilkkaiden risteysten yli pääsisi lähtemään ripeämmin ja sitä myötä turvallisuus kasvaisi. Myös ylämäet menisivät tuolloin joutuisammin. Mutta mitäpä minä olen tuohon sanomaan, mopon rajoitukset tuskin laskevat tuohon 60km/h:n vaikka miten sitä täällä mankuisitte. Enhän voi kuitenkaan varma olla ja hyvä olisi tietenkin jos olisin väärässä.

Vastaukset

Musta Pekka

#1069 Re: Pientä rajaa.

2020-03-20 14:26:01

#176: Teemu Röman - Pientä rajaa. 

Vai niin. Kyllä se on aina riskimpää ajella mopolla,kun henkilöautot ja isot kuorna-autot viistää vietestä ohi, kun jos menee liikennevirran mukana. Älytön väite, että vasta 80 nopeusrajoitetuilla teilläolisi riski isompi.

Toisekseen 45kh/h rajoitus on ajalta, jolloin ajeltiin vielä ilman kypärää mopoilla, joissa oli onnettomat rumpujarrut edessä ja takana. Edes edellä mainitun aikakauden kevareissa ei ollut niin hyvät jarrut, kun nyky mopoissa.  Nyky enduro mopot on käytännössä kevarin tekniikalla olevia, mutta kuristimilla hidastettuja 49cc moottorillisia kulkineita. Järjetöntä rajoittaa noin hyviä kulkineita moiseen etana vauhtiin. 

Kolmantena vielä sekin, että nykyään mopolle joutuu ajamaan kortinkin, kun ennen ei sellaistakaan tarvinnut. Tämänkin asian valossa voisi nyt valtiovalta ja päättäjät siirtyä 2000 luvulle.